Laadstroomlampje
Laadstroomlampje
Sinds kort licht mijn laadstroomlampje op (lightweight diesel 24volt). Hij brandt het felst bij een laag toerental.
Onder het rijden licht hij zo nu en dan heel flauwtjes op (af en toe zelfs alleen in het donker zichtbaar). Het gebruik van licht, ruitewisser en aanjager tegelijk lijkt geen efect te hebben. Op de accu's meette ik zonder dat de motor draait iets meer dan 24 volt, bij een toerental van ongeveer 2000 t/m om en nabij de 26,5 volt. De massaverbinding lijkt in orde. Herkent iemand deze symptomen als typisch spanningsregelaar-, dynamo-, diodebrug- of misschien toch massaprobleem ?
Groet Dirk.
Onder het rijden licht hij zo nu en dan heel flauwtjes op (af en toe zelfs alleen in het donker zichtbaar). Het gebruik van licht, ruitewisser en aanjager tegelijk lijkt geen efect te hebben. Op de accu's meette ik zonder dat de motor draait iets meer dan 24 volt, bij een toerental van ongeveer 2000 t/m om en nabij de 26,5 volt. De massaverbinding lijkt in orde. Herkent iemand deze symptomen als typisch spanningsregelaar-, dynamo-, diodebrug- of misschien toch massaprobleem ?
Groet Dirk.
Re: Laadstroomlampje
kijk eens naar de aansluitingen achter het klepje wat op de dynamo zit.
daar zitten twee dikke draden en twee dunne.
waarschijnlijk zit daar een slecht contact
daar zitten twee dikke draden en twee dunne.
waarschijnlijk zit daar een slecht contact
Als alles goed werkt moet je bij draaiende motor ongeveer 28,8V op de polen van de accu meten, 26,5V is veel te weinig.
Een oplossinng is om in de spanningsregelaar de de aansluiting om te steken van med op high. Hierdoor krijgt de dynamo meer spanning op zijn velden en wordt de geleverde spanning hoger.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Een oplossinng is om in de spanningsregelaar de de aansluiting om te steken van med op high. Hierdoor krijgt de dynamo meer spanning op zijn velden en wordt de geleverde spanning hoger.
Groeten, Victor Rutten
Check je kabel maar eens heel goed (vooral de dikke) probeer hem eens uit de stekker oid te trekken, waarschijnlijk is heeft hij ergens een slecht contact.
controleer anders je koolborstels eens
groet Frank
controleer anders je koolborstels eens
groet Frank
De koolborstels, daar heb ik meer mensen over horen praten. Waar moet ik die zoeken ? Ik wist niet eens dat er koolborstels zitten op een wisselstroomdynamo.
Alle aansluitingen zal ik natuurlijk ok nog eens goed checken.
Alle aansluitingen zal ik natuurlijk ok nog eens goed checken.
Kun je dat eigenlijk ongestraft doen ? Als de dynamo op raadselachtige wijze z'n vermogen niet kwijt kan krijgt hij dan op die manier niet extra op z'n donder ? En wordt op die manier alleen het ampêrage hoger of ook het voltage ?
De werkelijke oorzaak is waarschijnlijk een dynamo die langzaam de geest aan het geven is, eventueel zou je hem bij een dynamorevisie bedrijf kunnen laten testen.
Door de spanningsregelaar aan te passen zorg je voor een hogere uitgangsspanning op je dynamo, dit kan verder geen kwaad, het amperage (de stroom) wordt gelimiteerd door de inwendige weerstand van je accu's en alle verbindingen.
Groeten, Victor Rutten
Door de spanningsregelaar aan te passen zorg je voor een hogere uitgangsspanning op je dynamo, dit kan verder geen kwaad, het amperage (de stroom) wordt gelimiteerd door de inwendige weerstand van je accu's en alle verbindingen.
Groeten, Victor Rutten
idd, moderne dynamo's zijn borstelloos maar dit is landrover (cav) spul dus dan weet je het wel 
bij de "normale" grote NL mil 24V dynamo zitten de koolborstels achter het kleine metalen dekseltje achterop.
bij de belgische mil 24V dynamo moet eerst de hele metalen kap van de achterkant af en dan vind je daar een rond zwart schijfje met twee faston stekkertjes. dit is de "koolborstel unit" die moet in zijn geheel vervangen worden.
bij de extreem grote mil 24V dynamo's (oa mariniers 110 geloof ik) weet ik het niet.
succes,
Yuri
SIII 109D

bij de "normale" grote NL mil 24V dynamo zitten de koolborstels achter het kleine metalen dekseltje achterop.
bij de belgische mil 24V dynamo moet eerst de hele metalen kap van de achterkant af en dan vind je daar een rond zwart schijfje met twee faston stekkertjes. dit is de "koolborstel unit" die moet in zijn geheel vervangen worden.
bij de extreem grote mil 24V dynamo's (oa mariniers 110 geloof ik) weet ik het niet.
succes,
Yuri
SIII 109D
Bij mijn 109 ex def 24 Volt heb ik het zelfte probleem gehad lag niet aan de dinamo
maar aan de aanstuiting boven in de spanings regelaar deze maakte geen goede verbinding. Goed schoon gemaakt en opnieuw aangesloten. Probleem opgelost.
Groetjes Maarten
maar aan de aanstuiting boven in de spanings regelaar deze maakte geen goede verbinding. Goed schoon gemaakt en opnieuw aangesloten. Probleem opgelost.
Groetjes Maarten
Als eerste ga ik de koolborsteltjes checken, als dat niets brengt ga ik jouw tips zorgvuldig uitpluizen. Dank voor de tips, dat geldt uiteraard voor alle goede raad alhier.