vet ipv olie in swiffels

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert

vet ipv olie in swiffels

Bericht door Geert »

Ik lees in bijna alle UK landrover bladen (dat is nog eens een dure hobby zeg die bladen kopen) dat je de olie in de swiffels kan vervangen voor vet. heeft iemand enig idee hoeveel vet erin moet, en hoe krijg je dat erin?

Geert
LimaWhiskey

Re: vet ipv olie in swiffels

Bericht door LimaWhiskey »

Het vet zit in een tube, de hoeveelheid is precies genoeg voor één zijde, je knijpt hem er gewoon in leeg. Werkt goed, maar let op....het is er heel moeilijk weer uit te krijgen (als je dat ooit zou wilen) Lekkageproblemen worden wel minder.
Groet,
Andries
sjuul gele stawag |||

Bericht door sjuul gele stawag ||| »

ha die geert, dat spul werkt goed,ik heb het er ook in zitten,hoe is het met jou verenpakket zitten ze er al onder.........

Groetjes Sjuul............
chris 110

Bericht door chris 110 »

het is in princiepe een lapmiddel (maar het werkt wel goed). Er hoort immers olie in (in de oude, in de nieuwe zit schijnbaar standaard 'vet'). Die shots zijn wel prijzig. Je kunt ook EP0 gebruiken, da''s de dikste olie. Ik geloof dat er 250ml per bol in gaat. Hoe? erg lastig en als je morst en niet goed schoon maakt kun je ook nieuwe remblokken kopen... Probeer het met een grote injectiespuit.

gr, Chris 110
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dat kan inderdaad,

Er gaat per fusee 370 gram vet in.
Als je maar 1 Land Rover hebt is het handiger om twee one-shot patronen van Land Rover te kopen.
Als je fleet owner bent kun je ook een vaatje EP00 of EP000 vet kopen.
De meeste merken hebben vaten van 25 kg ( bv Castrol CLS) als kleinste verpakking.
Rocol saphire 000 is verkrijgbaar in vaatjes van 5kg.
Deze vetten worden normaal gesproken toegepast in automatische smeersystemen van Vogel.

Dennis B.
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Het vet in de genoemde tube (Swivel grease - "one shot&quot. Dit is nog net olie vind ik, het is in iedergeval wel vloeibaar.
Dit gaat over normaal lager vet. Het voordeel is: geen lekage, het nadeel is (wordt gezegt, zelf geen ervaring) het vet slingert door de middelpuntsviedendekracht naar de buitenzijde, en dan wordt het fusee lager en het wiel lager dus niet goed gesmeerd.

Jan Schober
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Maar, Jan wordt jou wiellager gesmeerd door olie? Heb daar zelf heeeeeeeeele slechte ervaringen mee, die zet ik zoiezo in het lagervet anders slijten ze erg hard....

Cheers BOwy
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

De middelpuntvliedende kracht die het vet naar buiten zou slingeren wordt veroorzaakt door de steekas die in het hart van de swivel draait. Ik denk dat effect van deze relatief kleine diameter niet zo groot is. Verder staat het fuseelager gewoon stil onderin de swivel en heeft hier dus absoluut geen last van.
Wat de wiellagers betreft. Deze zitten in een kamer en hier wordt het vet wel naar de buitenwand geslingert. Laat daar nou net de lagers zitten. Dit is dus een heel normale situatie voor lagers.
Al met al zie ik geen problemen met vet. Ik heb de swivels nl. ook net in elkaar staan en moet er ook nog een smeermiddel in duwen, vandaar deze overpeinzingen.
Volgens mij zou het wel mooi zijn als er een smeernippel zat in de kamer waar de wiellagers in zitten zodat je deze af en toe eens kon nasmeren.

Groeten
Wim Janssen Serie III 109 "Working Class Hero"
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

In de aandrijfflensen van S2(a)'s zie je wel eens smeernippels.
Nasmeren van de wiellagers is niet gewenst, als er teveel vet in de kamer zit loopt de temperatuur te hoog op. Wellicht dat daarom de smeernippels later weer zijn verdwenen.

Dennis B.
wilberthje

Bericht door wilberthje »

One shot grease is prima, is in principe volgens mij ook meer een dikke olie met wat droogsmeermiddelen (mooi woord voor galgje).

Gewoon vet moet je niet doen, dit werk prima voor lagers, waar dit wet in principe niet uit kan. Lagers zijn ook in staat dit vet zelf rond te "pompen", ook de vrij open homokineten doen dit nog wel, kruiskoppelingetjes niet.
In de fusee zal vel van dit vet tegen de buiten kant gaan hangen en in ieder geval niet meer in de kruiskoppelingen komen. Om hierin door te dringen moet het namelijk relatief dun vloeibaar zijn.

Wat dus meteen gezegd is. Hoe dunner de olie hoe makkelijker hij in de kruiskoppeling kan komen (en ook weer eruit)
Dus dikke olie stopt misschien het lekken maar lost niet het probleem op en dringt moeilijker door daar waar het wezen moet.

Vet dring niet door waar het wezen moet, want dit hang tegen de buitenkant in plaats van een badje te vormen waar de kruisjes in draaien. (lekt dus ook echt niet)

Het probleem zit vaak in geroeste fusee bollen. Zijn de bollen nog goed dan gewoon netjes oplossen door een nieuwe kering te plaatsen.

