Heeft iemand ervaring met een bijgeluid in de aandrijving?
Sinds ik de LW 88 diesel heb opgehaald heb ik vanaf ca 60 km/h een loeigeluid in de aandrijflijn dat consequent bij die snelheid ineens optreedt. Ik vermoed dat het van achteren komt. Tot ca 70 km/h is het heel duidelijk hoorbaar en dfaarboven lijkt het weer te verdwijnen of door het motorgeluid overstemd te worden. Als ik gas loslaat is het geluid verdwenen en zodra ik weer gas geef is het er weer.
Alle olieniveau's zijn en blijven in orde. Ik heb alle smeerpunten nog eens doorgesmeerd en de wielen met een andere set gewisseld, maar het geluid blijft. Het achterdiff is waarschijnlijk door de vorige eigenaar al eens gewisseld want deze ziet er zeeer schoon uit. Ik ken het geluid ook van j**p's uit de oorlogsfilms en als ik dergelijke oude beestjes wel eens heb horen rijden.
Bij een VW P*l*o heb ik zo'n geluid ook wel eens gehad toe er een band met een onregelmatig slijtagepatroon op de aangedreven vooras zat....
Ik vermoed het probleem, of in de achterdif, de tussenas of erger nog, de versnellings/tussenbak. Ik vind een bijgeluid op zich niet erg, maar als ik een verhoogd risico loop dat er iets vast loopt in de aandrijflijn en er daardoor een ernstig ongeluk zou ontstaan repareer ik liever direkt. Wat het dan ook moet kosten, dat is dan jammer.
Het is een LW diesel, met fabrieksnieuwe motor en zo te zien ook een nieuwe bak met 5000km op de klok.
Wie kent de wagen evt? of weet wat van z'n geschiedenis? (kenteken 73-LZ-PJ).
Noud 88
bijgeluid in de aandrijving
Re: bijgeluid in de aandrijving
Noud,
misschien een gekke gedachte, maar ik heb al eens als advies gehoord om je aandrijfas t.o.v. het differentieel een halve slag te draaien.
Baat het niet dan schaadt het niet
Groet, Andries
misschien een gekke gedachte, maar ik heb al eens als advies gehoord om je aandrijfas t.o.v. het differentieel een halve slag te draaien.
Baat het niet dan schaadt het niet
Groet, Andries
Re: bijgeluid in de aandrijving
kunnen heel goed ruime kruisjes zijn (v.d. aandrijf as dus), dan is de as in onbalans. 0,5 mm is al veel, er mag zo goed als geen speling in zitten, dit is eenvoudig te reviceren.
even flink heen en weer bewegen, dan voel je het wel.
Jan Schober
even flink heen en weer bewegen, dan voel je het wel.
Jan Schober