Sinds enige dagen heb ik een gasinstallatie in mijn serie 111 88 benzine.
Vanavond op de terugweg van mijn werk verliest hij op gas vermogen en begint te schokken.
Na overschakeling op benzine schokt en pruttelt hij meer dan hij loopt en er komt zwarte rook uit de uitlaat.
Terug naar gas loopt hij even bijna normaal, schokt dan hevig en slaat af.
Na een minuut start hij weer lijkt even normaal te lopen en weer schokken en afslaan. Ben dus hortend en stotend thuis gekomen.
Ernstig? Dodelijk?
Of is met deze info geen diagnose te stellen?
(Vooral de zwarte rook baart mij zorgen)
Jan
Help!
Re: Help!
Beste Wim,
Dank voor je reactie, ik zal het nakijken. Er zit een schakelaar met een middenstand op voor de overgang van benzine naar gas, volgens mij werkt ÃÂe .
Ook heb ik geprobeerd hem zo lang mogelijk op benzine te houden maar de zwarte rookwolken blijven tot hij afslaat.De korte periode dat hij op gas loopt zijn er geen rookwolken.
Groeten Jan
Dank voor je reactie, ik zal het nakijken. Er zit een schakelaar met een middenstand op voor de overgang van benzine naar gas, volgens mij werkt ÃÂe .
Ook heb ik geprobeerd hem zo lang mogelijk op benzine te houden maar de zwarte rookwolken blijven tot hij afslaat.De korte periode dat hij op gas loopt zijn er geen rookwolken.
Groeten Jan
Re: Help!
Gas en/of benzine afsluiter werken waarschijnlijk niet, dan snoept hij dus van 2 walletjes en dat werkt niet, dan krijg je zwarte rook.
Jouw schakelaar met middenstand zal waarschijnlijk in de middenstand beide afsluiters dicht horen te houden in tegenstelling tot wat veel mensen denken dat hij dan beide open zou houden.
Het idee hierachter is nl. dat je dan eerst al de benzine in de carburateur of het gas in de verdamper op kunt gebruiken. Dus pas doorschakelen als de wagen af wil slaan door brandstof gebrek.
Het begin van jouw verhaal lijkt op een lege gastank/te weinig druk. Je schakelt over (direct dus zonder wachten) en tijdens de eerste momenten krijgt hij teveel.
Dit zou echter op een gegeven moment op moeten houden.
Ik zou zelf eerst eens de gasafsluiter/verdamper bekijken, ik denk dat dit niet goed is en dus permanent brandstof doorlaat, maar te weinig op goed op te lopen.
Ik weet niet hoe modern je installatie is, maar als het een oudje is zonder ingewikkelde electronica zou je eens kunnen proberen de stekkertjes van de gasafsluiter te trekken (dan zou hij dicht moeten vallen) en dan op benzine te rijden.
Dan zou het probleem van teveel brandstof voorbij moeten zijn.
PS heb je sinds je gasinbouw al eerder geprobeerd of hij op benzine wel netjes loopt. Zou heel best kunnen dat ze bij het installeren/afstellen de benzine afstelling verkl!@#$%$%^t hebben.
Inbouwstation of garage zou je zo moeten kunnen helpen. Maak je geen zorgen over de zwarte rook, das gewoon teveel brandstof, als dat geregeld is heeft ie daar niks van geleden.
Succes Wilberth
Jouw schakelaar met middenstand zal waarschijnlijk in de middenstand beide afsluiters dicht horen te houden in tegenstelling tot wat veel mensen denken dat hij dan beide open zou houden.
Het idee hierachter is nl. dat je dan eerst al de benzine in de carburateur of het gas in de verdamper op kunt gebruiken. Dus pas doorschakelen als de wagen af wil slaan door brandstof gebrek.
Het begin van jouw verhaal lijkt op een lege gastank/te weinig druk. Je schakelt over (direct dus zonder wachten) en tijdens de eerste momenten krijgt hij teveel.
Dit zou echter op een gegeven moment op moeten houden.
Ik zou zelf eerst eens de gasafsluiter/verdamper bekijken, ik denk dat dit niet goed is en dus permanent brandstof doorlaat, maar te weinig op goed op te lopen.
Ik weet niet hoe modern je installatie is, maar als het een oudje is zonder ingewikkelde electronica zou je eens kunnen proberen de stekkertjes van de gasafsluiter te trekken (dan zou hij dicht moeten vallen) en dan op benzine te rijden.
Dan zou het probleem van teveel brandstof voorbij moeten zijn.
PS heb je sinds je gasinbouw al eerder geprobeerd of hij op benzine wel netjes loopt. Zou heel best kunnen dat ze bij het installeren/afstellen de benzine afstelling verkl!@#$%$%^t hebben.
Inbouwstation of garage zou je zo moeten kunnen helpen. Maak je geen zorgen over de zwarte rook, das gewoon teveel brandstof, als dat geregeld is heeft ie daar niks van geleden.
Succes Wilberth