kenlowe elektrische fan
kenlowe elektrische fan
wie o wie, heeft ervaring met Kenlowe elektrische fans, en heeft daar de voor- en nadelen van ondervonden.
ik ben van plan deze aan te schaffen voor mijn 300tdi defender. wat is wijsheid?
ik ben van plan deze aan te schaffen voor mijn 300tdi defender. wat is wijsheid?
Re: kenlowe elektrische fan
Ik heb nogal eens gehoord dat zo'n fan voor diesels afgeraden wordt, maar het hele fijne weet ik daar ook niet van.
Andries
Andries
Marco
Het zijn degelijke dingen maar de opbrengst haalt het niet bij een standaard fan met een goed werkende visco koppeling.
Als je een zuigend uitvoering zoekt en een diameter van 400 mm kwijt kunt heb ik er twee voor je liggen.Zij hebben 3 maanden in mijn patrol dienst gedaan.
Groet Eric
Het zijn degelijke dingen maar de opbrengst haalt het niet bij een standaard fan met een goed werkende visco koppeling.
Als je een zuigend uitvoering zoekt en een diameter van 400 mm kwijt kunt heb ik er twee voor je liggen.Zij hebben 3 maanden in mijn patrol dienst gedaan.
Groet Eric
Ik had er een op mijn Lightweight die perfect beviel. Sneller opwarmen, minder verbruik, meer vermogen en meer warmte voor de kachel. Kortom, wat Kenlowe belooft werd ook waargemaakt. Vorige week heb ik er twee op mij Range Rover gemonteerd maar ik heb er nog niet mee gereden. Ik twijfel nog of ik nu al de visco-fan weg zal halen of dat ik ermee zal wachten tot na de vakantie.
Roald
76RRClassic
Roald
76RRClassic
Na inbouw van een 200tdi heb ik de viscofan gedemonteerd en vervangen voor een Kenlowe welke voor de radiateur staat.
De motor komt nu veel beter op temperatuur. De Kenlowe draait enkel wanneer de temp van de motor te hoog is of wanneer ik de temp te hoog vind komen.
Bij een te hoge temp en ingeschakelde fan koelt de motor vrij snel af.
Kortom ideaal plus extra ruimte in de machinekamer voor een tweede accu voor m'n lier.
RuudvS def90tdi
De motor komt nu veel beter op temperatuur. De Kenlowe draait enkel wanneer de temp van de motor te hoog is of wanneer ik de temp te hoog vind komen.
Bij een te hoge temp en ingeschakelde fan koelt de motor vrij snel af.
Kortom ideaal plus extra ruimte in de machinekamer voor een tweede accu voor m'n lier.
RuudvS def90tdi
Ik ben ook zeer tevreden met mijn elektrische fan. (200tdi diesel) Eigenlijk doet ie nooit mee, alleen als je bij warm weer een aanhanger trekt, of als je uren (vaak stationair) aan het spelen bent in zwaar terrein.
Dus gewoon doen!
voordeel met betrekking tot zuiniger brandstofgebruik weet ik niet. een betere koeling, en minder zware belasting voor je waterpomp is verzekerd.
Anton
Dus gewoon doen!
voordeel met betrekking tot zuiniger brandstofgebruik weet ik niet. een betere koeling, en minder zware belasting voor je waterpomp is verzekerd.
Anton
De Kenlowe draait enkel wanneer de temp van de motor te hoog is of
Dit doet een viscofan ook.
Gaat ook beter koelen als de motor temperatuur hoger wordt.
Frans Bonnes
Dit doet een viscofan ook.
Gaat ook beter koelen als de motor temperatuur hoger wordt.
Frans Bonnes
Ik weet niet wat de kenlowfan kost. hoorde bij de 200tdi motor die ik bij Smelt kocht.
Anton
Anton
Ola Aad!
Voor de td5 moet je de kenlowe 16 sxx hebben. Die kost bij REGA 257,00 euro.
Ik ben bezig te kijken wat ze in duitsland kosten want dat scheelt ook.
Evt. laat ik em via Hendrik Bluebox meekomen of ik bestel bij paddock. We zouden samen kunnen bestellen, scheelt weer verzendkosten.
Adios Henk.
Voor de td5 moet je de kenlowe 16 sxx hebben. Die kost bij REGA 257,00 euro.
Ik ben bezig te kijken wat ze in duitsland kosten want dat scheelt ook.
Evt. laat ik em via Hendrik Bluebox meekomen of ik bestel bij paddock. We zouden samen kunnen bestellen, scheelt weer verzendkosten.
Adios Henk.
Ronald
Ik zou de visco van even demonteren en even een proefrit maken een beetje hoog in de teoren dan weet je het verschil en kun je altijd nog besluiten hem terug te plaatsen.
Succes Eric.
