Voor bedrijven wordt het niet afgeschaft, dus.... rij naar de KvK en schijf je in onder iets nuttigs (handel in auto onderdelen b.v.). Kost je 60 euri per jaar en als je het handig doet, dan koop je in bij groothandels en verdien je de 60 euri weer terug. O ja, en je krijgt een Makro pas en dan haal je die goedkope lier.
Natuurlijk rij je 'm alleen zakelijk want anders heb je bij telling en das nie zo handig.
Jan
[ die ook een grijskenteken auto heeft en die nu gaat overhevellen in zijn bedrijf]
Ik ben ook hard op zoek naar oplossing, maar als je een bedrijf hebt ( wil oprichten/inschrijven kvk) moet je volgens mij ook met jaarrekening op de proppen komen ( bij een bv ) ?!?!?!
Ook als je de auto alleen zakelijk wil gaan gebruiken zul je iedere km moeten kunnen verklaren als zakelijk gebruik ! Hier staan fikse boete´s op als je km declaratie niet klopt !! De enige manier om die niet bij te hoeven houden is de maximale bijtellling op je inkomen ?!?!? en ik ben er niet van overtuigd dat dat altijd de voordeligte oplossing is ???
volgens mij is het dus niet zo makkelijk als het lijkt ?
gaat denk ik niet helemaal op dit verhaal... grijskenteken wordt waarschijnlijk ook gekoppeld aan een BTW nummer... Dit is niet zo gemakkelijk te verkrijgen..
Guido
Misschien is mijn betoog iets te simplistisch... Maar heel ingewikkeld is het zeker ook niet. Ik kan mij echt voorstellen dat de regering geen rekening gehouden heeft met deze omweg en dat het wel zeker financieel de moeite kan zijn.
Om antwoord te geven op jullie vragen:
Jaarrekening is niet verplicht voor eenmanszaak
Heb je een KvK nummer dan kan je een BTW nummer aanvragen... geen probleem je wordt tenslotte een serieus handelaar in auto onderdelen toch?
Tja de kilometer administratie... werk je voor een baas, dan legt hij de regels op... ben je zelf de baas en blijf je met enige creativiteit binnen de regels van de belastingdienst....
Wel is het zo dat alle kosten van je auto nu aftrekbaar zijn in de zaak, nu moet je wel iets serieuzer aan de slag want om wat af te trekken moet er ook winst zijn (technisch gezien niet helemaal waar, maar als je jaar op jaar verlies maakt dan gaat de belastingdienst toch moeilijk doen).
Er zijn nog wel andere voordelen... BTW terug vorderren, kleine ondernemers regeling, etc.
Ja... maar misschien is het voor mij toch intressant om te doen.
- heb al een bedrijf
- 1/2 jaar voordeel grijs
- alle kosten incl. ingebrachte dagwaarde zijn aftrekbaar van de winst
Lijkt mij onwaarschijnlijk...
Het hele terug draaien had er juist mee te maken dat er voor eenmanszaken, VOF's, agrarische bedrijven, etc. onvoldoende compensatie was.
Maar ja, de definitieve regeling is nog niet bekend....
ik heb nog steeds het vermoeden dat het voor nieuw aan te schaffen auto´s gaat gelden,en de huidige rijders mogen blijven rijden
maar ik dat nog nergens gehoord!
ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze de "grijs" rijders zo op kosten gaan jagen dat ze wel naar mazen in de wet moeten gaan zoeken
ik denk niet alleen aan de hogere vaste lasten maar ook aan het minder waard worden van de auto´s
Dat hebben ze vorige keer wel gedaan, iedereen die een kleine auto had die niet meer aan de zwaardere grijze normen voldeed kon gewoon gele belasting betalen en zat met een auto die niks meer waard was.
Eigen bedrijf : belasting-technisch moet er toch iets meer in orde zijn :
- je moet aan kunnen tonen hoeveel uur je voor die zaak gewerkt hebt, valt dat onder een bepaalde norm dan is het fiscaal geen bedrijf voor dat jaar.
- er moet sprake zijn van reële inkomsten/verdiensten om de uitgaven te mogen verrekenen, en je mag alleen de eerste 3 jaar verlies draaien.
- als ondernemer krijg je weer te maken met andere verzekeringen (WAZ) en fiscale posten, die allemaal weer apart moet gaan regelen. Je belastingaangifte wordt een stukje dikker !
- als je je laro gaat verhuren aan je eigen bedrijf dan tellen die inkomsten weer mee in box 1 bij je reguliere baan.
- verhuur van je garage aan je bedrijf om het "beest" te stallen moet tegen reële prijs, die inkomsten gaan weer naar box1 van je reguliere baan, bovendien wijzigd je huur-waarde-forfait en moet je hypotheek/bank onderhuur toestaan.
