probleem hij sttotterrrt

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
arjan v.tiel

probleem hij sttotterrrt

Bericht door arjan v.tiel »

hoi prikkers
wie kan mij helpen.
we zijn vanmidag een stukje gaan rijden door overhard en verhard brabant.
maar toen na een km of 20 begint de auto te stoteren.
dit gebeurd na het over schakelen naar zijn 3e versneling en ook al hoog in zijn 2e.
ik kon geen hogere snelheid meer halen als 40 als ik gas bij gaf begon hij weer testoteren en te bonken.
gas los laten snelheid laten zakken en weer een beetje gas geven kon ik de 40 weer halen.
thuis gekomen het 1 en ander na kijken.
ben begonnen met de bougies deze haden een licht aanslag bijn wit.
verdeelkap los rotor was ingebrand meteen vervangen heeft niet geholpen.
condensator vervangen heeft ook niets geholpen.
carburtuur gereinigd met een spuit bus spul dat je bij de lucht aanvoer spuit dit hielp een klein beetje.
wie weet wwat mijn probleem is ?

en kan het er iets mee temaken hebben dat ik sind 2 x tanken geen lood vervanger meer gebruik.

gr arjan
SIII 109 1980 benzine weber carburatuur
Frans

Re: probleem hij sttotterrrt

Bericht door Frans »

Krijgt hij wel genoeg benzine?
Vuil in het benzine filter of in de vlotterkamer?
Membraam benzinepomp lek?

Frans Bonnes
arjan v.tiel

frans.
vuil in de flotter of filter is een optie.
membraam benzine pomp heb ik 4 maand geleden nog vervangen.

gr arjan
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Kijk ook eens alle vacuumslangen na (servo,vacuumvervroeging) dit was bij mij de reden dat ik met de 101 niet harder als 80 kon toen ik hem 2 jaar terug had opgehaald.
Bij mij was het een vacuumslang van de sper die door de uitlaat was doorgebrand.
En dan lijkt 250 km heel ver weg.

Dennis B.
Bryan 4x2

Bericht door Bryan 4x2 »

Carborateur schoon (laten) maken en hij loopt weer als een zonnetje

Gr Bryan

(Lr "88 Series 3 Benzine 4x2 24 volt Ex-Belg uit 1975)
Ruben

Bericht door Ruben »

Werkt de vervroeging van de ontsteking wel goed?

Zowel vacuüm als centrifugaal. Ik neem aan dat een centrifugaal-vervroeging op zit? Als de motor dan meer toeren wil gaan draaien moet hij vervroegen als dat mechanisme niet soepeltjes beweegt rijdt hij niet erg lekker meer. Kun je testen door de rotor te draaien (met de hand). Deze hoort over een kleine hoekverdraaiing tegen een lichte veerkracht in te kunnen draaien.

Controleer ook alle stekkertjes in het laagspanningsgedeelte van de ontsteking goed ( het blijft engels spul... ;-) )

Licht wit-crème aanslag op de bougies is normaal.
arjan v.tiel

bryan.
ik hoop dat het vuil is in mijn carburateur.
dus morgen avond ga ik de carburatuur schoon maken (is een leuk werk je)en de brandstof filter.

ruben.
op mijn ontsteking zit inderdaad een vervroeger.
er loop een koper buisje van de carburatuur naar de ontdeking dus ik heb een vacum vervroeger dit buisje lekt nergens en zit ook nergens knel.
maar hoe ik de vervroeger moet testen ik heb geen idee?

dennis
ik kan buiten de rem vacum (maar deze heeft niks met de carburatuur temaken) en de vacum voor de ontstekings vervroeger niets ontdekken zoals voor de sper of dergelijke.

gr arjan.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een series heeft geen sper, maar een lekkage in het vacuum voor het remsysteem heeft wel degelijk invloed op de carburateur.
Het drukverschil over de venturi zal bij lekkage veel minder worden waardoor de carburateur te weinig mengsel zal kunnen leveren.
Bij mijn 101 was een lekkage in een 6mm (uitwendig) slang naar de sper voldoende om hem maximaal 80 km/h te laten rijden.
Deze snelheid was alleen te bereiken door hoge toerentallen te houden (lage belasting), zodra het iets omhoog liep of ik gaf iets teveel gas bij dan begon hij te stotteren en over te slaan.
Tijdens de grote opknapbeurt heb ik alleen deze slang vernieuwd en hij loopt nu met het grootste gemak 125 km/h en komt nu prima mee in het verkeer.

Dennis B.
Frans

Bericht door Frans »

Makkelijk 125 km/u, geloof ik nog steeds niet.
Of je hebt er een verkeerde teller, versnellingsbak tandwiel inzitten.
Want volgens alle officiele toestanden loopt hij maximaal 80 mile/u, ongeveer 125 km/u.
Het is natuurlijk wel mogelijk dat er wat aan de versnellingsbak verandert is.

