tripmaster

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jo "general"

tripmaster

Bericht door jo "general" »

Gezocht tripmaster of een ander meter voor bolletje-pijltje ritten te rijden. Moet wel op mijn 88 diesel.

jo "general"
Jean Pierre 110TD

Re: tripmaster

Bericht door Jean Pierre 110TD »

Hoi Jo,

"vraag en aanbod" pagina?
maaruhm... wat is een "tripmaster" precies?
Ik heb 'r dus geen voor je zoals je merkt, maar ben wel nieuwsgierig ;-)

Groet Jean Pierre
Horribilis

Bericht door Horribilis »

een fietskompie kan ook goed werken als meter.

Grrrrrrrrrrrrreets
Marcel Blok
Horribilis
Muddy & Bad series IIa

Bericht door Muddy & Bad series IIa »

Een fietscomputer als Tripmaster voor in de auto.

Na meerdere malen gevraagd te zijn, volgt hier een korte uitleg van hoe ik dat gedaan heb. Ik gebruik deze fietscomputer als goedkope tripmaster voor de recreatieve ritten. Dit werkt makkelijker dan de dag teller, omdat hij te bedienen is door de bijrijder en vaak nauwkeuriger is dan de dag teller.

De meeste fietscomputers kunnen zeer goed in auto’s gebruikt worden. (behalve dan de aller goedkoopste) Ze kunnen snelheden weer geven tot boven de 120km/u en afstanden tot op 10 meter nauwkeurig. Let wel op dat de computer die je koopt op 10 meter nauwkeurig is. De meeste allergoedkoopste modellen geven maar op 100 meter nauwkeurig aan.

Ik gebruik een Sigma BC600. Deze is makkelijk te resetten door de bovenste knop enkele seconden vast te houden. En is niet te duur. (€15 - €20). De computer is gemonteerd op een steun midden op het dashboard zodat hij te bedienen is door de bijrijder maar ook door de bestuurder af te lezen is.

Bijna alle fietscomputers werken met een magneet aan het wiel en een sensor met reed contact.

Tijdens de montage heb ik de sensor zo zwaar toe getakeld dat deze niet meer werkte, en heb deze vervangen door een sensor van een auto cruise control. Deze sensor werkt het zelfde als de sensors van een fietscomputer, maar zijn groter en veel sterker. Deze zijn te krijgen bij de meeste auto materialen zaken.

Afhankelijk van de auto moet je een goede plek vinden voor de magneet en de sensor.

In mijn Defender heb ik de magneet aan de remtrommel van de handrem gemonteerd.

Deze zit achter de versnellingsbak een mooi tussen de chassis balken. De magneet heb ik in een van de balanceer gaatjes in de trommel geplakt met een twee componenten kit.

Hierdoor steekt de magneet niet uit en kan daar door niet van de trommel vallen als deze eens vast op de grond licht. (Ja, dat gebeurt wel eens als je aan het spelen bent in het terrein.) De sensor heb ik op een steun aan de chassis balk gemonteerd, op een paar millimeter van de magneet.

De kabel aan de fiets computer is meestal niet lang genoeg om in de auto gebruikt te worden, maar kan makkelijk door geknipt en verlengd worden met bijvoorbeeld luidspreker snoer.

Bij auto’s zonder trommel voor de handrem aan de versnellingsbak kun je de magneet ook aan de aan drijfas maken (de achterste bij auto’s met vrijloop naven.) of bij het achter differentieel of een van de wielen. Deze ander oplossingen maken het vaak moeilijker om een goede plek te vinden voor de sensor, door dat de magneet beweegt met de aandrijf as of het wiel.

Het lastigste is bij veel auto’s om de bedrading van af de sensor naar de computer te leggen.

Je moet een goede plek vinden om de bedrading naar binnen te leggen zonder dat deze tegen bewegende delen aan komt, of dat er water naar binnen kan komen.

Bij montage aan de trommel van de handrem of de aandrijf as dien je er rekening mee te houden dat de as sneller draait dan het wiel, door de overbrenging in het differentieel.