Ik zou de visco van even demonteren en even een proefrit maken een beetje hoog in de teoren dan weet je het verschil en kun je altijd nog besluiten hem terug te plaatsen.
Succes Eric.
En de fisco draaid ook mee als er niet gekoeld hoeft te worden (als is de verbinding dan niet star.)
Een fisco is natuurlijk wel een hele verbetering m.b.t de vaste fan.
Anton
Een fisco is natuurlijk wel een hele verbetering m.b.t de vaste fan.
Anton
Enkel alleen de fan, dus zonder de temperatuur instelling(relais) is hij bij Smelt voor ongeveer €150,= verkrijgbaar. Je zal dan in het motorblok een temperatuurvoeler moeten hebben. Voor een complete set (fan + relais) komt de prijs al gauw in de richting van €250,=.
RuudvS def90tdi
RuudvS def90tdi
Frans!
Zoals Anton al aan geeft draait een visco altijd mee, passief of actief. Dit is opzich niet verkeerd, enkel in de winterse maanden komt mijn motor heel moeilijk op bedrijfstemperatuur. De toch constante koeling van de visco is hier de boosdoender van. Een motor die niet of nauwlijks op temperatuur komt is net zo slecht als een motor die te heet wordt. Met de Kenlowe gaat dit een stuk beter. De motor kan nu sneller op bedrijfstemperatuur komen daar geen constante fan (passief) staat mee te draaien. De rijwind zorgt voor een geleidelijke koeling die ruim voldoende is, en bij een te hoge temperatuur of dit nu door file rijden of door terreinrijden wordt veroorzaakt zal wanneer de meter uit het witte vlak verdwijnt de fan worden ingeschakeld door de temperatuurvoeler die in het motorblok zit. Als dit naar mijn idee niet snel genoeg gaat kan ik via een aparte schakelaar de fan inschakelen. Deze schakelaar is voorzien van drie standen, constante stroom, geen stroom en via de temperatuurvoeler van het motorblok. Door nu gebruik te maken van de eventueel bijgeleverde temperatuur-relais kunt je de temperatuur instellen op een voor jouw gewenste stand. Deze combinatie komt het dichts in de buurt van de in de huidige autotechniek gebruikte zelfdenkende fan.
Nogmaals; ik ben uiters te vreden over de totale werking van de Kenlowe fan t.o.v .de viscofan. Zeker een aanrader.
Zoals Anton al aan geeft draait een visco altijd mee, passief of actief. Dit is opzich niet verkeerd, enkel in de winterse maanden komt mijn motor heel moeilijk op bedrijfstemperatuur. De toch constante koeling van de visco is hier de boosdoender van. Een motor die niet of nauwlijks op temperatuur komt is net zo slecht als een motor die te heet wordt. Met de Kenlowe gaat dit een stuk beter. De motor kan nu sneller op bedrijfstemperatuur komen daar geen constante fan (passief) staat mee te draaien. De rijwind zorgt voor een geleidelijke koeling die ruim voldoende is, en bij een te hoge temperatuur of dit nu door file rijden of door terreinrijden wordt veroorzaakt zal wanneer de meter uit het witte vlak verdwijnt de fan worden ingeschakeld door de temperatuurvoeler die in het motorblok zit. Als dit naar mijn idee niet snel genoeg gaat kan ik via een aparte schakelaar de fan inschakelen. Deze schakelaar is voorzien van drie standen, constante stroom, geen stroom en via de temperatuurvoeler van het motorblok. Door nu gebruik te maken van de eventueel bijgeleverde temperatuur-relais kunt je de temperatuur instellen op een voor jouw gewenste stand. Deze combinatie komt het dichts in de buurt van de in de huidige autotechniek gebruikte zelfdenkende fan.
Nogmaals; ik ben uiters te vreden over de totale werking van de Kenlowe fan t.o.v .de viscofan. Zeker een aanrader.
Als de motor in de koude maanden niet op temperatuur komt heeft dat eerder te maken met een niet goed werkende thermostaat dan met welke fan dan ook.
Als de thermostaat open blijft staan, of als er helemaal geen een inzit zou je volgens mij gelijk hebben.Dan komt hij wel eerder op temperatuur met een Kenlowe.
De thermostaat bepaalt de temperatuur van de motor en niet de radiateur of de fan.
Een Kenlowe heeft volgens mij alleen nut bij veel stationair rijden bijvoorbeeld in het terrein of in de file. Ik heb het alleen over de koeling, niet over het lawaai of brandstof verbruik.
Frans Bonnes
Als de thermostaat open blijft staan, of als er helemaal geen een inzit zou je volgens mij gelijk hebben.Dan komt hij wel eerder op temperatuur met een Kenlowe.
De thermostaat bepaalt de temperatuur van de motor en niet de radiateur of de fan.
Een Kenlowe heeft volgens mij alleen nut bij veel stationair rijden bijvoorbeeld in het terrein of in de file. Ik heb het alleen over de koeling, niet over het lawaai of brandstof verbruik.
