14 volt !!??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
defender110

14 volt !!??

Bericht door defender110 »

Bij mij is laatst mijn bakkie doorgebrand op de printplaat (massa). Ik ben op zoek naar een mogelijke oorzaak en nu heb ik net de voeding gemeten en met draaiende motor meet ik 14 volt. Is dit niet wat veel?

Marco
SirMartin

Re: 14 volt !!??

Bericht door SirMartin »

Tja het is 2 volt meer, maar volgens mij niet vreemd, je moet immers je accu laden met een iets hogere spanning dan 12V. En moderne electronica zou beveiligd moeten zijn tegen zo'n kleine overspanning.
Zeker dat bakkie zou tegen 14 volt moeten kunnen... en anders kan je er nog een stabilisator ervoor zetten die 12 volt uitgeeft.

Groet,
Martin
Frank

Bericht door Frank »

hoi

Als je motor draait en je accu/spanningsregelaar/dynamo zijn allemaal oke en niet leeg moet je boordspanning 14,4 volt zijn.

groet Frank
defender110

Frank,

Bedankt, nooit geweten dat het zo hoog mag/kan zijn.

Marco
arjan van tiel

Bericht door arjan van tiel »

marco,
nu zal de ruis die je met je 27 mc had ook wel verdwenen zijn.

gr arjan
Jan W

Bericht door Jan W »

Der staat een nieuwe bak op marktplaats....
[www.marktplaats.nl]

Suk6

JW
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Inderdaad.
De voedingsspanning van de meeste bakkies is 13,8 volt en in de technische gegevens staat meestal ook de minimale en maximale voedingsspanning (vaak iets van 11,5 tot 14,5 volt).

Dennis B.
defender110

Ik heb geen nieuwe nodig, gewoon de printplaat gesoldeerd met een paar stukjes draad.

Marco
peter

Bericht door peter »

meestal is dit probleem een gevolg van verkeerdom aansluiten +&- verwisseld gehad???
Ruben

Bericht door Ruben »

Als je de spanning naar het "bakkie" toe iets wilt verlagen kun je er een diode tussen plaatsen. Is serie met het voedingsdraad een diode heeft immers een drempel spanning van 0,7 Volt. Scheelt toch weer een stukje.

(welke diode je nodig hebt weet ik niet.... helaas, zou je kunnen vragen bij een elektronicazaakje)

Dit truukje werkt ook voor snel-stuk-gaande-lampen bij moderne auto's.

Maar volgens mij zijn de meeste auto accessoires wel berekend op spannngen van rond de 14,5V.
Yuri

Bericht door Yuri »

bv 1N5402 (3A 200V) is voor een normaal 4W bakkie prima.

Yuri
SIII 109D
Plaats reactie