Koppeling Def 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik-Jan

Koppeling Def 110

Bericht door Erik-Jan »

Geacht forum,

Wij hebben sinds april een Defender 110 CSW, bj. 2000. Net terug van een maandje England, prachtige reisauto, alles prima gegaan.........behalve dat ik af en toe de auto niet in de versnelling kan krijgen, ook al is het koppelingpedaal geheel in getrapt. Gebeurt niet tijdens normaal rijden, maar bijvoorbeeld tijdens inparkeren, of het achteruit rijden met caravan............m.a.w. bij acties waarbij het koppelings pedaal wat langer dan normaal wordt ingetrapt.
Aan de onderzijde van het pedaal is eens in de paar dagen een druppeltje olie waar te nemen, ik heb het kopplingsolie nivo van de master cilinder eenmaal gedurende de reis een beetje bijgevuld.....het nivo is niet noemenswaardig gezakt.
Kan het zijn dat de cilinder inwendig lekt en zodoende de koppeling tijdens deze manouvers op ander momenten aangrijpt of zelfs niet? Of moet het probleem elders gezocht worden??
Graag advies, alvast dank voor tijd en moeite.

Erik-Jan Stroetinga,
Eindhoven
110

Re: Koppeling Def 110

Bericht door 110 »

Er is geen "overloop" mogelijk waarbij de olie terug zou lopen (binnen het systeem blijft). Bij lekkage van de zuigertjes zou je dus olie buiten de master of slave (via bellhouse) cylinder moeten zien.

Wat wel zou kunnen is dat je druk verliest door een lekke (of niet goed afdichtende) valve seal in de master cylinder.
Deze seal zorgt voor een afdichting (tijdens het ontkoppelen) in het kanaal naar het reservoir bovenop de master cylinder.
Lekkage van deze afdichting kan je controleren door te letten op een niveau verandering (verhoging) van het peil in het koppelingsvloeistofreservoir bij ingetrapte koppeling.

Succes
Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan »

Alvast bedankt voor de tip. Het niveau zie ik inderdaad iets veranderen, als het pedaal ingetrapt wordt...........maar moet morgen bij daglicht eens kijken of het hoger of lager wordt.

Is het dan een kwestie van seal vervangen of toch maar de gehele master cylinder?

Gr. Erik-Jan
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Je kunt beginnen met ontluchten, ik kan mij voorstellen dat er een klein belletje in zit.

Als het niveau van het potje niet daalt, is een van de cilinders volgens mij niet lek/slecht

Jan Schober
Aad G

Bericht door Aad G »

nachtje pedaal mbv stok ingedrukt laten staan.
Dan is gegarandeert alle lucht eruit.
110

Bericht door 110 »

Behalve als het dus niet mogelijk is om de druk te behouden (of zelfs te verkrijgen, maar dan is het probleem duidelijker).

Ofwel; de koppelingscylinder kunnen dus niet goed werken zonder dat er olie uit het systeem naar buiten lekt.

Groet
110

Bericht door 110 »

Er zijn voor de koppelingscylinder (zowel voor de master als voor de slave) revisie setjes te verkrijgen.
Of het nodig is om meer dan alleen de seal te vervangen hangt af van de algehele staat van de master cylinder.

Succes
Rik

Bericht door Rik »

Hoi,
ik heb dit zelfde probleem.
Wat kost zo'n revisie setje?
Is dit goed zelf te doen? Ik heb nog niet zo veel sleutelervaring.
Bedankt,

Rik
110

Bericht door 110 »

Wat een revisie setje kost weet ik niet, maar het zal/mag niet meer dan een paar Euro zijn.

Het verwijderen/schoonmaken en terugzetten is niet veel werk (een "open" sleutel 13 is vaak wel erg handig).

Op de volgende site staan de werkplaats handboeken:

-> users.skynet.be/sn/
-> Manuals LR
-> Land Rover Defender Manual 1984-1990 [PDF - format] (880 pages, 8 parts)

Succes
Rik

Bericht door Rik »

dank je 110
Rik
Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan »

Rik,

Ik woon in Eindhoven.............als je niet te ver weg woont kan ik je wellicht helpen en kunnen we het een en ander samen uitzoeken.

Gr. Erik-Jan
Jeroen 90 TD

Bericht door Jeroen 90 TD »

Dag Erik-Jan,

Ik heb sids vandaag hetzelfde probleem als Rik.
Ik woon ook in Eindhoven en heb ook niet al te veel sleutelervaring. Mocht je je vervelen, dan houdt ik me aanbevolen!

Jeroen 90 TD
06-19872865
Plaats reactie