Hete versnellingsbak
Hete versnellingsbak
Hoi,
Ik heb kort geleden een 200 tdi gekocht van `93. Gisteren ben ik van Amsterdam naar Keulen gereden, ca.300 km ca. 120 km/u. Na 1,5 uur merkte ik dat de versnellingsbak tunnel warmer en warmer werd, ook de seat-base werd heet, zo heet dat ik er mijn hand niet langer dan 10 tellen op kon houden. Onder de auto bleek zowel de versnellingsbak als de transferbox beide zeer heet, de handremtrommel weer niet. Olie heb ik voor beide bakken pas bijgevuld (niet ververst). Bak schakelt verder wel goed.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is
Doeg Bouke
Ik heb kort geleden een 200 tdi gekocht van `93. Gisteren ben ik van Amsterdam naar Keulen gereden, ca.300 km ca. 120 km/u. Na 1,5 uur merkte ik dat de versnellingsbak tunnel warmer en warmer werd, ook de seat-base werd heet, zo heet dat ik er mijn hand niet langer dan 10 tellen op kon houden. Onder de auto bleek zowel de versnellingsbak als de transferbox beide zeer heet, de handremtrommel weer niet. Olie heb ik voor beide bakken pas bijgevuld (niet ververst). Bak schakelt verder wel goed.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is
Doeg Bouke
Re: Hete versnellingsbak
Waarschijlijk de uitlaat die onder langs de bak loopt (de tunnel)
wordt waarschijnlijk dan aan de bestuurderszijde ook warmer dan aan de andere zijde?
Kijk maar even aan welke zijde de uitlaat langs de tunnel loopt.
Succes, Jean Pierre
wordt waarschijnlijk dan aan de bestuurderszijde ook warmer dan aan de andere zijde?
Kijk maar even aan welke zijde de uitlaat langs de tunnel loopt.
Succes, Jean Pierre
Re: Hete versnellingsbak
Ik heb precies hetzelfde er onstaat een enorme hitte op lange afstanden. Wilde dit ook net gaan vragen wat dit is en of hier iets aan te doen is. Op lange afstanden komt er een enorme hitte uit de tunnel. Wat is dit?
Ik ben naar Billing en weer terug gereden zonder problemen maar het was wel erg warm heb continue met het raam open gereden.
Gr Gijs
Ik ben naar Billing en weer terug gereden zonder problemen maar het was wel erg warm heb continue met het raam open gereden.
Gr Gijs
Re: Hete versnellingsbak
Hoi Ruud,
Bouke een klein beetje kennende zal het een 90 zijn. Heel misschien een 110.
grt,
Ron 110
Bouke een klein beetje kennende zal het een 90 zijn. Heel misschien een 110.
grt,
Ron 110
Re: Hete versnellingsbak
Bouke,
Dat de tunnel warm wordt is niet zo vreemd, behalve dat de uitlaat daar ook langs loopt, wordt de versnellingsbak ook erg warm na een langere snelle rit, daarbij komt nog dat de warmte van de motor ook voor een deel door de tunnel geperst wordt.
De tunnel bestaat uit een enkele aluminium plaat, dit is een prima warmte geleider.
Als je de tunnel nog net een paar seconden kan vasthouden zal de temperatuur ergens rond de 50 graden zijn, op zich dus niet zo idioot heet.
Als we het vermogensverlies in de versnellingsbak stellen op 10% (is in werkelijkheid meer) en het benodigde motorvermogen om 110 km/h te rijden op 50 kW dan kom je op een vermogensverlies van 5 kW, een aardig kacheltje dus.
Dennis B.
Dat de tunnel warm wordt is niet zo vreemd, behalve dat de uitlaat daar ook langs loopt, wordt de versnellingsbak ook erg warm na een langere snelle rit, daarbij komt nog dat de warmte van de motor ook voor een deel door de tunnel geperst wordt.
De tunnel bestaat uit een enkele aluminium plaat, dit is een prima warmte geleider.
Als je de tunnel nog net een paar seconden kan vasthouden zal de temperatuur ergens rond de 50 graden zijn, op zich dus niet zo idioot heet.
Als we het vermogensverlies in de versnellingsbak stellen op 10% (is in werkelijkheid meer) en het benodigde motorvermogen om 110 km/h te rijden op 50 kW dan kom je op een vermogensverlies van 5 kW, een aardig kacheltje dus.
Dennis B.
Re: Hete versnellingsbak
Hi,
Bij al onze ( vorige ) Landrovers en de huidige 90 kan je met gemak een eitje bakken op de tunnel na een lange rit.
Ik heb in Engeland een oplossing gezien in de vorm van luchtklepjes die de rijwind in de voetenbak leid, voordeel................ geen zweetvoeten en eventueel waterkoeling e.e.a afhankelijk van het weer.
Geen zorgen dus.
Groet Ruud.
Bij al onze ( vorige ) Landrovers en de huidige 90 kan je met gemak een eitje bakken op de tunnel na een lange rit.
Ik heb in Engeland een oplossing gezien in de vorm van luchtklepjes die de rijwind in de voetenbak leid, voordeel................ geen zweetvoeten en eventueel waterkoeling e.e.a afhankelijk van het weer.
Geen zorgen dus.
Groet Ruud.
Re: Hete versnellingsbak
Een stukje tapijt over de tunnel doet ook wonderen.
Dennis B.
Dennis B.
Re: Hete versnellingsbak
Hi Dennis,
Onze 90 is bekleed en later nog eens voorzien van geluiddempend materiaal, maar het eitje bakken blijft, alleen moet je wat verder rijden
Groet Ruud.
Onze 90 is bekleed en later nog eens voorzien van geluiddempend materiaal, maar het eitje bakken blijft, alleen moet je wat verder rijden
Groet Ruud.
Re: Hete versnellingsbak
Bedankt allemaal,
Voor de terugweg, morgen, paar eitjes meenemen dus...
Groeten vanuit Internetcafe in Keulen
Voor de terugweg, morgen, paar eitjes meenemen dus...
Groeten vanuit Internetcafe in Keulen
Re: Hete versnellingsbak
O ja, Ruud en Ron het is een 110 stawag omgebouwd naar grijs.
Doeg
Doeg
Re: Hete versnellingsbak
Hi,
Vergeet je pannetje en de boter niet
Eet smakelijk.
Groet Ruud.
Vergeet je pannetje en de boter niet
Eet smakelijk.
Groet Ruud.