ex leger en geel kenteken
ex leger en geel kenteken
Wie heeft er ervaring met het verkrijgen van een geel kenteken op een ex leger laro.
Het betreft in mijn geval een S3 109 bouwjaar 1980.
Bij de RDW werd er gezegd dat ze een conformiteits verklaring voor het chassis nodig hadden van de importeur.
De importeur begon een zeur verhaal over rem-vertragingen welke voor een geel kenteken hoger zouden zijn dan voor een grijs kenteken..
Voor zover ik weet zijn er bij een S3 109 geen verschillende chassis en/of remmen geleverd voor de pick-up of stationwagon versies, dus de verhalen van zowel RDW als importeur komen nogal bevreemdend over bij mij..
Wie-o-wie heeft hier meer info over???
Groetjes,
Martin.
Het betreft in mijn geval een S3 109 bouwjaar 1980.
Bij de RDW werd er gezegd dat ze een conformiteits verklaring voor het chassis nodig hadden van de importeur.
De importeur begon een zeur verhaal over rem-vertragingen welke voor een geel kenteken hoger zouden zijn dan voor een grijs kenteken..
Voor zover ik weet zijn er bij een S3 109 geen verschillende chassis en/of remmen geleverd voor de pick-up of stationwagon versies, dus de verhalen van zowel RDW als importeur komen nogal bevreemdend over bij mij..
Wie-o-wie heeft hier meer info over???
Groetjes,
Martin.
Re: ex leger en geel kenteken
Martin,
Kijk even op deze pagina bij het onderwerp zoeken. Toets je onderwerp in.
Reeds vele malen is deze vraag gesteld. Je zal dan ook daar veel antwoorden vinden van diverse LaRo rijders.
Vriendelijke groeten,
Frank Geerts
www.frankgeerts.nl
Re: ex leger en geel kenteken
bij geel kenteken word gewoon de zelfde remmen gebruikt. alleen moeten deze nog nauwkeuriger werken als voor een grijskenten. De tolleranties voor grijs mogen dus ruimer zijn.
Maar zo als zovaak besproken. een beetje landrover kan gewoon goed remmen. kwestie van goed afstellen en goed ontluchten.
Anton
Maar zo als zovaak besproken. een beetje landrover kan gewoon goed remmen. kwestie van goed afstellen en goed ontluchten.
Anton
Re: ex leger en geel kenteken
Beste Frank,
Klopt, er staat links en rechts een hoop deel informatie, maar dit gaat voornamelijk over het overzetten van grijs naar geel..
Verders heeft het niet veel zin om ergens onderaan een bestaand draadje van 3 weken oud een nieuwe vraag te gaan stellen...
Iets meer info dan;
De mijne is nog kentekenloos, en wilde deze meteen op geel hebben.
Voor de compleetheid, ik was er open (topless) heen gereden
Auto was afgekeurd op roetmeting en teveel verschil in remkracht tussen links en rechts-achter, maar dat is zo goed als opgelost.
Verder was de bewuste conformiteits verklaring van de importeur vereist, deze melde doodleuk dat hij dat niet kon/wilde afgeven, en daar ben ik toch lichtelijk over de p.. van.
Voor de RDW zijn er dus geen technische obstakels meer om de auto op geel te zetten, alleen zit ik nu vast met een ontbrekend papiertje en een onwillige importeur....
Groetjes,
Martin.
Klopt, er staat links en rechts een hoop deel informatie, maar dit gaat voornamelijk over het overzetten van grijs naar geel..
Verders heeft het niet veel zin om ergens onderaan een bestaand draadje van 3 weken oud een nieuwe vraag te gaan stellen...
Iets meer info dan;
De mijne is nog kentekenloos, en wilde deze meteen op geel hebben.
Voor de compleetheid, ik was er open (topless) heen gereden

