Electrishe vraag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Vincent

Electrishe vraag

Bericht door Vincent »

Kan iemand mij snel antwoord geven op de volgende vraag,

Doen de koplampen, ruitenwissers, dashboardverlichting, klaxon van een 109 het alleen als de motor gestart is? De stadsverlichting en knipperlichten werken prima alleen ik krijg de rest niet aan het werk. Relais???

Groet
Vincent
arjan van tiel

Re: Electrishe vraag

Bericht door arjan van tiel »

vincent

motor hoeft niet te lopen
wel moet je de sleutel op contakt draaien.

gr arjan
SIII 109 1980
Vincent

Bericht door Vincent »

Dan geloof ik dat ik ergens toch een klein probleempje heb.

Dank je

Vincent
arjan van tiel

Bericht door arjan van tiel »

vincent
mischien een simpele zekering kapot.
zitten rechts onder het stuur klein vierkant dekseltje

gr arjan
Martijn ten Broeke

Bericht door Martijn ten Broeke »

massa schakelaar?????
Vincent

Bericht door Vincent »

Martijn de Massa schakelaar werkt prima. Ik kan namelijk de rest van de verlichting wel schakelen.

Vincent
Vincent

Bericht door Vincent »

Arjan,

Bedoel je de grote zekeringskast? Of zit er nog ergens een verborgen zekering.

De stand tot dusver. Achterlampen branden gelijk met het stadslicht. Alle knipperlichten voor en achter doen het. Heb vaste spanning op de boordstopcontacten. Massa van de koplampen is in orde. Remlichten functioneren. Voorgloeiweerstand van de spiralen heeft spanning.

Wat doet het nog steeds niet.. Metertjes op het dashboard. Groot licht, claxon. Ik heb de zekeringen gecontroleerd en deze zijn ok.

Mijn eerste conclusie is dat er iets niet deugt in het contactslot. Als dit tot nu toe alles is ben ik tevreden maar natuurlijk moet het probleem wel verholpen worden....

Vincent
arjan v.tiel

Bericht door arjan v.tiel »

vincent

ik weet niet of je een burger 12volt of een leger 109 24 volt hebt.
maar als je een burger 109 hebt zit er orgineel alleen dat kleine zekerings kastje onder het stuur.
met 4 glas zekeringen.
als je normale licht het ook niet doet ligt het niet aan je contakt slot.
dit loopt namlijk niet via het kontakt (hoe kun je anders je lichten aan laten staan)
heb je al gecontroleerd of alle draaden nog wel goed vast zitten en goed kontakt maken ook je massa draaden goed na kijken.
dus
1 zekeringen kontroleren
2 draaden kontroleren en evt door meeten of er stroom op staat en waar niet meer.
3 massa draaden goed na lopen en kijken of ze goed kontakt maken.

suc6

gr arjan
Frans

Bericht door Frans »

Het zal de schakelaar wel zijn die kapot is.
Het zit zeker niet in het contaktslot, daar gaat geen stroom voor de verlichting door.

Frans Bonnes
Vincent

Electrishe vraag nieuwe kans

Bericht door Vincent »

Frans, Arjan,

Op het moment heb ik alles aan de praat inclusief ruitewissers, oorlogsverlichting de hele mikmak behalve de claxon en de dim/grootverlichting

Wat was er aan de hand.

1) Er was een kabelschoen aan het contactslot afgebroken waardoor de ruitewissers en de metertjes het niet deden. Tijdelijk opgelost door de draad aan te solderen.

2) De schakelaar van de dashboarverlichting is defect. Voorlopig oplossen door aan het schakelaartje te rammelen. En een nieuwe te bestellen.

Rest mij de claxon en het licht (koplampen). Zekeringen zijn ok massa is ok. Vraag is waar zit het m nu op de connector onder de motorkap komt geen spanning binnen. Het eerste wat ik nu ga doen is meten of de schakelaar nog goed is. Ik heb echter met een + draad vanaf de accu alle draadjes op de achterkant van de schakelaar aangetikt en ook hiermee kreeg ik het niet aan de praat.

Vraag.. zit er nog ergens een relais bij een 109 exl leger. Volgens mijn schema niet maar je weet maar nooit.

Vincent
Plaats reactie