vraag aan Paul Kkampeerrover

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Chris 110

vraag aan Paul Kkampeerrover

Bericht door Chris 110 »

Even over het ombouwen (het wordt nu wel akelig serieus daar in de haag): Had de belastingdienst er geen probleem mee dat de binnenhoogte fabrieks matig maar 1,2m hoog is, en volgens de belastingregels een hefdak mag als hij minimaal 1.3m hoog is?

gr, Chris
Paul KampeerRover

Re: vraag aan Paul Kkampeerrover

Bericht door Paul KampeerRover »

Chris en andere klussers,

Er bestaat kennelijk veel misverstand over die maat van 1.30 meter binnenhoogte.
Die 1.30 meter is nodig om te kunnen volstaan met een luik van 90 breed bij 1.00 lang. Is de binnenhoogte niet 1.30 meter, dan moet er een dakverhoging op van 90 bij 2.00 cm. Het geheel moet zo hoog dat er een blok in past van min. 1.70 cm hoog. Dat mag dus met een hefdak.
Ik heb bovendien gemerkt dat als je auto is voorzien van een dakverhoging i.v.m. grijs kenteken, deze verhoging ook wordt gezien als "fabrieks-af"
Wij hebben de auto niet alleen om fiscale redenen omgebouwd, maar vooral ook om er daadwerkelijk in te slapen. Daarom is een groter hefdak sowieso wenselijk.
We kunnen er nu met z'n 4-en goed in slapen. 2 volwassenen en 2 kleine kinderen en dan mag de hond ook nog in de auto (labrador).

Groet, Paul
Chris 110

Re: vraag aan Paul Kkampeerrover

Bericht door Chris 110 »

Knusse boel hoor, met 5 man slapen id LR. wat zijn de maten precies van jou hefdak? En moeten de zitplaatsen net zo solide zijn als die voorin (met gordels)? of is een plankie met een kussen tegen een wand ook genoeg? oh nee, jij hebt dat gelaste frame, da's waar ook..
Paul KampeerRover

Re: vraag aan Paul KampeerRover

Bericht door Paul KampeerRover »

De zitplaatsen achterin moeten inderdaad vaste, gekeurde, veilige zitplaatsen zijn.
In ons geval twee afzonderlijke stoelen die weggeklapt kunnen worden.
Het zijn niet de meest comfortabele stoelen, maar wel de standaard landroverstoelen.. Deze stoelen kunnen geheel tegen de voorstoelen weggeklaptworden. De hoogste maat in dat geval is gelijk aan die van de onderkant
(lees onderzijde bedbodem) van het bed.
Aangezien de wagen een stawag is, bestond er dus al een typegoedkeuring voor de montage van de gordels. Dus de 3 deurs heeft, zover ik weet, geen montagepunten voor de gordels. Nu zijn er een aantal zaken die van invloed zijn op het hebben en gebruiken van gordels. T.w. leeftijd( in combinatie met typegoedkeuring), uitvoering carrosserie en of de auto geel of grijs wordt gekeurd als kampeerauto. De eisen op grijs zijn lager. Dus dat scheelt weer gedoe op roetmetingen, rembanken etc.
Echter: veiligheid staat voorop, dus een stevige konstruktie is belangrijk!
bovendien hebben we nog met een andere instantie te maken, nml. de verzekering.
Zoek dat eerst uit. Een uitkering via de inzittenden verzekering op een auto die voor 2 a 3 personen een typegoedkeuring heeft, kan problemen opleveren. Het dragen van gordels is bijv. verplicht, ook al had de auto van oorsprong, i.v.m. de leeftijd van de auto, geen gordels.
Al die zaken hebben er voor gezorgd dat ik er een 5 deurs carroserie heb opgebouwd. Op een grijskenteken staat het aantal deuren en zitplaatsen niet vermeld. Je kunt dus "eenvoudig" van 3 naar 5 deuren ombouwen.

De kinderen slapen in het hefdak. Zodat wij de volle ruimte kunnen benutten.
Het keukenblok is ter hoogte van ons bed, 28 cm. Dat laat dus genoeg ruimte voor ons over. Nml. 195 lang bij 140 breed. Er gaat een hoek af van 28 bij 90 cm (het keukenblok)

De maten van het hefdak zijn 98 bij 200 cm.
Groet, Paul
Plaats reactie