koppelingsplaat vervangen
koppelingsplaat vervangen
enig idee hoe ik het best mijn koppelingsplaat vervang motor moet er uit heb ik vernomen maar hoe krijg ik mijn bouten van de versnellingsbak los daar kan je toch zomaar niet aan heb ik ondervonden iemand hier een tip voor
Re: koppelingsplaat vervangen
Moeten we toch wat meer informatie hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.......................
Wat voor auto, hoe oud, wat voor motor, wat voor bak.??????
Gr erik
Wat voor auto, hoe oud, wat voor motor, wat voor bak.??????
Gr erik
je moet het bellhouse van de motor afschroeven nadat je alle vloerplaten verwijderd hebt dan mbv een motortakel iets optakelen en dan langzaam de motor naar voren schuiven(wel eerst alle bekabeling,leidingen en ontluchtingsleidingen los en vrijmaken) vervolgens kun je er aan de achterkant bij om hetdiafragma los te halen koppelingsplaten te verwijderen druk en toplager vervangen(heb je een defender ff naar de hefboom kijken deze is van dun plaatstaal en kan ingedeukt zijn) vervolgens koppelingsplaten weer terug plaatsen en LOS aandraaien. dan pak je dop 13 op een verlengstuk en hiermee centreer je je koppelingsplaten. daarna diafragma aanschroeven motor laten zakken en weer op de versnellingsbak schuiven. alees aandraaien en weer afmonteren. heb dit geleerd van Aad Koene en dit is makkelijker getypt dan gedaan. hoop dat je er iets aan hebt.
groetjes Gheert
groetjes Gheert
volgens mij moet bij alle LR's de tunnel er uitgeschroeft worden en dan kun je dacht ik overal gewoon bij. motorsteunen verwijderen en de motor in zijn geheel een klein stukje laten zakken met krikje er onder. alle bouten los halen en dan de motor er uit halen. goed onthouden hoe de plaat om zat want dit staat er niet altijd op. ook slavecilinder van de koppeling niet vergeten los te halen (weet niet zeker hoe dit origineel zit maar moest bij ons wel). alle slangen moeten er uiteraard af, een hele klus dus. even de inslijting van de drukgroep (diafragma (zo heet het toch) of gewoon met spiraal veren?) bekijken en meteen het druklager vervangen nu het toch open staat (is dit een lager of een grafietring?) misschien ook wel meteen de drukgroep, bij een diafragma niet altijd noodzakelijk bij dat andere type vaak wel verstandig.
succes
Stijn Schober
succes
Stijn Schober
Heb toevallig gister platen, drukgroep ed vervangen van m'n 110 (200Tdi). Nou had ik het geluk met het gebruik van een brug. Assen naar voor en achter losgemaakt, versnellingspoken weggehaald (vloerplaten ed gewoon laten zitten), bak los van het blok gemaakt, steunen van de bak losgemaakt van het chassis en de bak naar achteren getrokken en onder de auto uit laten zakken.
Kort verhaaltje maar al met al een volle zaterdag werk.
Succes
Hans
Kort verhaaltje maar al met al een volle zaterdag werk.
Succes
Hans
aanvulling op Stijn Schober,
Druklager was bij ons een kogellager.
verder zou ik ook de oliekeringen van motor en tussenbak vernieuwen.
Jan Schober
Druklager was bij ons een kogellager.
verder zou ik ook de oliekeringen van motor en tussenbak vernieuwen.
Jan Schober
Steven,
Als ik het goed heb rij jij met een V8 in het rond. Het vervangen van de koppelingsplaten is een serieuze klus bij een V8. Op zich is het niet moeilijk of anders dan bij een 2.25 blok alleen is alles iets zwaarder (en duurder). Om dit succesvol af te ronden heb je wel het een en ander aan gereedschap nodig. Los van het nodige handgereedschap heb je op zijn minst een motortakel (of iets anders wat daar op lijkt) en een garagekrik nodig. Gegeven de hoeveelheid werk is het een goed plan om niet alleen de platen maar ook de drukgroep, druklager, toplager en eventuele keerringen te vervangen. Kost wel een smak meer maar dan hoef je het (als het goed is) maar 1 keer los te gooien. Voor het geval je het nog niet hebt zou ik investeren in een goed manual... dat scheelt ook een hoop ellende...
