verlichting
verlichting
Heb problemen met verlichting, verleden week was mijn schakelaar van stads en dimlicht kapot, een tikkeltje versmolten zo te zien, helaas niet direct een nieuwe voor handen.
Heb er tijdelijk een andere schakelaar op gezet, welke normaal werkte.
In mijn werk, wegenbouw, rijd ik meestal met verlichting aan, dus de hele dag stadslicht aan ook als de wagen stilstond en dimlicht op tijdens rijden.
Vandaag deed niks het meer, heb geen kapotte zekeringen maar ook geen stroom op mijn draad naar de schakelaar, is deze ergens anders extra gezekerd of waar kan ik verder dit probleem zoeken en liefst vinden.
Het gaat om een 130 uit "95 .
Heb vaak avond werk dus wil dit probleem spoedig kunnen oplossen.
Vriendelijke groet Joop
Heb er tijdelijk een andere schakelaar op gezet, welke normaal werkte.
In mijn werk, wegenbouw, rijd ik meestal met verlichting aan, dus de hele dag stadslicht aan ook als de wagen stilstond en dimlicht op tijdens rijden.
Vandaag deed niks het meer, heb geen kapotte zekeringen maar ook geen stroom op mijn draad naar de schakelaar, is deze ergens anders extra gezekerd of waar kan ik verder dit probleem zoeken en liefst vinden.
Het gaat om een 130 uit "95 .
Heb vaak avond werk dus wil dit probleem spoedig kunnen oplossen.
Vriendelijke groet Joop
Re: verlichting
Hey Joop,
Heb je er nu wel de orginele schakelaar tussen? Ik heb vorige maand exact hetzelfde probleem gehad. Nadat ik er een echte schakelaar tussen had gezet was het probleem voorbij. De verlichting maakt geen gebruik van relais, hierdoor gaat alle stroom door de schakelaar. Het gebeurt metname veel als je met aanhangers rijdt.
Als je een andere schakelaar gaat kopen, NIET bij de dealer halen!! kost ie 110 euro, bij daams 69 geloof ik!!
grt Tijn
Heb je er nu wel de orginele schakelaar tussen? Ik heb vorige maand exact hetzelfde probleem gehad. Nadat ik er een echte schakelaar tussen had gezet was het probleem voorbij. De verlichting maakt geen gebruik van relais, hierdoor gaat alle stroom door de schakelaar. Het gebeurt metname veel als je met aanhangers rijdt.
Als je een andere schakelaar gaat kopen, NIET bij de dealer halen!! kost ie 110 euro, bij daams 69 geloof ik!!
grt Tijn
wat ik niet begrijp is dat er geen stroom op de schakelaar meer staat, anders had ik nog de draadjes kunnen samen knopen of zo.
Had ik ook, had ook het 1 en ander getest kreeg de hoeklampjes wel aan het branden, maar het normale licht niet. Gewoon even een echte schakelaar kopen en het probleem is bijna zeker verholpen!!
grt Tijn
p.s. misschien verstandig om relais tussen je verlichting te zetten...neem aan dat jij ook regelmatig met aanhangwagens rijdt?
grt Tijn
p.s. misschien verstandig om relais tussen je verlichting te zetten...neem aan dat jij ook regelmatig met aanhangwagens rijdt?
dan is de oplossing simpel, rijd inderdaad altijd met een aanhanger, na nieuwe schakelaar te hebben geplaatst bleek ook een verlichtingsprobleem voor de aanhanger opgelost, welke ik in de stekker doos zou hebben gezocht.
Ga morgen direct schakelaar halen, en hoop dat ik het zelfde probleem heb.
Wel raadselig , kan het zelf niet bevatten .
maar relais is wel een idee, begrijp wat je bedoelt, veel directer geschakeld en minder stroom door de schakelaar
Ga morgen direct schakelaar halen, en hoop dat ik het zelfde probleem heb.
