Corrieyarck-pass
Corrieyarck-pass
Voor de geinteresseerden zou ik nog iets vertellen over de Corriearck-pass route, welke in het boekje "Reizen met de 4X4" staat.
Stom dat we waren hegbben we gewoon het boekje gepakt en de reisaanwijzingen welke zich in bolletje-pijltje format manifesteren gevolgd, zonder eerst lokaal te informeren of de route wel berijdbaar was, en of er misschien de laatste 5 jaar iets veranderd was. In het begin ging het uitstekend, je begint bij het plaatsje Laggan langs Loch Laggan en de Laggan-dam, wat op zich al heel leuk is en een mooi panorama opleverd. Je begint dus bij de (enige) kruidenier en rijd dan zo'n 6 mijl over een smal weggetje (net zo breed als één landrover) en rijd dan door de heuvels richting het eigenlijke begin, dat is de eerste brug op de foto's, dat is gelijk ook de enige nog oude brug waar je over kan , de rest van de (vele) bruggen zijn nationale monumenten waar je niet op mag en dat houd in dat je er langs (waden) of over een ander houten bruggetje moet. Nu eerst even de foto-link
[gallery56360.fotopic.net]
Op de brug is een hek die je na passage weer dient te sluiten, dan rij je nog 6 mijl over een nog smalle en bemost weggetje waarna je bij de brug (foto 4) komt en waar je dus door een smal watertje moet om erlangs te gaan en dan kom je bij het bordje van foto 5. Alles staat keurig in het boekje en alles klopt ook met het bolletje-pijltje traject. Vervolgens heb je een behoorlijk stenig traject waat je heel goed moet uitkijken voor gaten of diepe voren in het pad (want de naam weg kun je het niet geven). Langzaan kruipt en slingert de weg zich omhoog en passeer je nogal wat van die oude bruggen waar je moet waden of een ander bruggetje geplaatst is. Tekenen van leven zien we niet, alleen aan het begin (op foto 4 zie je nog net een groene laro staan) zijn 2 mensen met een soor 8 wielige bobcat op het pad welke ze op een aanhager achter een laro vervoeren, en die gingen net weer terug. vervolgens wordt na een tijdje de weg steil en slinger je in 4 of 5 slinger naar bovenop de pass (foto 11 en 12) Dan rij je bovenop de pass in de wolken (foto 13) en gaat het gelijdelijk weer naar beneden met adembenemende uitzichten welke je helaas niet op de foto terugziet.Vervolgens nog meer bruggetjes en non meer vergezichten kom je bij het éénalaatste hek met het verzoek erop om ook deze na passage te sluiten (foto 17). Daarna heb je nog een afslag (waar wij helaas niet in geweest zijn) waar je bij een zendmast uitkomt vanwaar je een mooi uitzicht hebt op Fort-Augustus en op Loch-Ness, daarna het boekje volgend met nog 1 (ja één) mijl te gaan kom je bij het laatste hek en die is zoals je ziet op slot (foto 19) naast het hek is wel een fietser/paard/moto/hikers doorgang maar met de auto kom je er neit door. Telefoon gepakt en de lokale VVV gebeld en uitgelegd dat ik aan de verkeerde kant van het hek sta is het andwoord "Nee meneer dat hek moet open zijn volgens onze gegevens", na nog een paar keer doorverbonden te zijn met wegbeheerders en lokale overheden (lees kastje - muur en van één gepikeerde dame begreep ik uiteindelijk dat de route voor 4x4's dicht was maar dat ook zij niet het beheer over de route hadden en dat de route voor het grootste gedeelte op privéland ligt) en 45 minuten later was het ons duidelijk dat er niemand met de sleutel zou komen en dat we de hele 26 km waar we zo'n 3 uur over hadden gedaan terug moesten rijden. Omdat we de weg nu een beetje "kenden" waren we in bijna 2 uur terug bij de kruidenier en weer op weg naar de camping. Dat wij niet de enige "stommerds" waren bleek wel toen we op de helft van de weg terug een paar belgen met een bepaald amerikaans merk 4x4 tegenkwamen en welke wij onze bevindingen door hebben gegeven (zij hadden ook het boekje "Reizen met de 4X4) maar die toch doorgingen en zeer waarschijnlijk ook terug hebben moeten gaan.
De volgende dag gingen we weer verden over de A82 richting Inverness, waarbij we langs Fort-Augustus kwamen, vlak voor deze plaats zag ik op de GPS dat we idd zon 1,5 mijl van het eind gestrand waren, we zijn het smalle B-weggetje (waar we een dag eerder uit hadden moeten komen) ingereden en kwamen daar de andere kant van de route tegen (foto's 20 en 21) waar je idd dus niet in kan met de auto.