Mvrgr, Hugo
Als ik het goed heb rij jij met een V8 in het rond. Het vervangen van de koppelingsplaten is een serieuze klus bij een V8. Op zich is het niet moeilijk of anders dan bij een 2.25 blok alleen is alles iets zwaarder (en duurder). Om dit succesvol af te ronden heb je wel het een en ander aan gereedschap nodig. Los van het nodige handgereedschap heb je op zijn minst een motortakel (of iets anders wat daar op lijkt) en een garagekrik nodig. Gegeven de hoeveelheid werk is het een goed plan om niet alleen de platen maar ook de drukgroep, druklager, toplager en eventuele keerringen te vervangen. Kost wel een smak meer maar dan hoef je het (als het goed is) maar 1 keer los te gooien. Voor het geval je het nog niet hebt zou ik investeren in een goed manual... dat scheelt ook een hoop ellende...
Mvrgr, Hugo
Hugo maar een V8 is volgens mij 75 tot 100 kilo lichter dan een 4 cilinder hoor?
Cheers bowy
Cheers bowy
Steven,
Die 8 bouten tussen blok en bak zijn met een ratel, dop 9/16 en wat verlengstukken en kniestuk los te halen. De onderste 6 doe je van achter/onder af. De bovenste 2 laat je zitten. Vervolgens haal je de motorsteunen weg en laat het blok zakken. Dan kun je bij de bovenste 2 met ringsleutel 9/16. Als alles los is, motor weer omhoog en een balkje onder de versnellingsbak. bak erop laten zakken en dan het blok naar voren trekken. tunnel gewoon laten zitten.
Wat je ontkoppelprobleem betreft. Ik heb me laten vertellen dat er een lengteverschil in pen zit tussen 4 en 5bak. Deze pen zit tussen je slavecilinder en de koppelingshevel.
Succes.
Die 8 bouten tussen blok en bak zijn met een ratel, dop 9/16 en wat verlengstukken en kniestuk los te halen. De onderste 6 doe je van achter/onder af. De bovenste 2 laat je zitten. Vervolgens haal je de motorsteunen weg en laat het blok zakken. Dan kun je bij de bovenste 2 met ringsleutel 9/16. Als alles los is, motor weer omhoog en een balkje onder de versnellingsbak. bak erop laten zakken en dan het blok naar voren trekken. tunnel gewoon laten zitten.
Wat je ontkoppelprobleem betreft. Ik heb me laten vertellen dat er een lengteverschil in pen zit tussen 4 en 5bak. Deze pen zit tussen je slavecilinder en de koppelingshevel.
Succes.
Bowy,
Klopt op zich voor het kale blok maar ik denk dat hij de spruitstukken etc. allemaal wil laten zitten. Daarnaast moet je 4 cylinders extra kwijt in bijna dezelfde ruimte als een 2.25ltr dus je ruimte om te bewegen is ook iets minder. Volgens mij zit er aan een Stage One bak standaard een overdrive dus die weegt ook wat extra t.o.v. een kale 2.25ltr bak. Ik heb voor beide types een paar keer een koppeling mogen vervangen maar geef mij de 4 cylinder maar. Helemaal als het een ex militair chassis is dan kun je de dwarsbalk los gooien en de bak er gewoon onderuit laten zakken. Lukt met een Stage One ook niet echt.
Aan de positieve kant.... een V8 is qua geluid het einde... kan geen 4, 5 of 6 cylinder tegenop.
Mvrgr, Hugo
Klopt op zich voor het kale blok maar ik denk dat hij de spruitstukken etc. allemaal wil laten zitten. Daarnaast moet je 4 cylinders extra kwijt in bijna dezelfde ruimte als een 2.25ltr dus je ruimte om te bewegen is ook iets minder. Volgens mij zit er aan een Stage One bak standaard een overdrive dus die weegt ook wat extra t.o.v. een kale 2.25ltr bak. Ik heb voor beide types een paar keer een koppeling mogen vervangen maar geef mij de 4 cylinder maar. Helemaal als het een ex militair chassis is dan kun je de dwarsbalk los gooien en de bak er gewoon onderuit laten zakken. Lukt met een Stage One ook niet echt.
Aan de positieve kant.... een V8 is qua geluid het einde... kan geen 4, 5 of 6 cylinder tegenop.
Mvrgr, Hugo
kan je niet makelijker de bak achter de motor weghalen?
groet Frank
groet Frank