(Als je echt te lam bent om dit te doen of je hebt maar 10 min, voor de reparatie dan kun je de kering ook opensnijden en monteren zonder de fuseebollen te verwijderen. Eerst veer uit de kering halen", open draaien en deze weer om de as in elkaar draaien dan kering aanbrengen (sneetje boven). Maar dit getuigd natuurlijk niet van "vakmanschap)

Kortom,

One shot grease of dikke olie OK, lager vet of dikker niet doen. Maar het mooiste is natuurlijk, even reviseren die boel, ben je meteen een weekendje onder de pannen afhankelijk van de rest van de ellende die je tegen komt ;-)

Groet, Wilberth
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Er is al eersder een hele discussie hierover geweest ... even terugzoeken

Martin
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Heb het nogwel in word staan ... als je wilt kan ik het er later hier achter plakken

Martin
110

Bericht door 110 »

In de aanbieding bij Paddock;

[www.paddockspares.com]

STC3435 Swivel grease - "one shot" SPECIAL OFFER image 3.65

Succes
Jan Schober

Vet verdunnen?

Ik bedoelde in mijn vorige verhaal de "CV joint" en niet het fusee lager, excuus.
En volgens mij bereikt er altijd swivel vet/olie het wiellager. toch bowy?

Is het een idee om gewoon lager vet te verdunnen met diesel? volgens mij heb je dan een uitstekend smeermiddel voor een dergelijke constructie.
Iemand die een reden weet waarom dit NIET te doen? (dus niet dat een tube beter is dat weet ik ook, maar die dingen kosten 10,- per stuk in nederland)

Jan Schober
Dennis101

Re: Vet verdunnen?

Bericht door Dennis101 »

Jan je hebt toch wel wat contacten in de landbouw mechanisatiebedrijven?
Ik kan mij niet voorstellen dat daar geen Vogel smeersystemen worden gebruikt.
Ze zijn vast wel bereid om een emmertje EP 00 of 000 af te staan.
Ik heb zelf net een vaatje besteld voor een zacht prijsje.
Helaas mag ik daar alleen voor mijzelf bestellen.

Dennis B.
Serious IIa

Re: Vet verdunnen?

Bericht door Serious IIa »

Behoorlijk creatieve oplossing Jan! had ook niet anders verwacht

Cheers Bowy die ook van lowbudget solutions houd
Jan Schober

De hele landrover is een creatieve oplossing

Die contacten zijn er wel, Sterker nog, ik denk dat ik zo gratis een half litertje kan halen.
Maar het vet en de diesel zitten respectievelijk in de kast en in de tank, is slechts 10 meter lopen en 4 minuten werk, en de smeer eigenschappen zijn volgens mij het zelfde.

Jan, die ook van creatieve oplossingen houdt, en dus altijd een elastiek en een ijzerdraadje bij zich heeft, daar dit DE materialen zijn voor nachtelijke snelwegcreativiteit. (de volgende reparaties zijn hier mee uit te voeren: verloren uitlaat, gebroken gaskabel, gebroken V-snaar, dichthouden van de deur, het in de versnellinghouden van je versnellingspook cq hoog laag giering, defecte ruitenwissers, en vele andere defecten die onverwachts optreden) (ps, is goedkoper als de wegenwacht)
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Ik vul ze nu netjes met olie omdat m'n Disco zindelijk is,

echter m'n ex 90 smeerde ik met een mengsel olie, EP vet
en teflon, net dik genoeg net niet te dun mengen,

en nooit last gehad.

exotische drankje lusten ze ook wel

gr,

Rolandrover

oh zachtjes opwarmen met zo'n hete fohn onder een blikje
niet heet dus!
geert 88 SIIID

Bericht door geert 88 SIIID »

Sjuul,

dat was de foute Geert .

Die van die veren, ik dus is hier op het prikbord Geert 88SIIID

Nee ze ziiten er nog niet onder, misschien dit weekend

Groetjes

Geert van Dongen
Roald 76RRClassic

Bericht door Roald 76RRClassic »

Een lege kitpatroon en een kitspuit vormen een ideaal gereedschap om semi-vloeibaar vet (want dat is het en niets anders) in de fuseebollen te spuiten.
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Mengsel van EP90 met universeel vet, kloppen tot een dik taai vloeibaar geheel en voila "Bobs you Uncle"

Gebruik het al 5 jaar voor Rusty.

Huub
andre

Bericht door andre »

Voor mijn series hou ik het gewoon maar op olie. (Zo lang het niet begint te lekken...) Volgens mij was het vet voor een defender bedoeld.
André
frans.jeschar

Bericht door frans.jeschar »

ja, die boodschap had ook van iemand door gekregen, aangezien de papieren pakking*s op hun donder hadden gekregen bij de RDW-keuring, voor een kenteken op naam, en die dus de olie nu door laten, en de boel vettig maken, en steeds gevuld moeten worden (met SAE 90 ???) de pakking zou ook vervangen kunnen worden met vloeibare pakk.?? op dit ogenblik trekt de wagen naar links bij stevig remmen.Geert schreef:
>
> Ik lees in bijna alle UK landrover bladen (dat is nog eens
> een dure hobby zeg die bladen kopen) dat je de olie in de
> swiffels kan vervangen voor vet. heeft iemand enig idee
> hoeveel vet erin moet, en hoe krijg je dat erin?
>
> Geert
frans.jeschar

Bericht door frans.jeschar »

hai, de vet waar over gesproken wordt, wordt toch in de defenders gedaan, zitten in een tube begreep ik, dus geen spuiten organiseren toch?Roald 76RRClassic schreef:
>
> Een lege kitpatroon en een kitspuit vormen een ideaal
> gereedschap om semi-vloeibaar vet (want dat is het en niets
> anders) in de fuseebollen te spuiten.
Jan Schober

De tube is orgineel, de spuit is nodig voor een eigen gefabriceerd goedje.

Verder gaar de lekage die op treedt over de rubberen afdichting tegen de fusee bol. Deze kan je niet vervangen voor vloeibare pakking, daar deze beweegt.
Ik weet niet precies over welke lekkage jij het hebt?

Jan Schober
Plaats reactie