Apk roetmeting ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Han

Apk roetmeting ?

Bericht door Han »

Hoi,

Weet iemand of bij de apk keuring van een automaat ( disco 300 tdi) ook een roetmeting verplicht is ( gebruikelijk is)? Ik heb me namelijk door mijn vorige garage laten vertellen dat een roetmeting niet nodig is bij een automaat ?? Hebben ze ook nooit gedaan en is wel altijd goedgekeurd !

groet Han
Lorenz

Re: Apk roetmeting ?

Bericht door Lorenz »

Hoi,

Ik heb daar nog nooit van gehoord. Volgens mij is roetmeting verplicht bij alle diesels sinds (en dat ben ik vergeten).

Ik heb jaren bij garagabedrijfen op de receptie gezeten en nog nooit meegemaakt dat een diesel geen roetmeting hoefde vanwege een automaatbak...

Misschien iets verandert het laatste jaar? Maar klinkt mij vreemd in de oren.

Groet Lorenz IIA 88 RHD 'Dreadnought'
Jan W

Bericht door Jan W »

bouwjaar na 31-12-1979 dacht ik.

ik moest er aan (24-02-80)

JW en Uche Uche Ketelbinkie
Lorenz

Bericht door Lorenz »

auw. Deedt mij altijd pijn om te horen hoe (vooral oude) diesels op hun @!#$ kregen voor die stomme test..

Nou hadden wij ook nog een montuer/coureur die elke auto even onbelast vol in z'n toeren joeg want dat klonk wel stoer...

Groet Lorenz IIa 88 'Dreadnought'
robb

Bericht door robb »

Han fijne man,

De mijne is ook net gekeurd, heeft een automaat en heeft ook gewoon een roetmeting ondergaan. ( wel goedgekeurd overigens :-) :-) ) *\_/*
Tis ook een Disco 300Tdi met 260 op de teller !!!!
Danny van Leeuwen

Bericht door Danny van Leeuwen »

Van de site van de RDW gehaald:

Veilig roetmeten
Vanaf 1 januari 2002 moeten ook personenauto's en lichte bedrijfswagens met een dieselmotor en een volautomatische transmissie een roetmeting ondergaan. In de 'Procedure Roetmeting' van de APK-keuringseisen staat duidelijk omschreven hoe de roetmeting in z'n werk gaat.

Vergeet hierbij niet vooraf wat voorzorgsmaatregelen te treffen:

Zet de keuzehandel altijd in de parkeerstand (P) voordat je begint met de acceleratietest;
Zet de auto stevig op de handrem
Kan de auto in de P-stand niet maximaal op toeren komen, zet alleen dan de automaat in de neutraalstand (N);
Hou het rempedaal ingedrukt tijdens de acceleratietest.
Natuurlijk geldt het nemen van grondige voorzorgsmaatregelen niet alleen voor de roetmeting, maar voor alle keuringshandelingen. Veiligheid in de werkplaats begint altijd bij jezelf.

© RDW 31-3-2002

Spreekt (helaas) voor zich, lijkt me.

Groeten,
Danny.
Frans

Bericht door Frans »

Gevonden in het Apk regelement van 2000, waarin 2.3.12 de beschrijving van de roetmeting is

De in artikel 2.3.12 omschreven meting kan achterwege blijven indien de personenauto of de bedrijfsauto met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg is voorzien van een volautomatische versnellingsbak of de motor is uitgerust met een comprex-lader.

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

Frans Bonnes
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

maar dit is 2 jaartjes later

>Vanaf 1 januari 2002 moeten ook personenauto's en lichte bedrijfswagens met een
>dieselmotor en een volautomatische transmissie een roetmeting ondergaan.

Jan
Frans

Bericht door Frans »

Ok, maar vanaf welk bouwjaar?

Frans Bonnes
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Ja, daar zit wat in..

Jan
Plaats reactie