olie in luchtfilter
olie in luchtfilter
als eerste bedankt voor de reakties voor het verhelpen van de speling in het stuurhuis, borgmoer eraf en stellen en weer borgen en opgelost. Nu moest ik natuurlijk de luchtfilter en zijn behuizing verwijderen en daar trof ik een zooitje aan. Het filter zit onder de olie? Wat is hiervan de oorzaak en wat kan ik hier aan doen?
bedankt alvast!
110 TD
bedankt alvast!
110 TD
Re: olie in luchtfilter
Hoi Stephan, wat ik me afvraag is, of je je er van bewust bent dat het hier een oliebadfilter betreft ? Er hoort een laagje olie onderin te staan die voor de zuivering van de aangezogen lucht zorgt. Nogmaals ik weet niet of je die "troep"bedoelt.
Re: olie in luchtfilter
Stephan
even een vraagje: Rookt hij ook erg (zwart bv)?????
Ik weet niet of er in een turbo motor ook een oliebadfilter hoort. Bij mijn weten niet daar dit alleen voor een hele smerige turbo cq inlaatkanaal zorgt. Ik weet wel dat dit veel werd toegepast op oudere motoren van voor 1980 zonder turbo. De olie zorgt dan mede voor de smering van de klepstelen in de kop van de motor.
Als er niet zo'n filter op hoort kan dit alleen betekenen dat er iets aan de hand is met je turbo. Waarschijnlijk is dit dan een lekke oliekering of zo, maar laat dit in iedergeval volgende week door een specialistisch bedrijf even bekijken, omdat een turbo een vrij complexs apparaat is( veel fijn mechanika).
mvrgr Erik Hof
even een vraagje: Rookt hij ook erg (zwart bv)?????
Ik weet niet of er in een turbo motor ook een oliebadfilter hoort. Bij mijn weten niet daar dit alleen voor een hele smerige turbo cq inlaatkanaal zorgt. Ik weet wel dat dit veel werd toegepast op oudere motoren van voor 1980 zonder turbo. De olie zorgt dan mede voor de smering van de klepstelen in de kop van de motor.
Als er niet zo'n filter op hoort kan dit alleen betekenen dat er iets aan de hand is met je turbo. Waarschijnlijk is dit dan een lekke oliekering of zo, maar laat dit in iedergeval volgende week door een specialistisch bedrijf even bekijken, omdat een turbo een vrij complexs apparaat is( veel fijn mechanika).
mvrgr Erik Hof
Re: olie in luchtfilter
alleen als ik start een blauwe rook, maar dat verdwijnt na enkele minuten. het bouwjaar is 1988. en er zit een turbo op. de filter is papier met een stalen mantel en daarover heen van kunststof een soort schoepenrad. Met de troep bedoel ik dat het onder dat filterhuis behoorlijk veel olie met zand, vermoedelijk doet het zich al langer voor. Ik heb hem pas. in het filterhuis zit inderdaad een bedje van olie, maar ik vraag me af of dit normaal is, de luchtslang die naar of van de carter komt is ook vrij doorweekt van olie.
Re: olie in luchtfilter
Dit is IDD geen olie bad filter,
De olie komt in het filter uit de slang die vanaf het kleppen deksel naar je
luchtfilterhuis loopt. Oorzaak carter druk, een std verschijnsel bij de TD
je zou dan de hele kop moeten verwijderen en de zuigers moeten uithalen om te zien of ze ook gescheurd zijn. nieuwe zuigerveren kan ook helpen wanneer de zuigers nog heel zijn. duur grapje maar met gescheurde zuigers is het een beetje een tijdbom.
verwijder eens je carterpan en ga eens opzoek naar stukjes metaal van evt. de zuigers.
ook kan het zijn dat de turbo lekt, maar dan zou de olie de andere kant op gezogen moeten worden.
ik heb trouwens ook ooit iets gehoord van een keerring ergens in het blok die de oorzaak zou kunnen zijn maar welke dit is... ik weet het zo niet meer.
