Ik denk ..ik ben maar eens lui... inplaats van in de manuals te duiken dacht ik dat ik maar eens uit de technische kennis van iedereen hier ga putten
Dat zegt meestal meer dan een manual.....
mijn olie keerring van de voorste aandrijfas van mijn SIII lightweight lekt al sinds ik hem heb ... nu op de bruk gehad en kom er achter dat er behoorlijk spelling op de as zit, dus lager versleten denk ik.
Is dit lagen en de oliekeerring makkelijk vanbuiten af te vervangen of moeten er gevaarlijkere toeren uitgehaald worden?
Dit karwei moet toch binnekort eens uitgevoert worden.
kijk, da's inderdaad lui, maar je moet wel vieze handen krijgen voor het klusje. Ik zou eerst eens je wiel verwijderen, remtrommel eraf (dan zie je veel bagger en olie als ik jou zo hoor), dan de flens er af (boutjes los), vervolgens verwijder je de naaf nadat je alle bevestingen op uiteinde steekas hebt verwijderd. Kijk meteen even of je naaf wel vastzit met de borgplaat over de buitenste moer heen! wanneer niet kan de boel loslopen nl.
Vervolgens naaf er af, lagers en lagerschalen controleren, schoonmaken en waarschijnlijk een nieuwe keerring monteren! Dan zorgvuldig alles weer vast. Je hebt als gereedschap natuurlijk de land rover hub nut spanner nodig!! en remmenreiniger.
Ps, check ook je ontluchting boven op je vooras, en maak schoon.
Groeten en veel plezier morgen.
Ik dacht dat het wel kan.
Ik meen mij te herinneren dat er tussen het spatplaatje en de borst op de uitgaande as net genoeg ruimte is om de uitgaande as een stukje naar buiten te trekken, zodat het lager vrijkomt. Als het lager een beetje vast blijkt te zitten kun je met een stukje profiel, draadstang en wat fantasie wel zelf een trekker fabriceren.
Helaas heb ik nu geen losse tussenbak binnen handbereik, anders had ik het nog wel even nagekeken.
Het huis van de voorste uitgaande as demonteren is trouwens niet zoveel werk, dus mocht bovenstaande niet lukken kan dat altijd nog.
Dank je voor de info .. maar die fase ben ik al voorbij... dat spul heb ik al uitmekaar gehad trouwens gaat goed met een grote verstelbare sleutel. Ik heb het over de voorste aandrijfas ..ofwel... de front propeller shaft. Dus van je bak naar je voor diff.
ohhh dank je voor de foto ... ik was ook al stiekum in de manual gedoken en mij leek het me ook lastig om van buiten af te doen. Dus ..shitter de shit...
Nou ja ik hou het in de gaten... heb er al 8000 km mee gereden zo.
Kwesite van er meer olie ingooien dan er uit loopt. Alhoewel spelling niet goed is voor de rest van de onderdelen.
Dus mijn gevoel zegt, nu ik weet wat het is .... gelijk wat aan doen voordat de hele zooi aan gort gaat.
Dus als je hard genoeg aan de as "trekt" komt het lager ver genoeg uit zijn positie om hem helemaal te kunnen verwijderen? Hoe weet je hoe ver je de as er uit kan trekken? of kan je niets kapot trekken met een eigen gefabriceerde as trekker. (ik heb het natuurlijk niet overgrof geweld)
Als ik het ga doen is het denk ik wel bij ene garage.. kost wel iets maar beter dan op straat. Dus eerst sparen.. wil er graag zelf bijzijn of het doen om ervaring te krijgen.
Je moet natuurlijk wel eerst de keerring houder er tussenuit halen.
Als het lager voor de helft uit z'n kamer is gaat het meestal zo licht (alu huis) dat je vanzelf wel voelt als je te ver gaat. Het ergste wat er kan gebeuren is dat het spatplaatje opschuift. Dan moet toch het huis er eerst af.
Ik stop er ook maar mee voor vandaag.
Morgen de voorremmen van de 88" S3 schoonmaken en nieuwe terugtrekveren plaatsen (als ik zin heb), daarna 150 km toeren met de 101.