geen 4x4!!!!!!!!!!!!!!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
skalex109

geen 4x4!!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door skalex109 »

Beste prikkers,
een probleem...mijn 4x4 werkt niet. Niet in hoge en niet in lage gearing. Pookje werkt wel, kan ik indrukken maar geen overbrenging op de vooras.

Als ik alleen mijn achterwielaandrijving heb dan draait ook de vooras niet mee (dit heb ik gecheckt door zonder tunnelbak te rijden en gewoon te kijken), als ik dan vervolgens in 4x4 ga rijden draait de as natuurlijk wel. Daarom mijn redenering dat er iets mis is in het differentieel. Of er moet een mij onbekende freewheelinghub of iets dergelijks op zitten. Maar die zie je altijd zitten aan de buitenkant van de velgen.

Ook als ik de auto in de handrem zet en dan 4x4 engage en de voorkant opkrik dan kan ik gewoon de wielen ronddraaien.

Wie heeft ervaring/suggesties? Wn wat kost een nieuwe vooras/differentieel?

Bij voorbaat dank,
Alex
Jan W

Re: geen 4x4!!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door Jan W »

Zitten er steekassen in????

Als je vooras wel draait zit het probleem hierna (voor) pas
Dus diff of steekassen, zou ik zo denken

Geluk ermee
JW
Martin Merts

Bericht door Martin Merts »

Een voorste steek-as gebroken, kan volgens mij ook nog.
Tap de olie eens af uit je voor as en kijk of en watvoor deeltjes metaal er meekomen. Daar kan je mischien al aanzien waar die vandaan komen en wat er stuk is.

Martin Merts
LR S2a 88"1965 'Pumba'
blue ranger

Bericht door blue ranger »

Dat probleem heb ik ook wel eens gehad.
Toen was er in mijn diff een tandwiel(zonnewiel geloof ik dat dat heet) aan puin gedraaid.
Koste van een andere diff was €150,00 bij een langslopende engelsman (was vorig jaar tijdens Belgium National).
Je kan het vrij eenvoudig bekijken door de kant van de korte steekas in zijn geheel, met steekas en al, eraf te halen en dan kan je in het diff kijken.
Tevens zie je evtueel ook ijzer in de olie.
Succes ermee.

Gilco
RR85 Blue Ranger
skalex109

Bericht door skalex109 »

bedankt, morgen aan het werk, ik heb inmiddels alweer nieuwe problemen opgespoort dus ik blijf wel ff bezig
Plaats reactie