Aan de andere kant (waar wij vertrokken waren) stond nix over geen toegang of iets wat daarop leek, helaas is dit waarschijnlijk een gevalletje van jammer helaas maar weet de ene overheid niet wat de andere wil en visa versa, werkt men langs mekaar heen ect. Punt is dat als je de route wilt rijden (hij is over het algemeen redelijk te berijden met een goede wagen) je dus ook weer terug moet en misschien overwegen om op de helft (bovenop de pass) te keren. Toen we die dag terug op de camping waren trof ik daar nog een paar andere nederlanders met een Laro welke (na het horen van ons verhaal) ook graag de route wilden rijden en die het boekje daarna ook van ons geleend hebben (ook nadat wij het hadden afgeraden). Hun verhaal heb ik nog niet gehoord omdat wij de vogende dag weer verder gingen, maar dat hoop ik samen met het boekje binnenkort terug te krijgen.
Ik heb wel genoten van de Corrieyarckpass, maar als ik vantevoren geweten had dat de andere kant dicht was weet ik niet of ik hem wel gereden had..........!!
Tinus "90" Tiid-Rôver 2,5D
Stom dat we waren hegbben we gewoon het boekje gepakt en de reisaanwijzingen welke zich in bolletje-pijltje format manifesteren gevolgd, zonder eerst lokaal te informeren of de route wel berijdbaar was, en of er misschien de laatste 5 jaar iets veranderd was. In het begin ging het uitstekend, je begint bij het plaatsje Laggan langs Loch Laggan en de Laggan-dam, wat op zich al heel leuk is en een mooi panorama opleverd. Je begint dus bij de (enige) kruidenier en rijd dan zo'n 6 mijl over een smal weggetje (net zo breed als één landrover) en rijd dan door de heuvels richting het eigenlijke begin, dat is de eerste brug op de foto's, dat is gelijk ook de enige nog oude brug waar je over kan , de rest van de (vele) bruggen zijn nationale monumenten waar je niet op mag en dat houd in dat je er langs (waden) of over een ander houten bruggetje moet. Nu eerst even de foto-link
[gallery56360.fotopic.net]
Op de brug is een hek die je na passage weer dient te sluiten, dan rij je nog 6 mijl over een nog smalle en bemost weggetje waarna je bij de brug (foto 4) komt en waar je dus door een smal watertje moet om erlangs te gaan en dan kom je bij het bordje van foto 5. Alles staat keurig in het boekje en alles klopt ook met het bolletje-pijltje traject. Vervolgens heb je een behoorlijk stenig traject waat je heel goed moet uitkijken voor gaten of diepe voren in het pad (want de naam weg kun je het niet geven). Langzaan kruipt en slingert de weg zich omhoog en passeer je nogal wat van die oude bruggen waar je moet waden of een ander bruggetje geplaatst is. Tekenen van leven zien we niet, alleen aan het begin (op foto 4 zie je nog net een groene laro staan) zijn 2 mensen met een soor 8 wielige bobcat op het pad welke ze op een aanhager achter een laro vervoeren, en die gingen net weer terug. vervolgens wordt na een tijdje de weg steil en slinger je in 4 of 5 slinger naar bovenop de pass (foto 11 en 12) Dan rij je bovenop de pass in de wolken (foto 13) en gaat het gelijdelijk weer naar beneden met adembenemende uitzichten welke je helaas niet op de foto terugziet.Vervolgens nog meer bruggetjes en non meer vergezichten kom je bij het éénalaatste hek met het verzoek erop om ook deze na passage te sluiten (foto 17). Daarna heb je nog een afslag (waar wij helaas niet in geweest zijn) waar je bij een zendmast uitkomt vanwaar je een mooi uitzicht hebt op Fort-Augustus en op Loch-Ness, daarna het boekje volgend met nog 1 (ja één) mijl te gaan kom je bij het laatste hek en die is zoals je ziet op slot (foto 19) naast het hek is wel een fietser/paard/moto/hikers doorgang maar met de auto kom je er neit door. Telefoon gepakt en de lokale VVV gebeld en uitgelegd dat ik aan de verkeerde kant van het hek sta is het andwoord "Nee meneer dat hek moet open zijn volgens onze gegevens", na nog een paar keer doorverbonden te zijn met wegbeheerders en lokale overheden (lees kastje - muur en van één gepikeerde dame begreep ik uiteindelijk dat de route voor 4x4's dicht was maar dat ook zij niet het beheer over de route hadden en dat de route voor het grootste gedeelte op privéland ligt) en 45 minuten later was het ons duidelijk dat er niemand met de sleutel zou komen en dat we de hele 26 km waar we zo'n 3 uur over hadden gedaan terug moesten rijden. Omdat we de weg nu een beetje "kenden" waren we in bijna 2 uur terug bij de kruidenier en weer op weg naar de camping. Dat wij niet de enige "stommerds" waren bleek wel toen we op de helft van de weg terug een paar belgen met een bepaald amerikaans merk 4x4 tegenkwamen en welke wij onze bevindingen door hebben gegeven (zij hadden ook het boekje "Reizen met de 4X4) maar die toch doorgingen en zeer waarschijnlijk ook terug hebben moeten gaan.
De volgende dag gingen we weer verden over de A82 richting Inverness, waarbij we langs Fort-Augustus kwamen, vlak voor deze plaats zag ik op de GPS dat we idd zon 1,5 mijl van het eind gestrand waren, we zijn het smalle B-weggetje (waar we een dag eerder uit hadden moeten komen) ingereden en kwamen daar de andere kant van de route tegen (foto's 20 en 21) waar je idd dus niet in kan met de auto.
