Effe luchten:
De laatste paar dagen is er een paniek/schrik/verontwaardigde reactie op het nieuws van het verbieden van terreinwagens uit Nijmegen, en plannen om ze landelijk uit steden en woonwijken te verbieden. Uiteraard vinden we dit allemaal onzin, want de 2de kamer heeft een nogal vertekend beeld van een terreinwagen en zijn eigenaar. Overigens, is dit vanaf de stadsgrens of alleen in het centrum? Waar gaat het over? Over wat voor terreinwagens hebben we het? Ik hoorde al iets over poortjes met een maximale breedte van 1.90. Ik ken alleen maar 2 wagens die zo groot zijn, een HUMMV en een unimog. Ik ken weinig eigenaren van die dingen, maar volgens mij mijden ze sowiezo de stadskernen van dit land. Ik zie ook niet hoe een 4x4 in de stad een grotere bedreiging vormt dan een stadsbus, die over het algemeen weinig aantrekken van alles en iedereen om zich heen, bestelbussen of winkelende moeders. Ik had laatst zitten kijken en vergeleek de BMW van mijn baas (grote pooier bak.. 5 of 7 serie.. Interesseert me eigenlijk weinig). Deze heeft dezelfde wielbasis, breedte, lengte en waarschijnlijk ook gewicht als mijn 109.
De voertuigen waar ze het naar alle waarschijnlijkheid over praten zijn de wat grotere Land Cruisers, Disco's, Mercedessen, Korando's etc. etc. die op grijs kenteken zijn. Dit is laatst al in opspraak gekomen door het hele grijsketeken gebeuren.. Toen werden ook terreinwagens genoemd en beschreven alsof we met zijn allen belastingontduikers zijn. Dat zijn we ook in zekere mate, maar dat doet er even niet toe. Reden daarvoor is de wegenbelasting systeem in dit land, die overigens niet echt werkt als je de A10 ongelukken van laatst bekijkt. Ook iedereen die om en rond Amsterdam rijdt weet ook wel dat het wegennet qua asfalt qualiteit het een en ander te wensen overlaat. De reden waarom ze grijs kenteken zijn is omdat ze A: Meestal van kleine bedrijven of aannemers zijn, of B: Omdat het terrein voertuig liefhebbers zijn die willen graag in hun droom voertuig rijden. Daarom heb ik de mijne, en veel van jullie ook. En een andere deel van jullie hebben een combinatie van deze redenen. Nederland is overigens de enige land in Europa die deze vorm van wegenbelasting heeft. Hierdoor wordt grijs kenteken dus, zoals jullie wel bekend is, de enige betaalbare vorm van beheren van zo'n wagen. Zeker voor mij. Gelukkig heb ik geen kinderen, want ik heb (officieel) maar plaats voor 2. Wat deze mensen de politici overigens vergeten is dat vanwege de grijs kenteken gebeuren veel mensen een tweede stadsautootje erbij hebben voor boodschappen etc. en dus al de stad mijden.
De terreinvoertuigen worden als rijkeluis speeltjes beschouwd. Ik ben niet rijk en ken ook niet onder jullie, mijn LaRo broeders, geen miljonairs. Kan ook niet met een LaRo. Dus die vlieger gaat bij mij niet op. Sterker nog, toen ik het hoorde op het journaal, keken mijn vriendin en ik elkaar aan, keken we richting oprit en moesten smakelijk hierom lachen. Als bankrekeningen konden spreken.. Wat wel zo is is dat er zeker weten een gros aan mensen zijn die dus wel geld teveel hebben en dus nutteloze voertuigen moeten hebben als een X3, X5, Porsche Cayenne etc. etc. In zekere mate zitten hier dus ook (nieuwere) Disco's en (nieuwe) Rangies bij. Die zwaaien toch nooit, dus zitten ze hier in het rijtje bij. Dat ze veel geld hebben wil dus niet zeggen dat ze klasse of sociale waarden en normen kennen. Zoals ik eerder beschreef heb ik op schiphol in de parkeergarage een Cayenne gezien die middenop een lijn geparkeerd stond, die moest dus zonodig twee plekken hebben. Als je zo'n ding hebt, leer dan ook parkeren, hufter. Maar wat wordt er nou onder een terreinvoertuig verstaan? Bij de meeste LaRo's is het duidelijk. Persoonlijk is de freelander een beetje een twijfel geval. Die overmaatse volvo is dus een terreinwagen, evenals de Audi en Volkswagen.. Kia Sorento, jazeker.. Toyota Rav 4? Jimny? Lada Niva, eehhh..? Wie gaat bepalen wat een terreinwagen is?
