inbouw 300TDI in 110
inbouw 300TDI in 110
Wij hebben een Landrover 110 uit 1981 met een 2.5 diesel. Nu overwegen we om er een 300TDI motor in te laten bouwen, en een nieuwe schakelbak. Heeft iemand ervaring met een dergelijke ombouw? Wie wil die ervaringen met ons delen.
Dank,
Albert
Dank,
Albert
Re: inbouw 300TDI in 110
In 1981 bestond er nog geen 110. Als je een 109" bedoelt, dan heb je een series III bak, geen permanente 4wd en geen homokineten in de vooras. De ombouw wordt dan zeer gecompliceerd.
Heb je wel een 110 (v.a. 1983) dan is de ombouw eenvoudiger en kan ik daar wel een aantal tips over geven.
vr.gr.
JJ
Heb je wel een 110 (v.a. 1983) dan is de ombouw eenvoudiger en kan ik daar wel een aantal tips over geven.
vr.gr.
JJ
je hebt natuurlijk gelijk, het is een 110 van 1983, dus een van de eerste.
groeten,
a.
groeten,
a.
Nou Albert, maak je borst maar nat.
Behalve de 100 dingen die ik hier vergeet moet je met de volgende zaken rekening houden.
Een 300 (zowel Def als Disco) heeft een laagliggende turbo. Deze komt in conflict met het schutbord. De motor moet dus aanzienlijk naar voren. Oude motorsteunen van het chassis, nieuwe erop lassen. De bak moet op dezelfde plaats blijven, kan niet mee naar voren verhuizen, want dan kan je niet meer schakelen. De nu ontstane afstand tussen motor en bak kan je oplossen door een Def 300 bak of een Disco 200 of 300 bak te monteren, die hebben een langer voorhuis. Omdat de bak niet is verplaatst kan je de oude cardanassen gebruiken. Koop zowiezo een latere bak, deze hebben grotere en sterkere lagers. Koop er gelijk een T-bak bij met een langere eindoverbrenging , je hebt nu 1.6:1, te kort voor een Tdi, een Def 300 heeft 1.4:1, maar zelfs een Dis 200/300 met 1.2:1 kan, dan heb je gelijk een permanent overdrive-effect. Een gezonde 300 trekt dat makkelijk. Ook met de 7.50x16 banden van de 110.
De radiateur moet vervangen worden door een Def 300 radiateur met oliekoeler en intercooler. Een 200 radiateur geeft problemen omdat de waterslangaansluitingen aan de verkeerde kant zitten, met name de onderste geeft problemen. Zoek bijpassende oliekoelerslangen. Niet van een Td, die hebben andere aansluitingen aan het blok. Intercoolerslangen nooit zelf maken van universele slang, deze smelten af. Gebruik uitsluitend siliconenslang en metalen buizen. Kachelslangen, luchtfilter, gaskabel, voorgloeitimer, kap om de radiateur en dus die 100 andere dingen ook nog even vervangen. Oh ja, en de uitlaat van voor naar achter, omdat je nu een veel te kleine diameter hebt. Doe je het netjes, dan moet je ook nog de luchtinlaat aan de zijkant van het spatbord maken. Hoeft niet echt.
En natuurlijk een week of drie vrijnemen bij je baas.
Ik heb je toch niet ontmoedigd he ?
Koop gewoon een zo compleet mogelijke set, dan ben je al een heel eind op weg.
Vind je een goede 200, dat zijn ook prima motoren, dan is het hele verhaal iets eenvoudiger, bestaande motorsteunen, bestaande bak. Ca. 3 dagen werk.
Laat de prikkers weten wat je gaat doen en hoe het eventueel is afgelopen.
vr.gr.
JJ
Behalve de 100 dingen die ik hier vergeet moet je met de volgende zaken rekening houden.
Een 300 (zowel Def als Disco) heeft een laagliggende turbo. Deze komt in conflict met het schutbord. De motor moet dus aanzienlijk naar voren. Oude motorsteunen van het chassis, nieuwe erop lassen. De bak moet op dezelfde plaats blijven, kan niet mee naar voren verhuizen, want dan kan je niet meer schakelen. De nu ontstane afstand tussen motor en bak kan je oplossen door een Def 300 bak of een Disco 200 of 300 bak te monteren, die hebben een langer voorhuis. Omdat de bak niet is verplaatst kan je de oude cardanassen gebruiken. Koop zowiezo een latere bak, deze hebben grotere en sterkere lagers. Koop er gelijk een T-bak bij met een langere eindoverbrenging , je hebt nu 1.6:1, te kort voor een Tdi, een Def 300 heeft 1.4:1, maar zelfs een Dis 200/300 met 1.2:1 kan, dan heb je gelijk een permanent overdrive-effect. Een gezonde 300 trekt dat makkelijk. Ook met de 7.50x16 banden van de 110.
De radiateur moet vervangen worden door een Def 300 radiateur met oliekoeler en intercooler. Een 200 radiateur geeft problemen omdat de waterslangaansluitingen aan de verkeerde kant zitten, met name de onderste geeft problemen. Zoek bijpassende oliekoelerslangen. Niet van een Td, die hebben andere aansluitingen aan het blok. Intercoolerslangen nooit zelf maken van universele slang, deze smelten af. Gebruik uitsluitend siliconenslang en metalen buizen. Kachelslangen, luchtfilter, gaskabel, voorgloeitimer, kap om de radiateur en dus die 100 andere dingen ook nog even vervangen. Oh ja, en de uitlaat van voor naar achter, omdat je nu een veel te kleine diameter hebt. Doe je het netjes, dan moet je ook nog de luchtinlaat aan de zijkant van het spatbord maken. Hoeft niet echt.
En natuurlijk een week of drie vrijnemen bij je baas.
Ik heb je toch niet ontmoedigd he ?
Koop gewoon een zo compleet mogelijke set, dan ben je al een heel eind op weg.
Vind je een goede 200, dat zijn ook prima motoren, dan is het hele verhaal iets eenvoudiger, bestaande motorsteunen, bestaande bak. Ca. 3 dagen werk.
Laat de prikkers weten wat je gaat doen en hoe het eventueel is afgelopen.
vr.gr.
JJ
Albert neem eens contact op met Ad Groenenberg van SMB in Genderen (even op hun website kijken....) Zij doen dit soort ombouw projecten wekelijks en hebben er inmiddels erg veel verstand van!
Cheers bowy
Cheers bowy
Bij SMB waren ze er van de week nog met een 109/200tdi bezig!!!!
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 D 1983 (geen 200 TDI)
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 D 1983 (geen 200 TDI)
Dank voor de reacties. Ik heb alles nog eens goed overwogen, en heb nu een adres gevonden in Cornwell Engeland. Daar bouwen ze een nieuwe (!) 300 TDI motor, versnellingsbak, intercooler, stuurbekrachtiging, assen en tunnels in. Kost drie dagen, dus inclusief heen en terugreis een week of zo. Garantie is een jaar, die we kunnen overbrengen naar een regiodealer hier in NL. Echt een klusje voor de hersftvakantie, we krijgen ook nog een gratis leenauto tijdens de inbouw periode. Qua prijs is het zeer scherp, daar krijg ik het hier in NL nooit voor gedaan. We hebben besloten om op dit aanbod in te gaan, want de auto is het wat ons betreft waard.
Hoe het uiteindelijk verloopt zal ik laten weten.
Albert
Hoe het uiteindelijk verloopt zal ik laten weten.
Albert