problemen genoeg

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
skalex109

problemen genoeg

Bericht door skalex109 »

Vandaag mijn eerste lange afstand proefrit gemaakt (40km) in mijn serie 3 en toch wel wat problemen gevonden. Het olieverbruik is dusdanig hoog dat er wel iets lek moet zijn en de motor is het enige wat ik niet uit elkaar heb gehaald. Tevens komt er wel erg veel blauwe rook uit mijn uitlaat dit wijst toch allemaal op een lek ergens. Dus dat er olie in de motor komt?

Een tweede probleem is dat ik na ongeveer 25 km lekker rijden in een keer aan het stotteren was. Ik reed dik 80 en in een keer begion ie in te houden. Dit gebeurde later nog een paar keer en de ergste keer kon ik alleen nog langzaam doorrijden naar het stoplicht, terugschakelen tot zijn 1 en uiteindelijk sloeg zelfs de motor af! Het leek wel alsof ie verzopen was. Nou heb ik die carburateur ook nog nooit nagekeken, zou dat het probleem kunnen zijn of heeft iemand een andere oplossing?

Ik hoop dat er weer genoeg vakmanschap aanwezig is op het prikbord om deze beginner wat aanwijzingen te geven.

Bij voorbaat dank,
Alex
Erik-Jan

Re: problemen genoeg

Bericht door Erik-Jan »

Rook en veel olie verbruik bij een benzine motor.........kan zijn:..... Lekkage van olie via de klepgeleiders. Een kunststof dichting moet voorkomen dat olie van de cilinderkop, via de klepgeleiding naar de cilinders zelf lekt...........indien dat gebeurt rijdt je dus niet alleen op benzine, maar ook op olie. Dus slechte verbranding (stoteren, of zelfs verzuipings verschijnselen).
Het kan ook nog iets lastiger zijn; lekkage via de zuigers/zuigerveren. Dat duidt meestal op opnieuw honen van de cilinders en het plaatsen van nieuwe overmaatse zuigers met nieuwe zuigerveren.

Hope this helps.

Gr. Erik-Jan
Bob Nonnekens

Bericht door Bob Nonnekens »

Hoi Alex,

blauwe rook was volgens mij verbrande olie en dat kan overal vandaan komen maar voor de hand liggen de klepgeleiders & -seals en de zuigerveren. Zolang het nog bij te houden is qua bijvullen van olie kan'ie daar nog lang mee doorgaan.

Dat stotteren en inhouden/afslaan heb ik in het verleden ook gehad en was bij mijn SIII 2,25 benzine een probleem met de contactpuntjes. NIeuw setje erin, afstellen in afstand en timing en het probleem was over. (overkwam mij in België op de uitrit van de snelweg vanaf Antwerpen in westelijke richting op de afrit naar Hulst; ik blokkeerde lekker de hele afslag en moest een 'dooie' auto van dik 1500 kg de laatste 30 m tegen de bult op duwen (geen vluchtstrook) en geen mens die hielp tot er een Defender-rijder bereid was zijn gloednieuwe wagen tegen mijn trekhaak te zetten en mij voort te duwen, top man!).

Succes, komt best wel goed!

Bob Nonnekens
'('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Je hebt het over een "eerste proefrit" Weet niet hoe lang de auto niet gereden heeft?
Als dat lang geleden is, denk ik dat het probleem in de carburateur zit.
Een andere mogelijkheid is water in de brandstof, de rook hoort dan meer wit te zijn, maar er is dan ook slechte verbranding dus waarschijnlijk ook blauwe rook.

Jan Schober
LimaWhiskey

Bericht door LimaWhiskey »

misschien even compressie meten?
Groet, Andries
jarne

Bericht door jarne »

hoi,
zit er soms vuil in de benzine tank waardoor het filtertje onderaan de aanzuigleiding verstopt raakt?
succes, ik zoek me ook vaak een ongeluk!
Plaats reactie