Auto was afgekeurd op roetmeting en teveel verschil in remkracht tussen links en rechts-achter, maar dat is zo goed als opgelost.
Verder was de bewuste conformiteits verklaring van de importeur vereist, deze melde doodleuk dat hij dat niet kon/wilde afgeven, en daar ben ik toch lichtelijk over de p.. van.
Voor de RDW zijn er dus geen technische obstakels meer om de auto op geel te zetten, alleen zit ik nu vast met een ontbrekend papiertje en een onwillige importeur....
Groetjes,
Martin.
Re: ex leger en geel kenteken
Dat idee had ik dus ook, dan snap ik dus niet waarom de importeur zo moeilijk loopt te doen over het afgeven van een verklaring.
Het enige wat voor mij rest is te zorgen dat de remmen optimaal (blijven) functioneren..
Op de marktplaats komen ook regelmatig lightweight's voorbij op geel kenteken, dus voor een 109 moet dat toch ook mogelijk zijn lijkt mij..
Ik ga maandag maar weer eens in de telefoon klimmen
Groetjes,
Martin.
Het enige wat voor mij rest is te zorgen dat de remmen optimaal (blijven) functioneren..
Op de marktplaats komen ook regelmatig lightweight's voorbij op geel kenteken, dus voor een 109 moet dat toch ook mogelijk zijn lijkt mij..
Ik ga maandag maar weer eens in de telefoon klimmen

Groetjes,
Martin.
Re: ex leger en geel kenteken
Ik denk dat ze bij de importeur ook zo langzamerhand stapelgek worden.
Elke keer weer de zelfde verklaring afgeven omdat ze bij de RDW de zaakjes niet goed voor elkaar hebben. Of te beroerd zijn het zelf even op te zoeken.
Frans Bonnes
Elke keer weer de zelfde verklaring afgeven omdat ze bij de RDW de zaakjes niet goed voor elkaar hebben. Of te beroerd zijn het zelf even op te zoeken.
Frans Bonnes
Re: ex leger en geel kenteken
Heb dezelde vraag gesteld bij de RDW n.a.v. keuring van gesloten (hardtop) naar open (softtop) wagen. Blijft voorlopig grijs kenteken. Wil 'm volgend jaar i.v.m. belastingvrij omkeuren naar geel. Volgens de RDW geen probleem, moet alleen een verklaring hebben van de fabrikant/importeur dat het remsysteem van mijn 109 SIII uit '80 hetzelfde is als van de geel kenteken versies... Volgens importeur geen probleem. Conformiteitsverkalring (wat een woord...) is niet ter sprake geweest...
Re: ex leger en geel kenteken
Dat bedoel ik, ik kan dat woord niet eens goed spellen... 

Re: ex leger en geel kenteken
Beste Fendric,
Kijk, naar dit soort ervaringen was ik opzoek..
Misschien ben ik in de "fout" gegaan door te vermelden dat het een ex-leger versie is.., hierna begon de man in kwestie (importeur) moeilijk te doen.
Zeer hartelijk dank,
Martin.
Kijk, naar dit soort ervaringen was ik opzoek..

