bandenraadsel
bandenraadsel
Hallo allemaal,
Begrijpen jullie wat er allemaal op mijn banden staat?
Daar gaat ie....
Michelin X Radial
7.50 R 16 4X4 Tube type pr 6
Max load single 2205 LBS at 55 PSI cold
Max load dual 2150 LBS at 55 PSI cold
Is dit een wegband voor de 4X4 of meer een terreinband?
Ik heb de bandenspanning op 2.3 , is dit wel de goede spanning voor gewoon weggebruik?
Deze winter wil ik richting de sneeuw, kan ik dan beter op deze banden rijden of op echte terreinbanden met een grover profiel ?
De (onvriendelijke) kwik-fit monteur zegt dat die band niet meer leverbaar is, wat denken jullie?
Zo dat zijn aardig wat vragen.... ik ben benieuwd of iemand het weet!
Groeten Stijn
Begrijpen jullie wat er allemaal op mijn banden staat?
Daar gaat ie....
Michelin X Radial
7.50 R 16 4X4 Tube type pr 6
Max load single 2205 LBS at 55 PSI cold
Max load dual 2150 LBS at 55 PSI cold
Is dit een wegband voor de 4X4 of meer een terreinband?
Ik heb de bandenspanning op 2.3 , is dit wel de goede spanning voor gewoon weggebruik?
Deze winter wil ik richting de sneeuw, kan ik dan beter op deze banden rijden of op echte terreinbanden met een grover profiel ?
De (onvriendelijke) kwik-fit monteur zegt dat die band niet meer leverbaar is, wat denken jullie?
Zo dat zijn aardig wat vragen.... ik ben benieuwd of iemand het weet!
Groeten Stijn
Re: bandenraadsel
He Stijn,
Ik ben geen specialist, ik weet niet alles te verklaren, maar een aantal dingen wel:
Michelin X Radial
7.50 R 16 4X4 Tube type pr 6
7,50x16 is de maat
tube type= binnenband
pr6 = kweet nie
Het lijkt me een of road band, als er 4x4 op staat.
Maar er zijn vast wel prikkers die je er meer over kunnen vertellen.
wie vult me aan..??
Groeten van Rik & Spike, 110 2,5D n/a ''86
Ik ben geen specialist, ik weet niet alles te verklaren, maar een aantal dingen wel:
Michelin X Radial
7.50 R 16 4X4 Tube type pr 6
7,50x16 is de maat
tube type= binnenband
pr6 = kweet nie
Het lijkt me een of road band, als er 4x4 op staat.
Maar er zijn vast wel prikkers die je er meer over kunnen vertellen.
wie vult me aan..??
Groeten van Rik & Spike, 110 2,5D n/a ''86
Re: bandenraadsel
je kunt een winterband makkelijk herkennen aan de sneetjes in de band (milimeter dik en zit in het andere profiel verwerkt). een grovere tereinband (bv BFG MT) is niet voor de sneeuw bedoelt en werkt hier ook niet (een band zonder profiel maar met sneeuw sneetjes werkt 90% beter dan een 100% tereinband). over jou band kan ik niks vertellen
naamgenoot (wat is ie mooi hé)
naamgenoot (wat is ie mooi hé)
Re: bandenraadsel
De terreinbanden die ik gezien heb, hebben allemaal M+S op de zijkant gehad (Modder en Sneeuw). Aangezien dit er bij jou niet opstaat heb ik het idee dat het hier niet om winterbanden gaat.
Groeten,
René
Groeten,
René
Re: bandenraadsel
6 pr staat voor 6 ply ofwel een 8 ply band wordt gebruikt voor extreem zware belasting 4 ply is redelijk standaard voor LaRo begrippen.
In de sneeuw zou ik de bandenspanning iets laten aflopen tot laten we zeggen............ 1.8 tot 2.0 bar.
In principe goed geschikt voor de sneeuw alleen jammer dat het Michelin banden zijn, deze hebben namelijk een hardere compound als bijv de pirelli scorpion, en in de sneeuw wil je een zachtere compound. Maar dit kun je dus een beetje compenseren door de banden iets te laten aflopen.
Groeten Rangie
In de sneeuw zou ik de bandenspanning iets laten aflopen tot laten we zeggen............ 1.8 tot 2.0 bar.
In principe goed geschikt voor de sneeuw alleen jammer dat het Michelin banden zijn, deze hebben namelijk een hardere compound als bijv de pirelli scorpion, en in de sneeuw wil je een zachtere compound. Maar dit kun je dus een beetje compenseren door de banden iets te laten aflopen.
Groeten Rangie
Re: bandenraadsel
psi staat voor pound per square inch
en single load betekent enkel lucht dual load betekent dubbel lucht en cold betekent bij buitentemperatuur
psi kun je ff opzoeken en dan omrekenen maar denk dat je met 2.3 bar een heel eind in de goede richting zit.
dubbel lucht betekent dat je per kant 2 banden hebt net zoals bij vrachtwagens, maar ja ik heb nog geen Laro gezien met dubbel lucht achter, misschien iets voor Bowy als volgend project?
groetjes Gheert
en single load betekent enkel lucht dual load betekent dubbel lucht en cold betekent bij buitentemperatuur
psi kun je ff opzoeken en dan omrekenen maar denk dat je met 2.3 bar een heel eind in de goede richting zit.
dubbel lucht betekent dat je per kant 2 banden hebt net zoals bij vrachtwagens, maar ja ik heb nog geen Laro gezien met dubbel lucht achter, misschien iets voor Bowy als volgend project?
groetjes Gheert
Re: bandenraadsel
dubbellucht op een voertuig is alleen intressant bij diep drassig gebied (denk aan noordhollandse weilanden) en in de woestijn. als je in de modder wilt rijden (waar het meestal bij tereinrijden op neer komt) is het juist beter om een smallere (liefst zelfs spits toelopend) band te hebben, deze zakt dan als het ware door de vloeibare modder heen en krijgt grip op de hardere ondergrond. veel profiel is voor het landrover werk wel vrijwel altijd intressant (behalve dakar want daar gaat het dan weer om snelheid en dan vertragen de noppen juist).
