accu's

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gheert

accu's

Bericht door Gheert »

Dag prikkers ff een vraagje betreffende de accu's. omdat ik een softtop heb ben ik van plan mijn accu's te verplaatsen naar achter het schot van de stoel.(24 volt ex def) op de vrijgekomen plaats wil ik dan mijn radio en nog te komen cb set plaatsen. ook komt hierin de omvormer 24/12 volt. kan ik hiervoor (met zekering) de stroom rechtstreeks van de accu's pakken of moet ik die toch van onder de motorkap vandaan halen. (ben een leek wat stroomdraadjes betreft)

alvast bedankt Gheert
Jan W

Re: accu's

Bericht door Jan W »

Ik zou hem vanaf de hoofdschakelaar pakken.
Dat is nog redelijk dicht bij de accubak en je kan alles uit gooien. Wat ook wel weer een naadel kan zijn, ivm radio geheugen. maar daar zijn al postings over geweest dus ff zoeken.

Maar waarom maak je niet een mooie cubbybox (of hoe heet zoiets) van je bestaande accubak. kan je meteen een armleuning maken.

Ook hiervan zijn al enkele postings geweest kan ik me zo heugen.

Suk6 iig

Jan Willem
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Ik zou sowieso een zekering aanbrengen tussen de accu's en de omvormer, dit kan rustig een 20A zekering zijn, deze dient alleen als kortsluitbeveiliginig.

Groeten, Victor Rutten

seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Vincent

Bericht door Vincent »

Ik wil ongeveer zoiets gelijks doen. Alleen ik wil de accu's op de plaats laten zitten waar ze nu zitten. De omvormer wil ik aansluiten op de aansluiting achter in de bak die ooit voor de radiao's bestemd was. Tevens wil ik deze 24 v aansluiting gebruiken om de lampen tzt op de bulbarr en de werklamp achter op de wagen aan te sluiten. Mijn vraag is is het verstandig om dit te doen zonder accu op dit cirquit deze spanning is nl bedoeld om de radioaccu's op te laden en volgens mij niet om rechtstreeks stroom af te tappen.

Vincent
Roy SIII 109

Bericht door Roy SIII 109 »

waarom zo moeilijk doen om de accu's te verplaatsen.
ik ben druk bezig om mijn 109 opteknappen en ik zit vanalles al te bedenken hoe ik het wil hebben.

Voor mijn radio vond ik deze mooie oplossing.

een zelfbouw Radioconsole bovenin het dakje gemaakt bakkie en radio in een ik wil het zo gaan proberen en dan bij die radio ook een omvormer ik heb namenlijk ook 24 volt.
bovenop de accus kun je dan alsnog armleuningen maken.

je hebt daarnaast ook nog 2 mooie vakjes waar je allerlei spulltejes in kan leggen mooi hoog en droog.

zie zelf maar kijk op [www.schoffie.dds.nl] en dan bij downloads een hele mooie bouwtekening met foto's en afmetingen.

zie zelf maar veel plezier ermee en succes.

Groetjes Roy Lenderink
Jan W

Bericht door Jan W »

Die aansluiting achter is gewoon de voeding voor de radio's.

Ik heb die hele handel eruit gehaald.
Waar de mijn en waar de plus door de vloer komt. (bij mij was min links en plus dus rechts) heb ik in het tussenschot een gaatje gemaakt.
Hier heb ik de leidingen getrokken en deze naar het midden, meteen achter de accubak gemonteerd.
Alhier heb ik tegen het schot de omvormer gemonteerd en hier komt een (nog te fabrieken) verdeel doos.

Met een stukje beschermslang (wat over blijft) een leiding naar de accubak en vanuit de accubak met een beschermslang naar het motorcompartiment.
Hier door het schutbord het dashboard in.
Hieraan hangt de radio (geisoleerd) en ligt een kabelboobpje met 12V voor o.a. de ruitenwisserinterval (hier over na de vakantie meer).

Zo lekker stukkie lees werk weer

Suk6 met je keuze

Jan Willem
Plaats reactie