Wat ik heb gedaan bij mijn oude TD DEF. is tussen de ontluchting slang een PVC
buis bijde zijden afgedopt, een zijde op halve hoogte de ingang en boven in weer de uitgang. de pot vullen met een of ander filterschuim. de meeste olie blijft hier dan in. en af en toe legen.
vaak heel vaak, komt het door te hard rijden. ik neem aan dat het hier een 90 betreft. een km of 100 aanhouden als maximum scheeld ook al weer. hierboven gaat ie te veel toeren maken en te veel druk op bouwen.
vaak is een revisie de enige echte oplossing.
gr,
RoLandrover
De olie komt in het filter uit de slang die vanaf het kleppen deksel naar je
luchtfilterhuis loopt. Oorzaak carter druk, een std verschijnsel bij de TD
je zou dan de hele kop moeten verwijderen en de zuigers moeten uithalen om te zien of ze ook gescheurd zijn. nieuwe zuigerveren kan ook helpen wanneer de zuigers nog heel zijn. duur grapje maar met gescheurde zuigers is het een beetje een tijdbom.
verwijder eens je carterpan en ga eens opzoek naar stukjes metaal van evt. de zuigers.
ook kan het zijn dat de turbo lekt, maar dan zou de olie de andere kant op gezogen moeten worden.
ik heb trouwens ook ooit iets gehoord van een keerring ergens in het blok die de oorzaak zou kunnen zijn maar welke dit is... ik weet het zo niet meer.
Wat ik heb gedaan bij mijn oude TD DEF. is tussen de ontluchting slang een PVC
buis bijde zijden afgedopt, een zijde op halve hoogte de ingang en boven in weer de uitgang. de pot vullen met een of ander filterschuim. de meeste olie blijft hier dan in. en af en toe legen.
vaak heel vaak, komt het door te hard rijden. ik neem aan dat het hier een 90 betreft. een km of 100 aanhouden als maximum scheeld ook al weer. hierboven gaat ie te veel toeren maken en te veel druk op bouwen.
vaak is een revisie de enige echte oplossing.
gr,
RoLandrover
Re: olie in luchtfilter
Enige olie neerslag en drap in de slangen van het klepdeksel naar het luchtfilter en onder in het luchtfilterhuis is vrij normaal.
Maak eerst een alles schoon (gewoon met benzine (brandgevaar)), slangen luchtfilterhuis enz. laat goed drogen en monteer een nieuw luchtfilterelement en kijk eens wanneer de boel weer allemaal onder de olie zit. Dit kan namelijk vrij lang duren.
Je schrijft namelijk dat je de auto pas hebt, misschien heeft de vorige eigenaar er wel nooit iets aangedaan.
Laat je voorlopig nog niet gek maken met wilde verhalen over revisies enz.
Sterkte ermee
Frans Bonnes
Maak eerst een alles schoon (gewoon met benzine (brandgevaar)), slangen luchtfilterhuis enz. laat goed drogen en monteer een nieuw luchtfilterelement en kijk eens wanneer de boel weer allemaal onder de olie zit. Dit kan namelijk vrij lang duren.
Je schrijft namelijk dat je de auto pas hebt, misschien heeft de vorige eigenaar er wel nooit iets aangedaan.
Laat je voorlopig nog niet gek maken met wilde verhalen over revisies enz.
Sterkte ermee
Frans Bonnes
Re: olie in luchtfilter
ik zei ook dat het een STanDaard verschjnsel is, maar ik heb dus zelf gehad dat 3 van de 4 zuigers van de ene zijkant bovenlangs weer naar onder gescheurd waren. en het was op breken na in 2 stukken. lijkt me dat je dat liever niet hebt toch??
je moet alleen even uitsluiten dmv checken van rotzooi in de carterpan
dat dit niet het geval is.
de TD staat er immers om bekend.
Wilde verhalen? Better be Safe then Sorry!
gr,
RoLandrover
je moet alleen even uitsluiten dmv checken van rotzooi in de carterpan
dat dit niet het geval is.
de TD staat er immers om bekend.
Wilde verhalen? Better be Safe then Sorry!
gr,
RoLandrover
Re: olie in luchtfilter
Je turbotje heeft ook olie nodig voor zijn smering en koeling en zo, dus zit er per definitie een keering in om er voor te zorgen dat de olie niet in het uitlaat/inlaat gedeelte terecht komt
erik h
erik h
Re: olie in luchtfilter
het zijn geen wilde verhalen als een TD olie in het filter krijgt is hij bezig verrot te gaan (onderdruk scheuren in de zuigers) ik heb er te veel ervaring mee.het zijn shit blokken.maar het kan nog wel 50000 km duren voor de grote klap.