Re: bandenraadsel
Zijn er genoeg met dubbellucht maar je bedoelt het net wat anders 
[images.google.nl]
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

[images.google.nl]
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: bandenraadsel
De uitleg over de lettertjes heb je al. Als antwoord op je volgende vraag: een prima band voor wintersport, vooral als je in ogenschouw neemt dat je waarschijnlijk zo'n 2000 km over fraai onbesneeuwd en droog asfalt rijdt en slechts een zeer kleine afstand over mogelijk besneeuwde wegen.
Wat je zou kunnen overwegen is het lenen van 4 !!!!!! sneeuwkettingen voor een dergelijke band.
Fijne vakantie
Groet van Marco!
Wat je zou kunnen overwegen is het lenen van 4 !!!!!! sneeuwkettingen voor een dergelijke band.
Fijne vakantie
Groet van Marco!
Re: bandenraadsel
Hoi Stijn
Michelin X Radial 7.50 R 16 4X4 Tube type pr 6 zegt mij persoonlijk niet omdat wij in Zwitserland met ander maten werken, wat ik je wel vertellen kan is dat ik zelf met AT van BFG heb.
Ik woon op bijna 1000 m en we hebben hier de afgelopen winter ruim 1.5 meter sneeuw gehad en ben zonder al te grote problemen overal doorgekomen.
Een setje kettingen heb ik ook al 2 jaar in de auto, ik heb ze alleen nooit nodig gehad.
Ik weet niet waar je naar de sneeuw gaat, maar hier in Zwitserland is het mogelijk om kettingen ook voor terreinauto`s te huren.
Groeten Berry van D CHlandy
Michelin X Radial 7.50 R 16 4X4 Tube type pr 6 zegt mij persoonlijk niet omdat wij in Zwitserland met ander maten werken, wat ik je wel vertellen kan is dat ik zelf met AT van BFG heb.
Ik woon op bijna 1000 m en we hebben hier de afgelopen winter ruim 1.5 meter sneeuw gehad en ben zonder al te grote problemen overal doorgekomen.
Een setje kettingen heb ik ook al 2 jaar in de auto, ik heb ze alleen nooit nodig gehad.
Ik weet niet waar je naar de sneeuw gaat, maar hier in Zwitserland is het mogelijk om kettingen ook voor terreinauto`s te huren.
Groeten Berry van D CHlandy
en de X staat voor......
Een X op Michelin banden, betekent dat onder het loopvlak extra lagen aangebracht zijn die het loopvlak strak houden, terwijl de zijkant uit een draad bestaat en dus erg soepel is.
Ik verwacht niet dat dit een echte winterband is, dat kun je inderdaad zien aan de sneeuwribbels die voor de lossing moeten zorgen. Als je dat niet hebt is in de sneeuw rijden zelfs met een 4 x 4 riskant, nog het meest met de afdalingen omdat je dan grip kunt gaan missen en al glijdend met een onbestuurbare auto zit. Je kunt volstaan met 2 kettingen op de primair aangedreven wielen, meestal de achterwielen dus. 4 kettingen kan maar is zelden nodig.
Groeten Marco
Ik verwacht niet dat dit een echte winterband is, dat kun je inderdaad zien aan de sneeuwribbels die voor de lossing moeten zorgen. Als je dat niet hebt is in de sneeuw rijden zelfs met een 4 x 4 riskant, nog het meest met de afdalingen omdat je dan grip kunt gaan missen en al glijdend met een onbestuurbare auto zit. Je kunt volstaan met 2 kettingen op de primair aangedreven wielen, meestal de achterwielen dus. 4 kettingen kan maar is zelden nodig.
Groeten Marco
link voor alle info
[home.tiscali.be]
Site met heel veel info over bandengegevens.
Site met heel veel info over bandengegevens.
Re: en de X staat voor......
bij een permanent 4WD aangedrevern auto (dus alles vanaf de stage-one en later) Zijn 2 kettingen genoeg, (ik zou dan zeggen opde voor wielen, vanwege het sturen) maar vergeet dan niet de Diff-lock aan te zetten, anders heb je weinig aan je kettingen tijdens het stijgen. Dalen op de motor kan anders ook niet.
Vergeet deze niet uit te zetten als je weer op asvalt komt.
Het sneeuwprofiel werkt als een soort visse-schubben, de spleetjes zijn zo klein dat er een klein randje rubber ontstaat wat grip krijgt. in diepe/losse sneeuw heeft dit dus weinig zin, het werkt vooral op aangereden sneeuw, waar dus al een klein ver-ijst laagje op zit.
Jan Schober
Vergeet deze niet uit te zetten als je weer op asvalt komt.
Het sneeuwprofiel werkt als een soort visse-schubben, de spleetjes zijn zo klein dat er een klein randje rubber ontstaat wat grip krijgt. in diepe/losse sneeuw heeft dit dus weinig zin, het werkt vooral op aangereden sneeuw, waar dus al een klein ver-ijst laagje op zit.
Jan Schober
bandenraadsel
Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden, ik weet genoeg!
Stijn
Stijn