Kan iemand mij vertellen wat voor motorolie er in mijn TD5 blok uit 99 moet.
Groeten Erik
Motorolie TD5
Re: Motorolie TD5
Semi - Synthetic 10W40 of 5W40
Merk is natuurlijk eigen keuze als het maar Semi - Synthetic is
Groet,
Marcel G
Merk is natuurlijk eigen keuze als het maar Semi - Synthetic is
Groet,
Marcel G
Re: Motorolie TD5
ik zou zelf voor een vol synthetische olie gaan, een 5w40 of 30
merk is niet belangrijk maar met een td5 is het wel van belang dat je die olie koop bij een gerenomeerd merk (esso, texaco, shell, castoll.) of in de betere automaterialen winkels.
ik heb er zelf 0w30 in van castroll deze is echter vrij prijzig 16,00 p/ltr. normaal zit er vanuit de dealer 5w40 in van castroll.
een goede olie is het behoud van motor en turbo.
gr erik h
defender 90 {blacky} td5 van 2001
merk is niet belangrijk maar met een td5 is het wel van belang dat je die olie koop bij een gerenomeerd merk (esso, texaco, shell, castoll.) of in de betere automaterialen winkels.
ik heb er zelf 0w30 in van castroll deze is echter vrij prijzig 16,00 p/ltr. normaal zit er vanuit de dealer 5w40 in van castroll.
een goede olie is het behoud van motor en turbo.
gr erik h
defender 90 {blacky} td5 van 2001
Re: Motorolie TD5
Hoi Erik,
Tot nu toe heb ik alleen nog maar mensen gesproken die half synthetische olie gebruiken. Natuurlijk van de betere merken.
Wat is jou overweging om te gaan voor een vol synthetische olie? Los van het feit dat het goed is voor de motor. Daarvoor gebruiken de meeste Td5 rijders al half synthetische olie.
Groet,
Marcel G
Tot nu toe heb ik alleen nog maar mensen gesproken die half synthetische olie gebruiken. Natuurlijk van de betere merken.
Wat is jou overweging om te gaan voor een vol synthetische olie? Los van het feit dat het goed is voor de motor. Daarvoor gebruiken de meeste Td5 rijders al half synthetische olie.
Groet,
Marcel G
Re: Motorolie TD5
nou je zegt het zelf al het is beter voor je motor.
aangezien synthetische olie dunner is, een zogenaamde lagere vicositeit heeft,
zal dit dus minder slijtage teweeg brengen.
voordat we verder gaan eeste even dit. dit verhaal speelt alleen bij het (koud)
starten van een motor. en enige motorische kennis is WEL vereist
nou zul je wel denken een dunnere olie geeft dat ook geen lagere smeerolie druk??
antw: dat hangt er een beetje vanaf, als je altijd al dunnere olie gebruikt maakt dit niet zoveel uit. als je ook maar een keer (één verversing) met een dikkere olie (10/15 w 40) hebt gereden zul je dit ook de andere keren moeten gebruiken.
antw: doordat je olie gebruikt die bij de koude start een wat hogere visco. heeft dan een vol synth. olie (0/5w40/30) duurt het dus ook langer voordat er olie aanwezig is op/in de vitaale delen van de motor, de smeerolie druk is dan tijdelijk wel WAT hoger maar dit is van korte duur. naarmate er vaker gestart wordt, wordt de opening tussen krukas en krukaslager steeds groter totdat het geheel zich weer stabiliseerd en je weer een net zo hoge smeerolie druk hebt als voorheen.
en om nog maar niet te spreken van de turbo die ook niet zo blij is met een dikkere olie, je moet wel even bedenken dat dit "ding" tussen de 150.000 en 250.000 keer rond gaat per minuut bij een laten we zeggen snelweg snelheid (100 - 110 km/u)
in het terrein met veel wisselende belastingen is een dunnere olie ook in het voordeel door de vele dopes
ook zitten er in vol synthetische olie bepaalde dopes, die in een half syntheet niet zitten, die zich hechten op metalen delen (oa teflon). dus op krukas, lagers, klepstoters en dit geld natuurlijk ook voor de turbo.
synthetische olie kun je ook zwaarder belasten dan "normale" oliën
dit is dus met de hoog presterende motoren van tegenwoordig een absolute must
conclusie; hoe dunner de olie hoe minder motor slijtage, en dus een langere levensduur van de motor.
hoop dat je er wat van begrepen hebt.
je zult nu wel denken hoe weet hij dit allemaal?? ben 2e machinst op zee, vaandaar dat ik ook niet altijd aanwezig ben!!!
gr erik h (erikshof@home.nl)
aangezien synthetische olie dunner is, een zogenaamde lagere vicositeit heeft,
zal dit dus minder slijtage teweeg brengen.
voordat we verder gaan eeste even dit. dit verhaal speelt alleen bij het (koud)
starten van een motor. en enige motorische kennis is WEL vereist
nou zul je wel denken een dunnere olie geeft dat ook geen lagere smeerolie druk??
antw: dat hangt er een beetje vanaf, als je altijd al dunnere olie gebruikt maakt dit niet zoveel uit. als je ook maar een keer (één verversing) met een dikkere olie (10/15 w 40) hebt gereden zul je dit ook de andere keren moeten gebruiken.
antw: doordat je olie gebruikt die bij de koude start een wat hogere visco. heeft dan een vol synth. olie (0/5w40/30) duurt het dus ook langer voordat er olie aanwezig is op/in de vitaale delen van de motor, de smeerolie druk is dan tijdelijk wel WAT hoger maar dit is van korte duur. naarmate er vaker gestart wordt, wordt de opening tussen krukas en krukaslager steeds groter totdat het geheel zich weer stabiliseerd en je weer een net zo hoge smeerolie druk hebt als voorheen.
en om nog maar niet te spreken van de turbo die ook niet zo blij is met een dikkere olie, je moet wel even bedenken dat dit "ding" tussen de 150.000 en 250.000 keer rond gaat per minuut bij een laten we zeggen snelweg snelheid (100 - 110 km/u)
in het terrein met veel wisselende belastingen is een dunnere olie ook in het voordeel door de vele dopes
ook zitten er in vol synthetische olie bepaalde dopes, die in een half syntheet niet zitten, die zich hechten op metalen delen (oa teflon). dus op krukas, lagers, klepstoters en dit geld natuurlijk ook voor de turbo.
synthetische olie kun je ook zwaarder belasten dan "normale" oliën
dit is dus met de hoog presterende motoren van tegenwoordig een absolute must
conclusie; hoe dunner de olie hoe minder motor slijtage, en dus een langere levensduur van de motor.
hoop dat je er wat van begrepen hebt.
je zult nu wel denken hoe weet hij dit allemaal?? ben 2e machinst op zee, vaandaar dat ik ook niet altijd aanwezig ben!!!
gr erik h (erikshof@home.nl)