Misschien ben ik in de "fout" gegaan door te vermelden dat het een ex-leger versie is.., hierna begon de man in kwestie (importeur) moeilijk te doen.
Zeer hartelijk dank,
Martin.
Re: ex leger en geel kenteken
Hoi Martin;
Even ter geruststelling: de importeur komt hier niet eens aan te pas!! De enige 'extra' eis aan het remsysteem van een geel kenteken is dat de vertraging iets hoger moet zijn dan bij grijs (ik kan de waarden even niet zeggen, ik keur al een poosje niet meer). Dit meet de RDW gewoon op de remmen bank en hebben ze absoluut geen verklaring voor nodig. De CVO (conformiteits verklaring) is een verklaring dat de wagen in EEG verband is goedgekeurd. De RDW boys vragen er standaard naar uit gewoonte maar het ding bestaat pas sinds ongeveer 1994 en is meen ik pas verplicht voor wagens na 1998. In ieder geval is hij voor jouw wagen niet nodig (het ding bestaat niet eens!!)
Veel succes met keuren
Rene Gans
Even ter geruststelling: de importeur komt hier niet eens aan te pas!! De enige 'extra' eis aan het remsysteem van een geel kenteken is dat de vertraging iets hoger moet zijn dan bij grijs (ik kan de waarden even niet zeggen, ik keur al een poosje niet meer). Dit meet de RDW gewoon op de remmen bank en hebben ze absoluut geen verklaring voor nodig. De CVO (conformiteits verklaring) is een verklaring dat de wagen in EEG verband is goedgekeurd. De RDW boys vragen er standaard naar uit gewoonte maar het ding bestaat pas sinds ongeveer 1994 en is meen ik pas verplicht voor wagens na 1998. In ieder geval is hij voor jouw wagen niet nodig (het ding bestaat niet eens!!)
Veel succes met keuren
Rene Gans
Re: ex leger en geel kenteken
Beste Rene,
Dan zal ik ook nog maar eens met de RDW gaan bellen.., als leek wordt je toch aardig van het kastje naar de muur gestuurd, maar die indruk had ik al na het archief gelezen te hebben..
Hartelijk dank voor de info, we komen steeds meer in de buurt van "geel"
Groetjes,
Martin.
Dan zal ik ook nog maar eens met de RDW gaan bellen.., als leek wordt je toch aardig van het kastje naar de muur gestuurd, maar die indruk had ik al na het archief gelezen te hebben..

Hartelijk dank voor de info, we komen steeds meer in de buurt van "geel"
Groetjes,
Martin.
Re: ex leger en geel kenteken
Martin,
Ik geef het op om mijn 109 S3 op geel te zetten, rdw wil voor een remcertificaat € 1300,00 in rekening brengen, Landrover Nederland geeft toe dat het remsysteen van mijn grijskenteken ook op een personenuitvoering voor komt, maar die halve ... valt niet normaal mee te praten! Ik mag wel een aanhanger vol met bakstenen meenemen, maar een bankje achterin geeft toch wel wat remproblemen.
Anton.
Ik geef het op om mijn 109 S3 op geel te zetten, rdw wil voor een remcertificaat € 1300,00 in rekening brengen, Landrover Nederland geeft toe dat het remsysteen van mijn grijskenteken ook op een personenuitvoering voor komt, maar die halve ... valt niet normaal mee te praten! Ik mag wel een aanhanger vol met bakstenen meenemen, maar een bankje achterin geeft toch wel wat remproblemen.
Anton.
Re: ex leger en geel kenteken
Beste Anton,
Ik heb de moed nog niet opgegeven..
Vandaag op het werk staan kleppen met een leverancier, die een Oud Unimogje door keuring heeft gesleept.
Betrof een hier een ex-zwitsers leger voertuig ZONDER de originele papieren.
Zijn ervaring was toch dat de RDW stations onderling er eigen eisen op na houden.
En ik ben in staat om mijn 109 desnoods eerst in duitsland op kenteken te zetten, en vervolgens hier om te laten zetten...
Groetjes,
Martin.
Ik heb de moed nog niet opgegeven..
Vandaag op het werk staan kleppen met een leverancier, die een Oud Unimogje door keuring heeft gesleept.
Betrof een hier een ex-zwitsers leger voertuig ZONDER de originele papieren.
Zijn ervaring was toch dat de RDW stations onderling er eigen eisen op na houden.
En ik ben in staat om mijn 109 desnoods eerst in duitsland op kenteken te zetten, en vervolgens hier om te laten zetten...
Groetjes,
Martin.
Re: ex leger en geel kenteken
Martin,
Dat is een manier, kost je ongeveer € 1000,00.
Anton
Dat is een manier, kost je ongeveer € 1000,00.
Anton