Frans Bonnes
De thermostaat van de motor werkt prima, anders zou de motor ook nooit te heet kunnen worden, zoals ik al had beschreven tijdens file rijden en of in het terrein.
Dat ik niets zeg over het lawaai en brandstof verbruik!!!!!!
In een Land Rover??????
Onze meningen zijn gelukkig verdeeld.
Ik heb prima ervaringen met de Kenlowe.
Dat ik niets zeg over het lawaai en brandstof verbruik!!!!!!
In een Land Rover??????
Onze meningen zijn gelukkig verdeeld.
Ik heb prima ervaringen met de Kenlowe.
een thermostaat werkt of wel, of niet. En niet half, want als hij half werk werkt hij niet, dus is hij stuk. 
als je motor opwarmt zorgt je thermostaat ervoor dat je motor sneller op bedrijfs temperatuur komt. Eenmaal op temperatuur neemt de fan het regelen (niveauleren)van de temperatuur over. Bijvoorbeeld als de rijwind wegvalt en daardoor die temperatuur oploopt. Je thermostaat kan dit niet afregelen daar deze open of dicht gaat bij het paseren van een bepaalde temperatuur (76/82 graden.) Je kunt door monteren van andere een termostaat de het open en dicht gaan wel verstellen.
Leuke discussie
Anton

als je motor opwarmt zorgt je thermostaat ervoor dat je motor sneller op bedrijfs temperatuur komt. Eenmaal op temperatuur neemt de fan het regelen (niveauleren)van de temperatuur over. Bijvoorbeeld als de rijwind wegvalt en daardoor die temperatuur oploopt. Je thermostaat kan dit niet afregelen daar deze open of dicht gaat bij het paseren van een bepaalde temperatuur (76/82 graden.) Je kunt door monteren van andere een termostaat de het open en dicht gaan wel verstellen.
Leuke discussie
Anton
Okee.
Een andere invals hoek.
Tot 2500 tot 3000 toeren is het koelsysteem in balans,wat zeggen wil de heoveelheid arbeid van de motor t.o.v. de luchtweerstand en t.o.v de hoeveelheid rijwind. Als we hierboven komen moet de motor verhoudingsgewijs meer arbied verrichten omdat de luchtweerstand met grotere sprongen omhoog gaat, terwijl de rijwind nauwelijks toeneemt. Tel daarbij op dat de waterpomp het water sneller door de radiateur heen spoelt ( lees minder tijd heeft om af te koelen ) Blijft als enigste over, meer lucht door de radiateur te trekken om alle verhoudingen weer in perspecteif te trekken.Dit is dan ook het moment dat de visco fan de electrische fan voorbij gaat.
Inderdaad een interessante discussie
Eric Brinkman
Voor Aad Ik heb mijn waterpomp 20 % sneller laten draaien wat een bijdrage geleverd heeft in het oplossen van het koelprobleem.
Een andere invals hoek.
Tot 2500 tot 3000 toeren is het koelsysteem in balans,wat zeggen wil de heoveelheid arbeid van de motor t.o.v. de luchtweerstand en t.o.v de hoeveelheid rijwind. Als we hierboven komen moet de motor verhoudingsgewijs meer arbied verrichten omdat de luchtweerstand met grotere sprongen omhoog gaat, terwijl de rijwind nauwelijks toeneemt. Tel daarbij op dat de waterpomp het water sneller door de radiateur heen spoelt ( lees minder tijd heeft om af te koelen ) Blijft als enigste over, meer lucht door de radiateur te trekken om alle verhoudingen weer in perspecteif te trekken.Dit is dan ook het moment dat de visco fan de electrische fan voorbij gaat.
Inderdaad een interessante discussie
Eric Brinkman
Voor Aad Ik heb mijn waterpomp 20 % sneller laten draaien wat een bijdrage geleverd heeft in het oplossen van het koelprobleem.
Ola Hombres!
Ik heb em maar zelf besteld bij Paddocks 190 euro incl. verzenden!
Adios Henk.
Ik heb em maar zelf besteld bij Paddocks 190 euro incl. verzenden!
Adios Henk.
Frans, dat ben ik niet helemaal met je eens. Ten eerste blaast een visco-fan 's winters steenkoude lucht over het motorblok waardoor de opwarming veel trager verloopt. Ten tweede hebben visco-koppelingen naarmate ze ouder worden de neiging zwaarder te gaan lopen of soms zelfs helemaal vast te gaan zitten, wat nadelige gevolgen heeft voor het motorvermogen en de hoeveelheid onnodige koeling nog eens vergroot. En voor de prijs van een nieuwe visco-koppeling ben je toch al aardig op weg naar een complete electrische fan, of dat nou een Kenlowe is of niet...
Roald
76RRClassic
Roald
76RRClassic