distributieriem (deel 3)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
misha

distributieriem (deel 3)

Bericht door misha »

Nog even een kleine update (-:

GDVR DE GVRE %*#%^&*##%!!!!!!!!!!!!! Wat kan een krukaspoelie vast zitten zeg!
Heeft me echt bloed zweet en tranen gekost om dat ding eraf te krijgen!

poelietrekker, heet stoken, rammen met een hamer en drie avonden verder is hij eraf...

Als ik vanavond de poelie terug ga zetten doe ik dat natuurlijk wel op de manier zoals Landrover adviseert, met locktide. Maar ik vraag me af of iemand nog manieren weet om me deze ellende over een paar jaar te besparen.
Moet ik gewoon de poelie terug zetten met locktide en maar hopen dat hij er dan makkelijker af komt?

en dan had ik nog een klein vraagje over het aanhaalmoment van de bout die de poelie op de krukas houd. Mijn hayens boek geeft aan 270 nM! is dat niet heel erg veel?!

alvast bedankt voor de reacties, gr Misha
robb

Re: distributieriem (deel 3)

Bericht door robb »

Een kwart slag voordat de bout breekt zegt men altijd bij normale moeren en bouten, in dit geval weet ik het niet maar in ieder geval succes
110

Re: distributieriem (deel 3)

Bericht door 110 »

Mischa,

ja, dat aanhaalmoment klop:
de poelie en het distributie tandwiel en het krukas uiteinde zijn beide recht.
De enige manier om eventuele speling uit dit deel van de constructie te krijgen en te houden is door een hoge druk van de bout (dus een hoog aanhaal moment).

Ik gebruik ook loctite bij de montage, en hoop maar dat ik over een paar jaar de poelie los krijg. Indien je geen loctite gebruikt kan de poelie gaan werken op de as (heen en weer slaan) en kan/zal er olie lekken via het distributie tandwiel.

Succes

>Van de pagina:
>[www.vislandrovers.nl]
>
>2.5 ltr dieselmotoren, alsmede de Td, 200TDi en 300TDi
>
>Deze motoren zijn vaak beschadigd op de cilindrische tap waar de voorste >krukaspulley door middel van spiebanen op wordt gemonteerd. Telkens als de >distributieriem wordt vervangen moet de pulley worden verwijderd. Indien de pulley >niet goed wordt bevestigd en losloopt, slaan de spiebanen uit, wordt het >cilindrische gedeelte veelal beschadigd en is de krukas niet meer te gebruiken. >Let er daarom op dat bij elke vervanging van de distributieriem de centrale moer >met het juiste aanhaalmoment wordt vastgezet en bovendien wordt verlijmd. >Veelvuldig maken wij mee dat een ter revisie aangeboden motor op de krukas >wordt afgekeurd. Opnieuw is dit een euvel dat vrijwel uitsluitend voorkomt nadat er >door iemand op ondeskundige of onachtzame wijze aan de motor is gesleuteld.
Plaats reactie