- voor verliezen is je partner ook aansprakelijk tenzij 'op huwelijkse voorwaarden'.
- KvK-nummer krijg je dacht ik alleen met medewerking van de belasting-dienst, dus met bedrijfsplan en prognose jaarrekening. Dat komen ze ook nog eens graag een paar keer met je thuis doorspreken voordat je operationeel gaat.
Alleen al voor al het papierwerk zou ik er dus niet aan beginnen !
s3v8lr schreef:
>
> Eigen bedrijf : belasting-technisch moet er toch iets meer in
> orde zijn :
> - je moet aan kunnen tonen hoeveel uur je voor die zaak
> gewerkt hebt, valt dat onder een bepaalde norm dan is het
> fiscaal geen bedrijf voor dat jaar.
<i>Klopt niet, Het minimum aantal gewerkte uren geld alleen voor de zelfstandige aftrek. en die heb je niet nodig als je toch geen winst maakt.</i>
> - er moet sprake zijn van reële inkomsten/verdiensten om de
> uitgaven te mogen verrekenen, en je mag alleen de eerste 3
> jaar verlies draaien.
<i>Klopt ook niet. Je mag alleen verliezen verrekennen tot 3 jaar terug.</i>
> - als ondernemer krijg je weer te maken met andere
> verzekeringen (WAZ) en fiscale posten, die allemaal weer
> apart moet gaan regelen.
<i>WAZ is afgeschaft, geen idee wat de andere fiscale posten zijn...?</i>
> Je belastingaangifte wordt een
> stukje dikker !
<i>Klopt wel. Je krijgt een ander formulier met 1 of 2 bladzijdes extra.</i>
> - als je je laro gaat verhuren aan je eigen bedrijf dan
> tellen die inkomsten weer mee in box 1 bij je reguliere baan.
<i>Je laro wordt eigendom van de zaak, je verhuurt dus niets. Daar draait heel het idee nou om!</i>
> - voor verliezen is je partner ook aansprakelijk tenzij 'op
> huwelijkse voorwaarden'.
<i> Klopt, maar als het goed is maak je geen schulden aan derde, alleen aan jezelf.</i>
> - KvK-nummer krijg je dacht ik alleen met medewerking van de
> belasting-dienst, dus met bedrijfsplan en prognose
> jaarrekening. Dat komen ze ook nog eens graag een paar keer
> met je thuis doorspreken voordat je operationeel gaat.
<i>Allemaal niet waar, KvK inschrijving is binnen een uur geregeld op hun kantoor.</i>
Weet je dat zeker? Volgens mij konden mensen die kleine auto's op grijs kenteken reden (geblindeerde ramen en geen achterbank) gewoon op grijs blijven rijden. Alleen als de auto van eigenaar wisselde verviel het voordeel van het grijze kenteken. Ik weet er ook niet het fijne van, maar dit heb ik eens gelezen.
Beste s3v8lr
s3v8lr schreef:
>
> Eigen bedrijf : belasting-technisch moet er toch iets meer in
> orde zijn :
> - je moet aan kunnen tonen hoeveel uur je voor die zaak
> gewerkt hebt, valt dat onder een bepaalde norm dan is het
> fiscaal geen bedrijf voor dat jaar.
Klopt niet, Het minimum aantal gewerkte uren geld alleen voor de zelfstandige aftrek. en die heb je niet nodig als je toch geen winst maakt.
ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt maar je moet weldegelijk het aantal uren wat je in je bedrijf steekt verantwoorden naar de fiscus.... gaat over 270 uur per kwartaal als ik me niet vergis.
Ik ken persoonlijk al 4 verhalen van collega ondernemers die een briefje kregen dat ze hun uren mochten komen verantwoorden bij big brother. de bijkomende naheffingen zijn groot genoeg om je geel gekentekende auto voor de eerstkomende 35 jaar op de weg te houden....
>Je laro wordt eigendom van de zaak, je verhuurt dus niets. Daar draait heel het idee nou om!
inderdaad, en wat denk je wat er met je larootje geschied op het moment dat je zaak geen winst haalt en je bedrijf niet levensvatbaar word verklaard?? onderzoekje zal waarschijnlijk laten zien dat je je zaak gebruikt hebt voor de verkeerde redenen( in het oog van de fiscus natuurlijk)
Mensen, bezint eer ge begint hieraan!!!! als je een goed idee voor een eigen onderneming hebt, GA ervoor, maar ik vrees dat als je een zaak opricht met het oogmerk " goedkoop" te kunnen blijven rijden het wel eens kan uitdraaien op HEEL erg duurkoop.