Olielekkage (gieterage)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Diederik

Olielekkage (gieterage)

Bericht door Diederik »

Hoewel ik me realiseer dat ongetwijfeld honderden berichten in het verleden dezelfde kop hebben, toch graag jullie aandacht voor het volgende. Net als iedere 109 sIII uit 1977 zweette en drupte mijn auto ook een beetje. Doch sinds na een noodlottig koppelings incident dat ding vervangen is in het buitenland begint hij nu olie te gieteren vanaf het moment dat de motor een beetje warm wordt. Locatie van de lekkage: midden onder 50 cm achter de voorwielen. Ik ben nog niet zo'n sleutelaar maar ik denk dat het net achter de versnellingsbak is. Er zitten daar twee gaatjes in een gietijzeren element waarvan een met een boutje is afgedicht. Zou die andere misschien ook een boutje moeten hebben (het lijkt of het met name daar uitkomt). Kent iemand die locatie. Wat is dat voor een ding? Is het motorolie of versnellingsbakolie? Wat moet ik er aan doen (gewoon een boutje erin lijkt te simpel).

Groet en bedankt,

Diederik
Martijn ten Broeke

Re: Olielekkage (gieterage)

Bericht door Martijn ten Broeke »

bedoel jij niet dat 1 van die gaatjes de waadplug is????
Diederik

Bericht door Diederik »

zou kunnen, het zijn 2 gaatjes van 0,5 cm, waarbij er in eentje een boutje uitsteekt ongeveer 1 cm.
wat is een waadplug een waarin zit dat?
Joop

Bericht door Joop »

De waadplug doe je erin als je te water gaat met de auto.
De olie die eruit komt is motorolie of versnellingsbakolie.
Als je je vinger in de olie doopt en er aan ruikt. Stinkt deze dan is het versnellingsbakolie. Waarschijnlijk zit je versnellingsbak ontluchting dan dicht.
Is het gewone olie dan is de achterste krukas keerring overleden.

Veel succes. Joop
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

ter aanvulling,

nee, er moet dus geen boutje in, en nu al helemaal niet want dan ga je uiteindelijk je koppelingsplaten smeren, en dat is nou net niet de bedoeling.

je zegt dat het er uit giet, dus moet je motoroliepeil zakken? zo niet dan is het waarschijnlijk versnellingsbak olie (80-w90). voor beide gevallen geldt: als je niets bij vult stopt de lekage vanzelf. (heeft ook een klein nadeeltje, of je bak of je motor loopt in de soep).

Jan Schober
Diederik

Bericht door Diederik »

bedankt Joop,

Geurloos dus lijkt motorolie. Zou deze voortijdige dood (hij is slechts 27 jaar oud geworden) kunnen ontstaan bij het vervangen van een koppeling? In dit geval is namelijk beun de Haas in duitsland verantwoordelijk. Voor het vervangen van de koppeling was er namelijk niets aan de hand. Het vervangen ervan is mijns inziens namelijk ook een dure zaak. Versnellingsbak moet eraf toch?
Diederik

Bericht door Diederik »

Nog een vraagje trouwens,

Waar controleer ik het versnellingsbak olie peil en vul ik het bij? Graag op een leken manier uitleggen. Mijn niveau in deze..... bij het zilveren dingetje links en dan bij het zwarte dingetje rechts en dan een schroefje met 6 kanten en dan pak je uit je gereedschapskist zon stangetje met twee oren (ook wel steeksleutel genaamd) etc etc etc. Nee serieus ik weet niet precies waar de vulplug van de bak zit.

groet Died
Jan Schober

klopt
Jan Schober

Je hebt achter de bellhouse (waar dat boutje dus "niet" in zat) de versnellings bak daar achter een tussen bak, deze hebben elk hun eigen niveau. en onderaan elk een eigen olie plug om de olie er uit te laten lopen (van messing)

het olie-niveau is ter hoogte van de vul opening, welke is afgedopt met een bout met een vierkante kop (maatje "ratel" ongeveer). Je moet dus bijvullen tot het er uit loopt. (olie is 80 W90)

bij de versnellings bak zit deze vulplug aan de linker kant van de versnellingsbak (t.o.v de auto zelf) als je er onder gaat liggen zie je de plug wel zitten. ongeveer 10 cm boven de bodem van de versnellingsbak.

achter de versnellingsbak zit de tussenbak, ook deze heeft een vierkante vulplug. deze zit aan de achterzijde van de tussenbak.

het vullen gaat het makkelijkst met zo'n scheikunde waterfles (als je er in knijpt komt de olie uit zo'n slangetje), er zijn ook mensen met een klein pompje, ik zelf doe het met een oliespuitje.

Jan Schober
Serie IIa 88 "Johnyboy"
Henk Geerlings

Bericht door Henk Geerlings »

Hallo Diederik, misschien even langskomen op de prikkers sortout op 5 september. Dan kun je alles vragen wat je maar wilt over je auto en zijn er legio mensen die je graag tekst en uitleg geven en kunnen helpen. Als je zelf graag wil "leren" sleutelen schaf dan gewoon het werkplaats handboek aan en eventueel het partsboek van jouw wagen, daarin staat in perfecte afbeeldigen hoe alles in elkaar zit. Afgelopen week heb ik zelf ook de olie lekkage opgelost van de versnellingsbak. Bak moest er onderuit, olie keering vernieuwd en de bak kon weer terug. Stelt niet veel voor maar toch al snel 1 tot 2 dagen werk.

Sucses en plezier toegewenst.

Henk Geerlings
Diederik

Bericht door Diederik »

bedankt voor alle reacties. Ik heb nu alle olie reservoirs bijgevuld (heb zelfs beide vulpluggen gevonden voor bak en diff gevonden) en heb zelf min of meer de diagnose defecte olie kering gesteld. Nu alles weer goed in de olie staat durf ik nog wel een klein stukje te rijden. Ik ga nog een keer naar een 'vakman', (Vis Scheveningen) met name vanwege de mogelijkheid deze schade te verhalen op de duitse beunhaas die ze mogelijk veroorzaakt heeft bij het vervangen van de koppeling. Dat kan natuurlijk alleen met een officiele diagnose en behandeling. Ik wil zeker graag een handboek aanschaffen. Dat is me echter tot op heden niet echt gelukt. De ingescande CD-rom versies o.a. op de prikkers CD heb ik wel, maar dat bladert toch niet echt lekker. In een bijeenkomst met mooie oude land-rovers ben ik altijd geinteresseerd. Had nog niet gehoord van 5 september. Kan iemand me vertellen waar etc?

Nogmaals Dank.

Diederik
Jan W

Bericht door Jan W »

Diederik,

Zie linkje bovenaan

of klik hier [www.prikpagina.nl]

Het boloofd een gezellig gebeuren te gaan worden en alles waar je een vraag op hebt (qua landrover) moet hier beantwoord kunnen worden.

Suk6 met je leerproces

Jan Willem
Plaats reactie