hoofd cilinder koppeling kapot??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marco L

hoofd cilinder koppeling kapot??

Bericht door Marco L »

Toen ik de dam opdraaide naar de DLRS vandaag moest ik even stilstaan voor vertrekkend verkeer.
Ik hield de koppeling ingedrukt. Maar na een aantal seconden begon de auto te rijden en kreeg ik hem niet meer uit de versnelling. Ik heb hem uitgezet en de koppeling opnieuw bediend waardoor ik weer verder kon.
Het leek wel of de hoofd cilinder terug lekte naar het reservoir.
Volgens mij is het niet de slave cilinder want het oliepeil is nog goed.

Nu heb ik de volgende vragen:

Is dit een bekend euvel bij een defender 130 TD5 van eind 2001 met 135.000 km op de teller?
Is dit makkelijk zelf te vervangen?
Mijn koppeling gaat erg zwaar vergeleken bij anderen. Er zijn bij ongeveer 100.000 km nieuwe platen ingekomen. Kan dit versteld worden zodat er minder pedaaldruk nodig is?

Alvast bedankt Marco L
Serious IIa

Re: hoofd cilinder koppeling kapot??

Bericht door Serious IIa »

Hoi Marco,

De pedaaldruk van je koppeling is niet instelbaar, doch wel goed voor je icm een abbonnement met de sportschool.

KLinkt als een lekke hoofdkoppelings cilinder, of lucht in je leidingen........ Even ontluchten en misschien goed, mnieuwe cilinder en zeker goed!

Cheers bowy
Erik-Jan

Re: hoofd cilinder koppeling kapot??

Bericht door Erik-Jan »

Ik heb met een Defender 110 uit 2000 (80.000 km) het zelfde probleem. Soms niet te schakelen. Via dit prikbord weet ik inmiddels dat het de hoofdkoppelingscilinder (master clutch cylinder) moet zijn. Ik heb ook af en toe een klein druppeltje olie aan de onderzijde van het koppelingspedaal.
De reparatie (vervanging van deze cilinder) is zelf uit te voeren (als je een beetje handig bent en het handboek hebt (heb ik)), en Jansen ( [www.landroverspecialist.nl] ) levert deze cilinder voor de Defender uit voorraad is me gisteren tijdens de DLRS meegedeeld. Maar andere leveranciers zullen deze ook hebben denk ik. Ik moet het karwei nog uitvoeren.

Gr. Erik-Jan Eindhoven
Marco Lagerwaard

Re: hoofd cilinder koppeling kapot??

Bericht door Marco Lagerwaard »

Ben vandaag bij Imparts in Arnhem geweest en heb de hoofd cilinder laten vervangen. Hing idd olie aan het pedaal.

was 2 uurtjes werk met wat andere dingen. Heb wel de kunst afgekeken en heb geleerd dat je er zelf aardig langer mee bezig bent. De rembekrachtiger moet nl. ook losgehaald worden.

Hij doet het nu weer goed.

Bedankt voor de tips.

Marco
Erik-Jan

Re: hoofd cilinder koppeling kapot??

Bericht door Erik-Jan »

Wellicht een onbescheiden vraag.........Wat kost het zo ongeveer (laten maken)??
Dan kan ik de overweging maken of om het zelf te doen of te laten doen.
Alvast bedankt.
Gr. Erik-Jan
Marco Lagerwaard

Re: hoofd cilinder koppeling kapot??

Bericht door Marco Lagerwaard »

Dit kostte € 162,- daarbij inbegrepen zat het doorsmeren van de tussenassen en het controleren of de kleppendekselpakking nog goed was. Dus de beschermkap eraf schroeven en controleren.

Ik heb erbij gestaan en dacht dat ik hier minimaal een dag mee bezig zou zijn want ook de rembekrachtiger moest gedemonteerd worden.


e.e.a. was inclusief onderdelen (nieuwe koppelingscilinder en een nieuw pedaalrubber)

Groetjes Marco
frank

Re: hoofd cilinder koppeling kapot??

Bericht door frank »

gewoon zelf doen, zo lastig is het niet, volgens mij hoeft de HR-cylinder niet los, vervang desnoods beide cylinders effe. En pas op dat er geen remvloeistof op de lak komt, dit bijt er namelijk in.

groet Frank
Erik-Jan

Re: hoofd cilinder koppeling kapot??

Bericht door Erik-Jan »

Gisteren mijn Land Rover 110 op de brug gezet en begonnen met de inbouw van een nieuwe master clutch cylinder. Alles gedaan zoals in the workshop manual staat.
Uitnemen van de assembly (koppelingspedaal en subframe) wat lastig (past net niet door gat in footwell, ondanks dat ik ook de brake subframe los heb gehaald), maar met vijltje uitsparing in footwell 3 mm groter gemaakt en toen ging het perfect.
Terug bouwen van onderdelen goed te doen, vullen en ontluchten kreeg ik in me eentje niet te voorelkaar.
Met wat hulp van collega's verliep het vullen en ontluchten vlot..................toch 3,5 uur bezig geweest voor een klusje waar ca 1,5 of 2 uur voor staat.
Maar alles werkt weer zoals het hoort en dat voor 41,65 euro aan onderdelen.

Gr. Erik-Jan
Plaats reactie