Ik snap het niet....
Ik snap het niet....
Vanmiddag heb ik de ontsteking van mijn ex. Marine 109 (benzine) vervangen door een civiele set, dus bobine, verdeler, kabels en bougies. Alles werkt prima , maar....
op de + van de bobine meet ik 24 volt, dat zou toch 12 v. moeten zijn. Ik had begrepen, dat dat zwarte kastje, bovenop het kleppendeksel van 24 v. 12 v. maakte.
Waar maak ik de denkfout?
Jurjen
op de + van de bobine meet ik 24 volt, dat zou toch 12 v. moeten zijn. Ik had begrepen, dat dat zwarte kastje, bovenop het kleppendeksel van 24 v. 12 v. maakte.
Waar maak ik de denkfout?
Jurjen
Re: Ik snap het niet....
Dat zou inderdaad zo moeten zijn. Zou nog kunnen betekenen dat deze drop-box niet werkt zoals zou moeten. Ik neem tenminste aan dat je met de + van de bobine de uitgaande draad van de drop-box bedoeld, toch....?
Groet van Marco!
Groet van Marco!
Klopt, en het werkt perfect, motortje loopt mooi, maar de 12 v. bobine lijkt dus 24 v. te krijgen....
Jurjen
Jurjen
Hmmm,
dan is het vreemd, tenminste voor mij.
Hoewel;
Als ik het goed heb werkt de spanningsverlager met een paar werstanden, dat betekent dat de "verlaging" afhgankelijk is van de gehele weerstand van het systeem. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de weerstand van de nieuwe bobine zo verschilt van het origineel dat het voltage te hoog blijft.
Maar;
Als iemand anders (Yuri ?) een ander/beter idee heeft (het is een beetje natte vinger werk voor me, zo uit het blote hoofd).
Succes
dan is het vreemd, tenminste voor mij.
Hoewel;
Als ik het goed heb werkt de spanningsverlager met een paar werstanden, dat betekent dat de "verlaging" afhgankelijk is van de gehele weerstand van het systeem. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de weerstand van de nieuwe bobine zo verschilt van het origineel dat het voltage te hoog blijft.
Maar;
Als iemand anders (Yuri ?) een ander/beter idee heeft (het is een beetje natte vinger werk voor me, zo uit het blote hoofd).
Succes
Ik snap het ook niet.
Iedereen heeft het over een dropbox, maar bij mijn 88" S2a FFR zat er wel een kastje voor de bobine maar dat was, zoals ook in het electrisch schema vermeld staat, gewoon een ontstoringsfilter.
Over de (originele) bobine stond dus gewoon 24 volt en dit was volgens de opdruk op de dynamo ook een 24 volt bobine.
Dat kan natuurlijk ook verklaren waarom je 24 volt meet over de huidige bobine.
Je kan trouwens zelf ook heel eenvoudig een dropbox fabriceren met behulp van een weerstand van voldoende vermogen. De weerstandswaarde zou gelijk moeten zijn aan de inwendige weerstand van de bobine.
Dennis B.
Iedereen heeft het over een dropbox, maar bij mijn 88" S2a FFR zat er wel een kastje voor de bobine maar dat was, zoals ook in het electrisch schema vermeld staat, gewoon een ontstoringsfilter.
Over de (originele) bobine stond dus gewoon 24 volt en dit was volgens de opdruk op de dynamo ook een 24 volt bobine.
Dat kan natuurlijk ook verklaren waarom je 24 volt meet over de huidige bobine.
Je kan trouwens zelf ook heel eenvoudig een dropbox fabriceren met behulp van een weerstand van voldoende vermogen. De weerstandswaarde zou gelijk moeten zijn aan de inwendige weerstand van de bobine.
Dennis B.
quote:
De weerstandswaarde zou gelijk moeten zijn aan de inwendige weerstand van de bobine.
Dennis B.
/quote
Dit klopt niet helemaal, omdat de bobine een zelfinductie heeft, werkt e.a. anders, volgens mij akn je beter een dropbox gebruiken of anders een 2e bobine paralel schakelen dit zou wel het gewenste effect moeten hebben.
groet Frank
De weerstandswaarde zou gelijk moeten zijn aan de inwendige weerstand van de bobine.
Dennis B.
/quote
Dit klopt niet helemaal, omdat de bobine een zelfinductie heeft, werkt e.a. anders, volgens mij akn je beter een dropbox gebruiken of anders een 2e bobine paralel schakelen dit zou wel het gewenste effect moeten hebben.
groet Frank
Heel veel auto's, waaronder de oudere RR's, en 90/110 V8 en 101fc hebben een 6 volt bobine met ballastweerstand. Bij het starten wordt vaak de weerstand overbrugt om een hogere vonkenergie te krijgen. De "dropbox" is hier dus gewoon een weerstand.
Ik heb het even bij mijn 101 gemeten, en daar is de weerstand van zowel de bobine (Lucas 16c6) als de ballastweerstand 1,2 ohm. Niet echt verwonderlijk, want de voeding is tijdens de laadperioden van de bobine (contactpunten dicht) een gelijkspanning. En bij een gelijkspanning is een spoel (de bobine) een ohmse belasting. Bij wisselspanning wordt een spoel natuurlijk wel een inductieve belasting.
Dennis B.
Ik heb het even bij mijn 101 gemeten, en daar is de weerstand van zowel de bobine (Lucas 16c6) als de ballastweerstand 1,2 ohm. Niet echt verwonderlijk, want de voeding is tijdens de laadperioden van de bobine (contactpunten dicht) een gelijkspanning. En bij een gelijkspanning is een spoel (de bobine) een ohmse belasting. Bij wisselspanning wordt een spoel natuurlijk wel een inductieve belasting.
Dennis B.
ja e.a. klopt wel, maar als de motor draait ontstaat eer een wisselspanning door het openen en sluiten van de contactpunten.
Waarschijnlijk heb je gelijk met je weerstand maar zal er wel mee uitkijken.
groet Frank
Waarschijnlijk heb je gelijk met je weerstand maar zal er wel mee uitkijken.
groet Frank
Geen wisselspanning, er is geen nuldoorgang.
De voedingsspanning is een gelijkspanning die regelmatig onderbroken wordt (door de contactpunten).
Dennis B.
De voedingsspanning is een gelijkspanning die regelmatig onderbroken wordt (door de contactpunten).
Dennis B.
ja en nee, maar dit is geen interesante discussie. Een spoel heeft een zelf inductie weerstand, deze treed op bij verandering in de spanning, hierdoor word ook de vonk opgewekt.
groet Frank
groet Frank