200/300 tdi
200/300 tdi
heb net de prikkers cd bestudeerd en met name de motoren om het verschil tussen de 200 en 300 tdi te ontdekken. ben erachter allebei 2.5 liter en 113 pk.
ook ben ik erachtergekomen dat het ombouwen van 2.5 na naar 200 tdi toch wel meer werk is als ik dacht. vandaar dat ik dit laat doen. maar wat is nu het precieze verschil? heb al vaker gehoord dat de 200tdi beter is als de 300tdi?
maar waar zit hem nu het verschil?
alvast bedankt en groetjes uit een koud Den Bosch Gheert
ook ben ik erachtergekomen dat het ombouwen van 2.5 na naar 200 tdi toch wel meer werk is als ik dacht. vandaar dat ik dit laat doen. maar wat is nu het precieze verschil? heb al vaker gehoord dat de 200tdi beter is als de 300tdi?
maar waar zit hem nu het verschil?
alvast bedankt en groetjes uit een koud Den Bosch Gheert
Re: 200/300 tdi
Is je 2.5 Na niet meer goed dan ??
Als ie nog goed os heb ik misschien interesse....
Als ie nog goed os heb ik misschien interesse....
De 200 tdi heeft nog steeds het zelfde onderblok als de 2.5na. Alleen is de krukas anders, waardoor de slag anders is en de stress op het blok minder is. De 200 tdi is op zich een prima torretje en kan ook zo aan de versnellingsbak geschroefd worden. De 200tdi uit een Disco past niet zomaar vanwege de plaats van de turbo.
De 300 tdi is een heel nieuw blok, waar ook een ander type bak achter moet. De motor is stiller maar schijnt wel wat dorstiger te zijn dan de 200.
Bedenk wel dat ook al het aanverwante spul vervangen moet worden (radiator, luchtfilterhuis etc). En vergeet ook niet dat beide motoren 12volt zijn, en jou auto 24volt. Ik weet niet of de startmotor, gloeiers en sensoren van deze motoren ook voor 24v verkrijgbaar zijn. Anders moet je heel je auto naar 12v ombouwen (ook alle klokken, ruitenwissermotor etc). Ik denk dat je op een bedrag uit komt waar je prima een 2e hands auto van kunt kopen (sowiezo, helaas..).
Denk ook eens aan motoren van andere merken, ik kreeg gister een oude LRE, waarin diverse alternatieven staan, zoals de Daihatsu Rocky en Peugeot. Ook interessant is de Nissan Patrol, in 3,4 l met en zonder turbo en ik meen 4.2 6 cyl (dan moet je formeel je kenteken aanpassen). Ik denk dat hier ook 24-volt-varianten van zijn, anders mischien Toyota Landcruisers, die zij zeker 24volt, alleen hebben die vaak zo veel gelopen. Nissan blokken passen vrijwel zonder aanpassing in een defender en geef nou toe: De britten zijn niet de beste motoren-bouwers....
al met al een lastige afweging en het kost zeker heel wat geld als je het laat doen, maar dat is niet anders.
Succes met wikken en wegen, en houdt ons op de hoogte.
gr, Chris
De 300 tdi is een heel nieuw blok, waar ook een ander type bak achter moet. De motor is stiller maar schijnt wel wat dorstiger te zijn dan de 200.
Bedenk wel dat ook al het aanverwante spul vervangen moet worden (radiator, luchtfilterhuis etc). En vergeet ook niet dat beide motoren 12volt zijn, en jou auto 24volt. Ik weet niet of de startmotor, gloeiers en sensoren van deze motoren ook voor 24v verkrijgbaar zijn. Anders moet je heel je auto naar 12v ombouwen (ook alle klokken, ruitenwissermotor etc). Ik denk dat je op een bedrag uit komt waar je prima een 2e hands auto van kunt kopen (sowiezo, helaas..).
Denk ook eens aan motoren van andere merken, ik kreeg gister een oude LRE, waarin diverse alternatieven staan, zoals de Daihatsu Rocky en Peugeot. Ook interessant is de Nissan Patrol, in 3,4 l met en zonder turbo en ik meen 4.2 6 cyl (dan moet je formeel je kenteken aanpassen). Ik denk dat hier ook 24-volt-varianten van zijn, anders mischien Toyota Landcruisers, die zij zeker 24volt, alleen hebben die vaak zo veel gelopen. Nissan blokken passen vrijwel zonder aanpassing in een defender en geef nou toe: De britten zijn niet de beste motoren-bouwers....
al met al een lastige afweging en het kost zeker heel wat geld als je het laat doen, maar dat is niet anders.
Succes met wikken en wegen, en houdt ons op de hoogte.
gr, Chris
Correctie met een beetje las werk past de 200 tdi van een Disco ook zonder alteveel problemen in een 90/110.
Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]
[www.lr-Annabel.nl]
IDD en natuurlijk genoeg gevulde koeken.
[www.lr-Annabel.nl]
[www.lr-Annabel.nl]
En natuurlijk een stel vrienden voor het zoekmaken van bouten moeren en schroeven.
Anton:-)
Anton:-)
Zo te horen hebben jullie je wel vermaakt met de Disco-inbouw bij Jorrit. Helpen jullie Gheert ook? Met het opkrikken v.d auto heeft Bowy immers al ervaring.... (oh nee, het was meer neer-krikken, ach what ever, 't is bij een engine-swap toch eigenlijk niet nodig..)
We kunnen altijd even kijken of we een handje kunnen uitsteken , moet er wel bij vermelden dat het voor Jorrit, op reintegratie basis was.... Hij kon op dat moment nog niet lopen door een verbrijzelde voet (die telkens onder de auto vandaan stak en ik een keer of 5 op ben gaan staan iets wat Jorrit niet echt waardeerde )
Cheers Bowy
ps meestal als je ergens niet uitkomt en je vraagt om hulp op het prikbord krijg je toch altijd wel een vrijwilleger die wil helpen???
Cheers Bowy
ps meestal als je ergens niet uitkomt en je vraagt om hulp op het prikbord krijg je toch altijd wel een vrijwilleger die wil helpen???
jongens bedankt maar laat de ombouw over aan de mannen van SMB. nieuwe 2dehands motor kost al meer dan genoeg en weet zeker dat het goed gebeurt. maar je hoeft maar te vragen en je krijgt hulp en advies dus dat is zeker waar
groetjes Gheert
groetjes Gheert