In de aftapplug van de versnellingsbak zat wat metaalslijpsel. Niet erg veel, een half theelepeltje, maar genoeg om me ongerust te maken. Uit gewoontje voel ik nog altijd even met mijn pink in de diverse aftapgaten, maar daarbij voel ik geen ongewone zaken of slijpsel.
Nadat alle carters, bakken en diffs van nieuwe olie voorzien zijn en ik de oude olie uit de opvangbak overhevel naar lege olieflessen tref ik onder in de prut een drietal afgeslagen tandjes van een tandwiel aan. @#*@##$!!! Die komen dus waarschijnlijk uit de versnellingsbak.
Nou heb ik het afgelopen jaar niets gemerkt van evt. schade. De versnellingsbak schakelt behoorlijk trefzeker en met een korte gedempte klik in de versnellingen. Wel laat de bak zich niet haasten, maar je kunt er vloeiend mee schakelen.
Een heel enkele keer als je terugschakelt van drie naar twee wil hij wel eens uit de versnelling springen maar dat is eigenlijk altijd een gevolg van niet zorgvuldig in de versnelling leggen.
En ook gisteren na de beurt was dat niet anders.
Gezien de aangetroffen tandjes heeft de bak een complete revisie nodig maar is dat nu direct nodig? Aanstaande vrijdag is het de bedoeling met de familie voor twee weken naar Noord-Engeland te vertrekken met 'T Werkezeltje. Als ik de beurrt niet had gegeven had ik niets gemerkt en vrolijk op pad gegaan. Nu rijd ik rond met deze kennis en ben een stuk minder gerust. Ik weet dat ik zelf geen tijd heb om komende week nog even de bak te wisselen of te reviseren. Uitbesteden is prijzig en kan ik in 4 dagen de klus bij een ander geklaard krijgen? In alle redelijkheid denk ik dat dat antwoord nee is.
Wat denken jullie, is het verantwoord op pad te gaan?
Wat voor prijzen (orde-grootte) moet ik in het achterhoofd houden voor een gereviseerde bak en hoeveel arbeidsuren gaan er in een bakwissel en een bakrevisie zitten? Op de site van Auto ReGa (OK, is niet de goedkoopste, maar is voor mij dichtbij, heeft (bijna) alles wat ik nodig heb op voorraad) en geeft me uitstekende service) worden series II/III bakken (versnellingsbak, tussenbak, handremmechanisme) aangeboden voor E 850,= incl. BTW. Reken er nog olie, koppelingplaat, druklager, pakkingen en bouten/moeren bij dan praat je over een leuke som vakantiegeld.

Wat is wijsheid, toch maar met het Golfje op vakantie gaan, of de gok wagen?
Bob Nonnekens
('T Werkezeltje, SIII 88"Stawag)