Aan de andere kant (waar wij vertrokken waren) stond nix over geen toegang of iets wat daarop leek, helaas is dit waarschijnlijk een gevalletje van jammer helaas maar weet de ene overheid niet wat de andere wil en visa versa, werkt men langs mekaar heen ect. Punt is dat als je de route wilt rijden (hij is over het algemeen redelijk te berijden met een goede wagen) je dus ook weer terug moet en misschien overwegen om op de helft (bovenop de pass) te keren. Toen we die dag terug op de camping waren trof ik daar nog een paar andere nederlanders met een Laro welke (na het horen van ons verhaal) ook graag de route wilden rijden en die het boekje daarna ook van ons geleend hebben (ook nadat wij het hadden afgeraden). Hun verhaal heb ik nog niet gehoord omdat wij de vogende dag weer verder gingen, maar dat hoop ik samen met het boekje binnenkort terug te krijgen.
Ik heb wel genoten van de Corrieyarckpass, maar als ik vantevoren geweten had dat de andere kant dicht was weet ik niet of ik hem wel gereden had..........!!
Tinus "90" Tiid-Rôver 2,5D
Re: Corrieyarck-pass
Ik ben nieuwsgierig naar de foto's.
Klopt de link wel?
Groet. Hendrik.
Klopt de link wel?
Groet. Hendrik.
Re: Corrieyarck-pass
Tinus
Heb dit zelf ook een keer meegemaakt in het Lakedistrict.
Er heeft in het grijze verleden(vorig jaar) eens een keer een route in de LRO gestaan en besloten om die te gaan rijden op heen reis naar Scotland samen met een maat van me.
Aan de éne kant nog van alles gevraagt locals zelf de politie en een hiker beweerde zelfs dat het gewoon open was voor 4x4.
Dus vol goede moed op een ochtend begonnen, 2 uur alleen bergop gereden. Bij sommige passages bleek wel dat het ook alleen met een 90/88 te doen was, een disco of een 109/110 bleek te lang. Zelfs ik moest soms 4 x steken om de bocht te halen met aan beide kanten een afgrond van 25 meter. Verder was het uitzicht onbeschrijvelijk. Maar goed eenmaal weer beneden kom je dus een hek tegen dat op slot zit, en dan ???................. nou gewoon het hek uit zijn hengsels getild en aan de kant gezet, eromheen was geen optie door een rivier en dan er weer uit zonder lierpunt en 20 meter verder begint een stenen muurtje!!!, erdoor gereden en de boel weer terug gezet. En verder maar weer, want de route was nog lang niet af gelopen......................
Zo zie je maar weer het is gewoon een zooitje daar aan de overkant
groeten Erik
Heb dit zelf ook een keer meegemaakt in het Lakedistrict.
Er heeft in het grijze verleden(vorig jaar) eens een keer een route in de LRO gestaan en besloten om die te gaan rijden op heen reis naar Scotland samen met een maat van me.
Aan de éne kant nog van alles gevraagt locals zelf de politie en een hiker beweerde zelfs dat het gewoon open was voor 4x4.
Dus vol goede moed op een ochtend begonnen, 2 uur alleen bergop gereden. Bij sommige passages bleek wel dat het ook alleen met een 90/88 te doen was, een disco of een 109/110 bleek te lang. Zelfs ik moest soms 4 x steken om de bocht te halen met aan beide kanten een afgrond van 25 meter. Verder was het uitzicht onbeschrijvelijk. Maar goed eenmaal weer beneden kom je dus een hek tegen dat op slot zit, en dan ???................. nou gewoon het hek uit zijn hengsels getild en aan de kant gezet, eromheen was geen optie door een rivier en dan er weer uit zonder lierpunt en 20 meter verder begint een stenen muurtje!!!, erdoor gereden en de boel weer terug gezet. En verder maar weer, want de route was nog lang niet af gelopen......................
Zo zie je maar weer het is gewoon een zooitje daar aan de overkant
groeten Erik
Re: Corrieyarck-pass
Bij mij werkt ie wel, graag een seintje als jullie de foto's niet kunnen zien.
Tinus "90" Tiid-Rôver 2,5D
Tinus "90" Tiid-Rôver 2,5D
Re: Corrieyarck-pass
Mooi man !!!!!
Grtz Hans Hoekstra "DRIDZE" Disco 95 300Tdi
Grtz Hans Hoekstra "DRIDZE" Disco 95 300Tdi
Re: Corrieyarck-pass
Tinus,
Dat zag er goed uit !!!
Machtig mooi landschap, wij gaan eind oktober een weekje naar Wales met 4WD.
Het is daar iets begroeider, maar niet minder mooi. We kijken er nu al naar uit.
Richard
Dat zag er goed uit !!!
Machtig mooi landschap, wij gaan eind oktober een weekje naar Wales met 4WD.
Het is daar iets begroeider, maar niet minder mooi. We kijken er nu al naar uit.
Richard