Beste prikkers,
Ik heb m'n spruitstukken eraf liggen en het viel me op dat ik wat olie in m'n inlaatspruitstuk heb zitten (niet veel trouwens). De olie komt uit het blok, want in de rest van de luchtinlaat zitten geen olieresten (komt dus niet via het oliebadfilter binnen). Klopt het dat die olie daar kan komen door versleten zuigerveren en kan ik die eventueel zelf vervangen of hoef ik me geen zorgen te maken en kan ik er nog een tijdje mee verder tuffen?
Alvast bedankt!
Gr.
Erik Jan
SIII 109exDef, 2,25D, 1977
Olie in inlaatspruitstuk 2,25D
Re: Olie in inlaatspruitstuk 2,25D
Hoi Erik-Jan,
dat is heel normaal hoor. het komt meestal van je carterontluchting (op je kleppendeksel) en loopt dan naar beneden je inlaatspruitstuk in.
je zou dat filtertje op je kleppendeksel eens grondig uit kunnen spoelen, dat helpt soms een beetje.
succes,
Yuri
SIII 109D
dat is heel normaal hoor. het komt meestal van je carterontluchting (op je kleppendeksel) en loopt dan naar beneden je inlaatspruitstuk in.
je zou dat filtertje op je kleppendeksel eens grondig uit kunnen spoelen, dat helpt soms een beetje.
succes,
Yuri
SIII 109D
Dat valt dan weer mee, het klussenlijstje is al lang genoeg!
Gr.
Erik Jan
Gr.
Erik Jan
Waarschijnlijk inderdaad uit de carterventilatie.
Om dit te controleren kun je de carterventilatie tijdelijk afkoppelen, hele inlaat schoonmaken en na een tijdje de inlaat beoordelen. Als er dan weer olie in zit, komt het ergens anders vandaan. Anders komt het 'gewoon' van de carterdampen.
Als er nou een overmatige druk op de carterventilatie staat dan kun je af gaan vragen of de motor nog wel zo gezond is.... lekage via zuigers / klep geleiders oid. Ligte druk is niet erg voor een oudere motor.
Succes.
Om dit te controleren kun je de carterventilatie tijdelijk afkoppelen, hele inlaat schoonmaken en na een tijdje de inlaat beoordelen. Als er dan weer olie in zit, komt het ergens anders vandaan. Anders komt het 'gewoon' van de carterdampen.
Als er nou een overmatige druk op de carterventilatie staat dan kun je af gaan vragen of de motor nog wel zo gezond is.... lekage via zuigers / klep geleiders oid. Ligte druk is niet erg voor een oudere motor.
Succes.