startmotor testen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Geerlings

startmotor testen

Bericht door Henk Geerlings »

Wie weet hoe je een startmotor kan testen of deze nog in goede staat is. Het lijkt er nl op deze overleden is want hij laat alleen nog wat klikjes horen of draait heel langzaam rond. Ik verdacht eerst de accu's (24 volt) maar na volledig een nacht te hebben geladen nog precies het zelfde. Auto aangesleept en ruim een uur laten draaien en 20 kilometer gereden nog steeds hetzelfde. Dynamo levert goed stroom (28 volt) en koplampen, groot licht etc werkt ook gewoon nog. Dus als iemand een tip heeft hoe ik de startmotor kan testen....

Groeten Henk (die graag komend weekend weer mobiel wil zijn)
Marcel G

Re: startmotor testen

Bericht door Marcel G »

In mijn studententijd heb ik een tijd gewerkt in een garage waar VS auto's gesloopt werden en de onderdelen gereviseerd en weer verkocht. Ik heb heel wat startmotoren gereviseerd.
Wij gebruikte de volgende (volgens mij niet gebruikelijke) test.
Leg de startmotor op de grond. Zet je voet op het motorhuis, sluit de kabels direct aan op een accu. De motor begint te draaien. Pak een bezemsteel en druk deze tegen het draaiende tandwiel. Vreet het tandwiel de bezemsteel op dan is ie goed. slaat ie vast of vertraagd de motor in ernstige mate dan is deze slecht. Check in dat geval in eerste instantie de koolborstels. Deze zijn heel goed zelf te vervangen.

Succes.

Groet,
Marcel
110

Bericht door 110 »

Henk,

dit lijkt op versleten koolborstels, al dan niet met uitgesleten lagers.

Haal eens achterkant van de startmotor, dan kan je de koolborstels zien.

Succes

P.S.,
Het bedrijf van de Bos in Haarlem (Pieter Kiesstraat) kan ik je zeker aanraden voor een eventuele revisie.
peter

Bericht door peter »

mee eens
Peter Tonissen

Re: startmotor testen KIJK UIT !!

Bericht door Peter Tonissen »

Hoi Henk,

Kijk uit met het zelf testen van die 24 volts startmotoren. Als je het ding aanzet, terwijl ie bijvoorbeeld in de bankschroef "vastzit" is de kans erg groot dat ie dwars door de muur naar buiten vertrekt. Er komen grote krachten op die joekels te staan bij het aanzetten.
Het revisiebedrijf waar ik mijn startmotoren heb laten testen schrok behoorlijk met welke krachten zijn testbank te maken kreeg....het is maar een tip.
Ik heb de orginele en de reserve (voor het reizen weet je nog..;-)) voor niks laten testen bij een bedrijf hier in Nijmegen (die vonden het "prachtig oud spul waar je nog wat mee kunt...&quot. Normaal kost het een paar eurootjes. Daar ga ik geen vingers voor af laten @!#$. Metselaars vragen ook veel meer per uur.....
Sloop het ding eerst eens uitelkaar, eigenlijk kan er weinig aan kapot behalve corrosie aan de bendix of versleten koolborstels. Als er een onderbreking in het elektrische circuit is doet ie helemaal niks meer.
Sukses

Peter
SIII 109 "Jeltsin"Henk Geerlings schreef:
>
> Wie weet hoe je een startmotor kan testen of deze nog in
> goede staat is. Het lijkt er nl op deze overleden is want hij
> laat alleen nog wat klikjes horen of draait heel langzaam
> rond. Ik verdacht eerst de accu's (24 volt) maar na volledig
> een nacht te hebben geladen nog precies het zelfde. Auto
> aangesleept en ruim een uur laten draaien en 20 kilometer
> gereden nog steeds hetzelfde. Dynamo levert goed stroom (28
> volt) en koplampen, groot licht etc werkt ook gewoon nog. Dus
> als iemand een tip heeft hoe ik de startmotor kan testen....
>
> Groeten Henk (die graag komend weekend weer mobiel wil zijn)
Peter Tonissen

Re: startmotor testen KIJK UIT !! Kleine correctie

Bericht door Peter Tonissen »

Ik bedoel natuurlijk "Selenoide" waar ik Bendix (bendex) neer schreef...

groeten,
Peter
SIII 109 "Jeltsin"
Ron bolleboom

Re: startmotor testen KIJK UIT !! Kleine correctie

Bericht door Ron bolleboom »

meestal loopt hij zwaar in het anker en is revisie de enige oplossing .(ik spreek uit ervaring ik vervang er 25 per jaar) als je er een zoekt ik heb gereviseerde voor €125,- nieuwe voor €185,-als het om dieselmotor gaat teminste !

www.ronbolleboom.nl
Plaats reactie