Frans Bonnes
Bryan4x2

Bericht door Bryan4x2 »

Frans,

Met grotere banden rijden laro's ook sneller. Dan kan je hoger komen dan 130...

Gr Bryan
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb het gemeten op de teller en met de gps, wel met de wind iets schuin van achteren.
Moet je trouwens niet te vaak doen. Ik heb zelf niets aan de bak gedaan, misschien heeft de MOD er wel wat mee gedaan.
En Bryan de standaard 9.00x16 zitten er nog steeds onder en die worden dan best warm, vandaar ook niet te vaak.

Dennis B.
Jos

Bericht door Jos »

Die van mij kon ook de 125 wel halen maar dat is geen pretje.
Je hebt oorkleppen nodig en als je hard moet remmen ga je bijna over de kop.
Ik hield het op een snelheidje van om en nabij de 80 op de teller.
Dat is wat vriendelijker voor de oren.

Nu haalt ie met moeite 10 km/uur (gesleept achter een 88" SII)

Jos
Bryan4x2

Bericht door Bryan4x2 »

Wij rijden meestal 1000 maar wij rijden zeeeeeeeeeer weinig op de rijksweg dus zo vaak krijgt hij dat niet voor zn kiezen. Naast deze landrover staat er trouwens ook nog altijd een Kia Rio 1.5i LS en een Suzuki GS1000L (motor) Klaar dus geen probleem als de landrover het (zoals nu ALWEER het geval is)niet doet.

Gr Bryan
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Herrie?
Wij kunnen bij 90 of 100 nog met een ietsje luidere stem met elkaar praten.
Ben je soms wat isolatie kwijt van de motorkap ?
Eigelijk maakt hij nog het meeste geluid bij 60 km/h, dan hoor en voel je de bargrips rommelen. Niet te verwarren met de 101 rumble.
Onze 88" S3 diesel.....die maakt pas echt kabaal.
En Jos, ga je hem voorlopig weer opbouwen met het blok van Pim?

Dennis B.
Ruben

Bericht door Ruben »

Arjan,

Vacuum vervroeging kun je controleren door:
- te controleren of er een goed vacuum aanwezig (op de ontsteking) is als de motor loopt. Slangetje eraf metertje erop, of gewoon op gevoel doen. (klein beetje gas (dat moet met een V8 in elk geval, ik weet niet of het bij jouw ook moet, anders zit het vacuum-openingetje aan de verkeerde kant van de gasklep)

- Ontsteking, plaats een slangetje op het vacuum potje van de ontsteking, neem de verdelerkap eraf. zuig aan het slangetje en kijk in de ontstekingsmodule of er iets verdraaid)

indien aanwezig op jou auto
- Centrifugaal vervroeging, bedoeld om op toeren de motor op het juiste tijdstip te laten ontsteken. Kun je als volgt testen: neem verdelerkap eraf en probeer de rotor te verdraaien (ongeveer 10-15 graden verdraaiing). Als het goed is moet dit soepel gaan, tegen een lichte veerkracht in.

Ik hoor het wel!
arjan v.tiel

een probleem van 1euro70

ruben
bedankt ik ga binnen kort eens uit spitten hoe het 1 en ander van de onsteking werkt.
ik heb mijn SIII nu weer stotter vrij het bleek een vervuilde brandstoff filter tezijn.
heeft me 1 euro 70 gekost maar dan kun je weer een poosje vooruit.

oja 125 km ik heb het nog nooit geprobeeerd en ik wil het ook niet proberen met mijn SIII.
daar voor heb ik een kawaski zx636r ninja en als ik vol gas rijd met de buikscheuver hoor ik ook niets meer.

iedereen bedankt voor de tips

gr arjan
SIII 109 1980 benzine
kawasaki zx636r ninja
suzuki gsx 600f
en een flymo grasmaaier
De Groene Schavuit

Bericht door De Groene Schavuit »

He Arjan hoe snel kun je met je flymo en elkaar nog steeds verstaan
gr Gheert
arjan v.tiel

twee honderd en dertig
echt wel

gr arjan
bart handriks

Bericht door bart handriks »

hoi arjan

dat heb ik ook gehad vorig jaar net voor ik het ongeluk kreeg kwam toen van waalwijk af moest bij stoppen moest ik er konstant de scoce erop houden thuis gekomen hadden we het nagekeken. een ander brandstoffilter en de zenith carborateur uitelkaar gehaald. wat bleek nu de carborateur was vuil en verstopt.

<b>ik heb nu weer iets aan mijn auto. dus ik hoop dat de andere medeprikkers mij ook kunnen helpen. met het starten moet ik meerdere malen starten hij draait wel rondt. als hij aanslaat dan geef ik gas dan begint hij ook te stottren. hij slaat dan weer af als ik dan weer wil starten danloopt hij goed. en als ik hem een paar uur uitzet dan wil ik hem weer starten geen probleem wat kan dat zijn.</b>

groetjes bart hendriks
Plaats reactie