Wel raadselig , kan het zelf niet bevatten .
maar relais is wel een idee, begrijp wat je bedoelt, veel directer geschakeld en minder stroom door de schakelaar
bij mij versmolt ie ook toen ik met een aanhanger reed met 12 lampjes erop (veel centreerlampjes). Haal de schakelaar niet bij de LR dealer, zijn gewoon
verschikkelijk duur zoals ik al vertelde!
suc6 grt Tijn
verschikkelijk duur zoals ik al vertelde!
suc6 grt Tijn
even vraagje de plek van het relais, is dan zeker vlak achter de schakelaar anders moet ik heel mijn schema veranderen ook tbv aanhanger verlichting.
Al schrijvende krijg ik ideeen, hoop dat het allemaal gaat kloppen , maar de voeding van het relais moet wel extra gezekerd worden lijkt mij?
dit wordt even puzzelen
Al schrijvende krijg ik ideeen, hoop dat het allemaal gaat kloppen , maar de voeding van het relais moet wel extra gezekerd worden lijkt mij?
dit wordt even puzzelen
Hoi Joop,
de uitgaande draden van de schakelaar gebruik je om je relais aan te sturen dus de schakelaar hoeft dan alleen nog maar en stuurstroompje door te geven en de hoofdstroom die over/via het relais gaat lopen kun je VOOR de oude lichtschakelaar weghalen.
Je kan ook een nieuwe dikkere voedingskabel naar je relais aanleggen.
heb nu zelf bij mijn 109 ex leger ook de verlichtng via relais lopen nadat ik mijn eerste schakelaar verbrand had door 80/100watt pitten in mijn koplampen te zetten.
nu nergens geen last meer van
Ik vind het trouwens wel vreemd dat je bij jouw 130 helemaal geen stroom meer op je schakelaar krijgt.....
groet, tom en succes
de uitgaande draden van de schakelaar gebruik je om je relais aan te sturen dus de schakelaar hoeft dan alleen nog maar en stuurstroompje door te geven en de hoofdstroom die over/via het relais gaat lopen kun je VOOR de oude lichtschakelaar weghalen.
Je kan ook een nieuwe dikkere voedingskabel naar je relais aanleggen.
heb nu zelf bij mijn 109 ex leger ook de verlichtng via relais lopen nadat ik mijn eerste schakelaar verbrand had door 80/100watt pitten in mijn koplampen te zetten.
nu nergens geen last meer van
Ik vind het trouwens wel vreemd dat je bij jouw 130 helemaal geen stroom meer op je schakelaar krijgt.....
groet, tom en succes
Probleem opgelost, nieuwe schakelaar gekocht, was in een befaamde badplaats bij Den Haag , nog goedkoper, en de hoofd zekering in het kastje onder de moterkap was door.Deze heb ik echt moeten zoeken, maar kwam er uit.
Oook blijkt dat mijn wagen alles al met relais aan stuurt, heb vanmiddag wel mijn stekker+stopcontact voor mijn aanhanger na gekeken, denk dat hier de stroomstoring vandaan kwam.
Heb door drukte tijdens mijn werk even zitten zitten stoeien met lossen draden, denk dat ik hier ook de aanzet van het door branden van mijn zekering mee heb gegeven.
Bedankt voor de adviezen
Oook blijkt dat mijn wagen alles al met relais aan stuurt, heb vanmiddag wel mijn stekker+stopcontact voor mijn aanhanger na gekeken, denk dat hier de stroomstoring vandaan kwam.
Heb door drukte tijdens mijn werk even zitten zitten stoeien met lossen draden, denk dat ik hier ook de aanzet van het door branden van mijn zekering mee heb gegeven.
Bedankt voor de adviezen
er zijn 2 types 1 van 120 euro en 1 van 30euro het is de zelfde schakelaar maar met een andere stekker als je dus de dure nodig hebt van de oude de stekker eraf knippen en ff omsolderen en dan werkt het weer perfect
roald
roald