Waar gaat het om? Veiligheid, luchtvervuiling, algemeen in de weg staan, asociaal gedrag.
Wat de veiligheid betreft kan ik het enigzins wel begrijpen. Ik kan me nog herinneren dat toen ik voor het eerst naar Bunny ging kijken dat ik in de achteruitkijkspiegel van mijn pa's Saab alleen een Land Rover logo zag van Dennis zijn 88. Als motorrijder zijnde en ex-lid van de MAG (motorrijders actie groep) weet ik dat er vooral wat bullbars betreft menige koude rillingen over ruggen zijn gegaan met alleen al het gedachte. Ook lopen de zwakkere deelnemers in het verkeer een verhoogde risico lopen op ernstige verwondingen als ze aangereden worden met zo'n ding.. Nou, ik weet het niet hoor, het is niet alsof een DAF vrachtwagen bij 30km/uur minder zal verwonden. Moeten die ook uit veiligheids overwegingen verboden worden? Ik dacht het niet. Punt hierbij is wel dat een 4x4 meer grondspeling heeft, ofwel iets dat aangereden wordt, zal ook wat eerder eronder verwijnen. Maar de testresultaten die Dennis eerder heeft laten zien, de botsproeven zijn voor alle type auto's slecht voor voetgangers. Dat heb je nou eenmaal met zware machines.
Luchtvervuiling.. Toegegeven, de oudere wagens vervuilen inderdaad meer als hun modernere tegenhangers, maar de RDW stelt eisen aan een voertuig en die eisen zijn door de regering vastgesteld. Hoe kan het dan dat een voertuig dat aan dezelfde eisen voldoet als bv. een mercedes taxi, meer vervuilt? Het valt binnen de vastgestelde eisen en wordt elk jaar met de APK nagekeken. Onzin dus. Als je nou kolen stookt, okee..
Algemeen in de weg staan.. Ik sta vaker op bestelbussen en Opel kadeaths te wachten dan op andere 4x4's..
Asociaal gedrag.. Mensen, iedere groep bestuurders heeft een flinke aantal aso's. Nederlanders zijn er heel goed in, wat dat betreft. Volgende keer als je in de file staat, kijk hoeveel middenklasse auto's links en rechts zich asociaal gedragen. Dat zullen er veeeeel meer zijn als 4x4's. Naar mijn ervaring zijn het de ietwat duurdere middenklasse auto's die veel meer het te-kleine-piemel gedrag vertonen. Wie ik ook bijzonder asociaal en gevaarlijk vind op de weg zijn (het is jammer maar wel zo geobserveerd..) opgeschoten allochtoonse jongeren in verlaagde BMW's en Mercedessen, jonge coureurs in opgevoerde golfs, corsa's en CRX'en.. Voorbeeld: 5 jongeren die op de A35 tragisch verongelukken en op gruwelijke wijze omkomen omdat er veels te hard gereden werd. Wat dachten jullie van vertegenwoordigers die in de auto van de zaak nog effe langs een klant moeten? Zakenmannen die al bellend op de linker rijstrook blijven hangen van Amsterdam tot Rotterdam? Buschauffeurs die vlug bij de volgende halte moeten zijn en dus over fietspaden en stoep hoeken inkorten? Of wat dacht je zelfs van wielrenners die in een groep van 20 man een hele rijbaan in beslag nemen? Scooter rijders die zonder helm rondscheuren op scooters die alleen motorisch opgevoerd zijn (remmen? Huh?)...
Er is veel meer aan de hand in rijdend Nederland. Ze hebben alleen een zondebok nodig. 8 jaar geleden was dat de motor rijder (denk aan de 25kW regeling o.a.), toen was het rekeningrijden (dat door goed georganiseerd protest niet door ging, o.a.) en nu zijn wij in de mode om aangepakt te worden..
4x4 kwestie..
Re: 4x4 kwestie..
een hummer is een vrachtwagen, die worden niet geweerd, die zijn niet gevaarlijk.
Re: 4x4 kwestie..
Dit is heel dubbel: de "gewone" burgers rijden in gevaarlijke suv's en terreinwagens en als er een zekere balkelende in rijd dan is het opeens super veilig. Nu weet ik dat balkelende niet in een 4x4 rijd maar in zo'n dikke (en absoluut afgrijselijke) donkere zakenlimo. Als hij nou eens een laro probeerd dan weet hij hoe het is om plezier te beleven aan het autorijden en hoe veilig het is.