onregelmatige bandenslijtage

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
LimaWhiskey

onregelmatige bandenslijtage

Bericht door LimaWhiskey »

second opinion gevraagd.
Mijn Fedima Extreme-banden slijten op de vooras te snel en, aan de bestuurderszijde vooral, zeer onregelmatig. Ze zijn voor gaan "flebberen" doordat enkele van de grote noppen eraf geslagen lijken te zijn, en dat tussen noppen die nog intact en hoog genoeg zijn gebleven. Omdat toespoor, lagers en fusees in orde zijn ben ik naar de leverancier terug gegaan. De diagnose luidde: het ligt aan je schokbrekers. Maar kan een kwalitatief mindere schokbreker zorgen voor zo'n zeer onregelmatige slijtage??
N.B. er is zo'n 40.000 km. mee gereden, vooral op de snelweg, en de achterbanden zijn in perfecte staat gebleven.
Als de leverancier gelijk kan hebben, leg me dan eens uit hoe en waarom s.v.p.
b.v.d. Andries
peter

Re: onregelmatige bandenslijtage

Bericht door peter »

uitleg weet ik niet maar je leverancier heeft gelijk.
al zijn somige banden gevoeliger dan andere
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Klopt,

Dit noemen ze volgens mij ook wel "Cupping".

Het ligt niet alleen aan de schokbrekers of aan de banden, het is meer de combinatie.
Door bepaalde (gelijke) eigenschappen komt de het hele spul in een resonantie. Hierdoor slijt de band niet rond af, op een gegeven moment is dit ook merkbaar een hoorbaar.

De band is al afgeschreven begrijp ik, die kan je dan het beste vervangen door een ander type/merk.

Richard
Frans

Bericht door Frans »

En je laat nu natuurlijk ook meteen je schokbrekers kontroleren bij de bandenboer.

Frans Bonnes
LimaWhiskey

Bericht door LimaWhiskey »

Dank je wel, heren,
men heeft graag 4 dezelfde banden, dus ik denk nog even na over het vernieuwen van de schokbrekers en daarna de aanschaf van 2 nieuwe Fedima Extremes.......dit vooral omdat mijn achterbanden nog zo prachtig zijn.
Groet, Andries
Tom MWL®

Bericht door Tom MWL® »

Andreis,
Heb hetzelfde bij mijn 109 op de vooras... schokbrekers op de testbank getest en die bleken zeer goed.de auto stuurt en spoort goed maar de noppen zijn om en om versleten.een hoog en andere zowat weg en ook maar bij een band,aan de chauffeurs kant.bij langzaam rijden voel je em gewoon stuiteren.Die band is gewoon afgeschreven.

groet, tom
Plaats reactie