Hete versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bouke

Hete versnellingsbak

Bericht door Bouke »

Hoi,

Ik heb kort geleden een 200 tdi gekocht van `93. Gisteren ben ik van Amsterdam naar Keulen gereden, ca.300 km ca. 120 km/u. Na 1,5 uur merkte ik dat de versnellingsbak tunnel warmer en warmer werd, ook de seat-base werd heet, zo heet dat ik er mijn hand niet langer dan 10 tellen op kon houden. Onder de auto bleek zowel de versnellingsbak als de transferbox beide zeer heet, de handremtrommel weer niet. Olie heb ik voor beide bakken pas bijgevuld (niet ververst). Bak schakelt verder wel goed.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is

Doeg Bouke
Jean Pierre Reijnen

Re: Hete versnellingsbak

Bericht door Jean Pierre Reijnen »

Waarschijlijk de uitlaat die onder langs de bak loopt (de tunnel)
wordt waarschijnlijk dan aan de bestuurderszijde ook warmer dan aan de andere zijde?
Kijk maar even aan welke zijde de uitlaat langs de tunnel loopt.

Succes, Jean Pierre
Ron 110

Bericht door Ron 110 »

Hoi Bouke,

Ik heb je een mailtje gestuurd.

groeten,

Ron
Joke&Ruud-Granny&Tweety

Bericht door Joke&Ruud-Granny&Tweety »

Hi Wat voor Landrover?

Groet Ruud
Moddergoose

Bericht door Moddergoose »

Ik heb precies hetzelfde er onstaat een enorme hitte op lange afstanden. Wilde dit ook net gaan vragen wat dit is en of hier iets aan te doen is. Op lange afstanden komt er een enorme hitte uit de tunnel. Wat is dit?

Ik ben naar Billing en weer terug gereden zonder problemen maar het was wel erg warm heb continue met het raam open gereden.

Gr Gijs
Ron 110

Bericht door Ron 110 »

Hoi Ruud,

Bouke een klein beetje kennende zal het een 90 zijn. Heel misschien een 110.

grt,

Ron 110
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bouke,

Dat de tunnel warm wordt is niet zo vreemd, behalve dat de uitlaat daar ook langs loopt, wordt de versnellingsbak ook erg warm na een langere snelle rit, daarbij komt nog dat de warmte van de motor ook voor een deel door de tunnel geperst wordt.
De tunnel bestaat uit een enkele aluminium plaat, dit is een prima warmte geleider.
Als je de tunnel nog net een paar seconden kan vasthouden zal de temperatuur ergens rond de 50 graden zijn, op zich dus niet zo idioot heet.
Als we het vermogensverlies in de versnellingsbak stellen op 10% (is in werkelijkheid meer) en het benodigde motorvermogen om 110 km/h te rijden op 50 kW dan kom je op een vermogensverlies van 5 kW, een aardig kacheltje dus.

Dennis B.
Joke&Ruud-Granny&Tweety

Hi,
Bij al onze ( vorige ) Landrovers en de huidige 90 kan je met gemak een eitje bakken op de tunnel na een lange rit.
Ik heb in Engeland een oplossing gezien in de vorm van luchtklepjes die de rijwind in de voetenbak leid, voordeel................ geen zweetvoeten en eventueel waterkoeling e.e.a afhankelijk van het weer.
Geen zorgen dus.
Groet Ruud.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een stukje tapijt over de tunnel doet ook wonderen.

Dennis B.
Joke&Ruud-Granny&Tweety

Hi Dennis,
Onze 90 is bekleed en later nog eens voorzien van geluiddempend materiaal, maar het eitje bakken blijft, alleen moet je wat verder rijden

Groet Ruud.
Bouke

Bericht door Bouke »

Bedankt allemaal,

Voor de terugweg, morgen, paar eitjes meenemen dus...

Groeten vanuit Internetcafe in Keulen
Bouke

Bericht door Bouke »

O ja, Ruud en Ron het is een 110 stawag omgebouwd naar grijs.

Doeg
Joke&Ruud-Granny&Tweety

Hi,
Vergeet je pannetje en de boter niet
Eet smakelijk.

Groet Ruud.
Plaats reactie