Bij mijn Defender is die overbrenging 3.54:1. Hierdoor draait de aandrijf as 3.54 maal sneller dan het wiel. Ik moet de wiel diameter dus 3.54 maal kleiner instellen dan dat deze werkelijk is. Want bij één omwenteling van het wiel komt de magneet 3.54 maal langs de sensor.

Afhankelijk van welke fietscomputer die je gebruikt moet je de wiel diameter of omtrek in geven. Om de goede wiel diameter te vinden kun je een streep trekken op de band en op de weg een de auto bijvoorbeeld 10 wiel omwentelingen naar voren rijden, en daar weer een streep op de weg trekken naast de streep op de band. De afstand op de weg, gedeeld door 10 is nauwkeuriger dan wanneer je de afstand meet bij één omwenteling. De gemeten afstand delen door 3.14 geeft de wiel diameter.

Het probleem met de hoge terreinbanden die wij gebruiken is dat deze bij lagere snelheden lager zijn dan bij hoge snelheden.

Je kunt dus ook de diameter van een belast wiel onder de auto meten en de diameter van het onbelaste reserve wiel. En hier het gemiddelde van nemen. De mooiste manier is als je de gegevens van een fabriekkant kunt gebruiken. BF Goodrich geeft op zijn website ( www.bfgoodrichtires.com ) het aantal omwentelingen per mile aan bij een snelheid van 45 mph. Dit aantal omwentelingen per mile is terug te rekenen naar een wiel diameter of omtrek.. Dit is dan de wiel diameter van de belaste band bij +/-80 km/u.

BRON:www.recreatieve.nl

staan ook foto's op en extra informatie!!

grt Tijn
Durk

Fietscomputer:draadloos?

Bericht door Durk »

er zijn momenteel ook 'draadloze fietscomputertjes' overal te koop, wellicht is dit wat? 'k zit er zelf ook aan te denken

Durk
Goos

Re: Fietscomputer:draadloos?

Bericht door Goos »

Gps misschien een optie?????

Goos 110 V8
Durk

Bericht door Durk »

Goos,

ik heb een Etrex Legend, machtig ding, alleen net voor die functie tripteller is ie niet erg geschikt, hij telt de hele rit wel, maar die aanwijzingen 'na de bocht 300m, dan links' enz, dat is niet handig, het resetten van de odometer is te omslachtig. Dit wil je kunnen doen met 1 druk op de knop

Durk
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

Draadloos gaat niet werken!

mag niets tussen sensor en teller zitten en max. 70cm

gr,

RoLandrover (fietsemaker)

Disco200TDI
Peter Hof

Bericht door Peter Hof »

Hallo Jo
Let op, want de installatie van een fietscomputer op een series 3 is niet zo simpel als het lijkt. Recent heb ik een Sigma BC800 geinstalleerd naar voorbeeld van de beschrijving op de site van de recreative. Nu is de overbrenging van het dif van een series 3 1:4.7 hetgeen een 'wheel seize'van ongeveer 520 oplevert. Nu blijkt de fietscomputer zich in deze waarde te 'verslikken' waardoor de computer boven de 60 km/h niet meer aangeeft. Ik heb inmiddels info van de fabrikant die dit bevestigt (blijkt met de frequentie waarop de cmptr werkt te maken te hebben). Naar aangeven van de fabrikant kan een BC500 een hogere snelheid aan (ongeveer 60-80 km/h).
Groet
peter
jo

Bericht door jo »

Het probleem van een fietscomputter is dat je dan niet meer naar de lus (keil uit limburg) kan gaan. Dat spul blijft er namelijk zeer goed aan plakken. Het heeft mij al meerdere sensors gekost. Daarom die vragen over tripmaster

jo "general"
peter mastenbroek

Bericht door peter mastenbroek »

Ja,ja, blijft over het kopen van een tripmaster uit de Recreatieve shop ,jo! Alhoewel wij meerdere deelnemers hebben die werken met die fietscomputer en die zijn echt allemaal tevreden over het resultaat. Ik zal eens kijken naar het e-mailadres van twee deelnemers die er al jaren mee werken en tevreden zijn.
Plaats reactie