Ik weet nu wat mijn wieldopje van mijn linker achterwiel eraf drukt...mijn steekas...Is het normaal dat deze zeker een centimeter naar buiten kan lopen tijdens het rijden,waarna ik hem met een zetje weer een centimeter naar binnen kan duwen zodat mijn dopje er weer fatsoenlijk op past???
Andy,die houdt van stevige knoppen maar niet van losse doppen
110 300TDi,Cool Runnings
Even uit mij hoofd: aan de binnenkant hoort geen circlip. je kunt de steekas er normaal helemaal uittrekken als je de flens hebt los gemaakt (5 bouten). De spiebanen op de as lopen niet ver door en zorgen er volgens mij normaal gesproken voor dat de steekas nier verder naar buiten kan. Mischien zit er wel een steekas in met te ver doorlopende spiebanen (wilde gok). Pak de Haynes er eens bij, zou ik zeggen, daarin staat wel hoe het moet zitten.
ps: je hebt nog genoeg tijd hoor, voor je vertrekt naar scandinavie. Ik heb een week voor vertrek alle rubbers van de voortrein moeten vervangen, dat was nog eens een k-klus.
De radius-armen/hockeysticks moeter onder de auto vandaan. Vervolgens begint het smerigste klusje (doe dit boven zand oid, vulkaniseerd rubber is net smeer): met een gasbrander het rubber wegbranden, eerst komt de binnenste stalen bus los (drukt zichzelf er vaak uit). Dan een ijzerzaag er in monteren en een part rubber er uit zagen. Dan heb je wat ruimte om de buitenste bus in te zagen (probeer niet in de hockeystick te zagen). Als je die door hebt kun je die er vrij makkelijk uittikken. De nieuwebussen moeten er in geperst worden. Bij gebrek aan een pers (hobbyist he). eerst de bus er heel voorzichtig een heel klein stukkie haaks in gezet. Dan heb ik een dik draadeind genomen (m12?) die nog net door de bus past. Vervolgens aan 1 kant een stevige plaat tegen de arm en aan de andere kant een plaat met afstandshouder zodat je alleen druk uitoeffend op de buitenste bus. En dan heel voorzichtig met 2 moeren de bus in de arm draaien, en heel goed kijken of die niet scheef gaat. Er komen aardige krachten op de platen e.d. te staan dus zorg voor stevig spul (na 4 bussen was de draad helemaal naar de knoppen).
Achter kreeg ik de 27mm-moer niet los, brak er zelfs een wielmoersleutel op af (zonder erop te stampen, alleen trekken...) Die is later bij ReGa heet gestookt met een mig-brander; de schroefdraad bleek krom te zijn.
Mijn baas is de dhr Kamminga, commissaris vd koningin van Gelderland, ik verwacht niet dat hij een pers heeft. maar als die er een had, was het inderdaad een heeeeeeel stuk makkelijker en schoner geweest, wat een zooi geeft dat rubber man.