Olieverliesversnellingsbak
Olieverliesversnellingsbak
Wie had nu laatst olieverlies in de versnellingsbak die onverklaarbaar was. Ik heb ook zo iets,
Twee maanden geleden bijgevuld en nu weer veeel bij moeten vullen . Waadplug is open
Koppeling gaat ook OK komt niets uit bell house
Heel af en toe hangt er een druppel aan de handrem trommel. Moet toch ergens blijven.
Ik leg bijna elke week een schone plaat triplex onder de auto zodat ik weet waar het lekt.
Tussenbak blijft op nivo
Twee maanden geleden bijgevuld en nu weer veeel bij moeten vullen . Waadplug is open
Koppeling gaat ook OK komt niets uit bell house
Heel af en toe hangt er een druppel aan de handrem trommel. Moet toch ergens blijven.
Ik leg bijna elke week een schone plaat triplex onder de auto zodat ik weet waar het lekt.
Tussenbak blijft op nivo
Re: Olieverliesversnellingsbak
Check het nivo van de tussenbak eens. Als deze te hoog staat, ofwel de olie eruit spuit ophet moment dat je de vul-/nivoplug er uit draait.
Het kan gebeuren dat de keerring (2 stuks) tussen de 2 bakken lekt.
Is een beetje werk om te verhelpen, maar goed te doen.
Groet, Paul
Het kan gebeuren dat de keerring (2 stuks) tussen de 2 bakken lekt.
Is een beetje werk om te verhelpen, maar goed te doen.
Groet, Paul
Bij mij hangt er ook elke dag vrolijk een druppel aan de aflaat plug.
Dat met die tussenbak keering vindt ik wel een leuke.
Ik heb het ding nog nooit bijgevuld maar er blijft uitkomen als ik de vulplug opendraai
JW
Dat met die tussenbak keering vindt ik wel een leuke.
Ik heb het ding nog nooit bijgevuld maar er blijft uitkomen als ik de vulplug opendraai
JW
Bij mij wordt ook de versnellingsbak olie de tussenbak ingepompt.
Helaas een keertje te laat laten aflopen, nu dus ook de achterste keerring naar de aandrijfas (en handrem trommel) lek.
Binnenkort de hele bak er maar eens onderuit.
Groeten, Victor
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Helaas een keertje te laat laten aflopen, nu dus ook de achterste keerring naar de aandrijfas (en handrem trommel) lek.
Binnenkort de hele bak er maar eens onderuit.
Groeten, Victor
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Re: zo zie je maar...
Ik kwam er achter nadat ik een licht gierend geluid uit de bak hoorde, die er niet thuis hoort. Eerst maar eens de versnellingbakolienivo controleren en inderdaad, geen olie meer, vervolgens de tussenbakplug open en de olie spoot er uit.
Olie in de versnellingsbak bijgevuld en rijden maar weer. Toen niet wetende wat er eigenlijk aan de hand was. Na ongeveer 3000 km deed zich hetzelfde probleem voor en Rene Gans maar eens gebeld (auto REGA). Hij kwam, na later bleek, tot de juiste conclusie, kapotte keerringen.
1 dag werk, met dikke spierballen en zonder brug. Overigens alleen de tussenbak er onderuit gehaald, de versnellingsbak laten zitten.
Groet, Paul
Olie in de versnellingsbak bijgevuld en rijden maar weer. Toen niet wetende wat er eigenlijk aan de hand was. Na ongeveer 3000 km deed zich hetzelfde probleem voor en Rene Gans maar eens gebeld (auto REGA). Hij kwam, na later bleek, tot de juiste conclusie, kapotte keerringen.
1 dag werk, met dikke spierballen en zonder brug. Overigens alleen de tussenbak er onderuit gehaald, de versnellingsbak laten zitten.
Groet, Paul
Het er af halen van de tussenbak zie ik nog wel zitten.
Maar moet dit bakje uit elkaar of kan je de keerringen van buiten vervangen ?
Ik kan het vanuit de Haynes Manual niet zo goed volgen.
Kan ik voorlopig zo doorgaan of is dat niet zo wijs ?
Maar moet dit bakje uit elkaar of kan je de keerringen van buiten vervangen ?
Ik kan het vanuit de Haynes Manual niet zo goed volgen.
Kan ik voorlopig zo doorgaan of is dat niet zo wijs ?
De tussenbak zelf hoeft niet uit elkaar.
De as uit de versnellingsbak is aan de tussenbakzijde voorzien van een dikke ring, die op zijn beurt is geborgd met een klem(borg)ring. Deze dikke ring moet er eerst af voordat de keerring geplaatst wordt. Alhoewel, hij hoeft er niet geheel af, maar zodaing opgeschoven dat de keerring geplaatst kan worden. Deze ring is de "binnenste ring van de keerring. Controleer de loopvlakken goed op krassen en oneffenheden.
De keerringen moeten met de ruggen tegen elkaar.
Het is erg lastig om de keerring aan versnellingsbakzijde te plaatsen.
Gebruik hier een zoekertje voor dat je eerst in de keerring schuift en vervolgens in z'n geheel over de dikke ring plaatst. Daarna het geheel langzaam, voorzien van schone olie op zijn plaatst tikt met een lichte kunstof hamer of een stukje hout.
Daarna de borgring weer op zijn plaats en de boel weer aansluiten.
Oorspronkelijk is er geen pakking tussen de versnelling- en tussenbak. Doe er wel ruim vloeibare pakking op. Ook al is de keerring alweer lek, dan blijft de stoep schoon. Bovendien houdt het water en vuil buiten.
Succes!
Groet, Paul
De as uit de versnellingsbak is aan de tussenbakzijde voorzien van een dikke ring, die op zijn beurt is geborgd met een klem(borg)ring. Deze dikke ring moet er eerst af voordat de keerring geplaatst wordt. Alhoewel, hij hoeft er niet geheel af, maar zodaing opgeschoven dat de keerring geplaatst kan worden. Deze ring is de "binnenste ring van de keerring. Controleer de loopvlakken goed op krassen en oneffenheden.
De keerringen moeten met de ruggen tegen elkaar.
Het is erg lastig om de keerring aan versnellingsbakzijde te plaatsen.
Gebruik hier een zoekertje voor dat je eerst in de keerring schuift en vervolgens in z'n geheel over de dikke ring plaatst. Daarna het geheel langzaam, voorzien van schone olie op zijn plaatst tikt met een lichte kunstof hamer of een stukje hout.
Daarna de borgring weer op zijn plaats en de boel weer aansluiten.
Oorspronkelijk is er geen pakking tussen de versnelling- en tussenbak. Doe er wel ruim vloeibare pakking op. Ook al is de keerring alweer lek, dan blijft de stoep schoon. Bovendien houdt het water en vuil buiten.
Succes!
Groet, Paul
P.s.
Het haynes handboek is m.i. beperkt. De info is vaak te summier.
De werplaatshandboeken zijn duidelijker.
Het haynes handboek is m.i. beperkt. De info is vaak te summier.
De werplaatshandboeken zijn duidelijker.