Kabelboom
Kabelboom
Na net twee uur allemaal verhalen te hebben gelezen over de kabelboom, ben ik er nog steeds niet helemaal uit.
Mijn oude kabelboom is door beesten als maaltijd gebruikt en dus niet meer bruikbaar. Aangezien ik niet zo heel veel weet van autoelectronica zit ik te denken om een totale kabelboom te kopen. Weet iemand waar zo'n kabelboom uit bestaat, alleen de draadjes, of hoort er nog meer bij??
Is het voordelig zo'n ding in Engeland te kopen, of zijn ze er in Nederland ook goedkoop mee?? en waar???
Grt Tijn
Mijn oude kabelboom is door beesten als maaltijd gebruikt en dus niet meer bruikbaar. Aangezien ik niet zo heel veel weet van autoelectronica zit ik te denken om een totale kabelboom te kopen. Weet iemand waar zo'n kabelboom uit bestaat, alleen de draadjes, of hoort er nog meer bij??
Is het voordelig zo'n ding in Engeland te kopen, of zijn ze er in Nederland ook goedkoop mee?? en waar???
Grt Tijn
Re: Kabelboom
Voor een nieuwe kabelboom kun je op de volgende site kijken
[www.autosparks.co.uk]
Kun je ook zelf uitzoeken wat je wilt hebben.
Maar ik denk dat er hier in Nederland ook nog wel 2de handse kabelbomen zullen rondzwerven, er worden er genoeg voor onderdelen gesloopt.
Frans Bonnes
[www.autosparks.co.uk]
Kun je ook zelf uitzoeken wat je wilt hebben.
Maar ik denk dat er hier in Nederland ook nog wel 2de handse kabelbomen zullen rondzwerven, er worden er genoeg voor onderdelen gesloopt.
Frans Bonnes
Tijn,
ik zou je toch aanraden om zelf een kabelboom te gaan maken.
Wat Land Rover zelf maakt is het niet waard om woorden aan vuil te maken.
Indien je genoeg kennis en ervaring hebt om thuis een schakelaar aan te sluiten, dan lukt het je zeker ook om een kabelboom te maken.
Succes
ik zou je toch aanraden om zelf een kabelboom te gaan maken.
Wat Land Rover zelf maakt is het niet waard om woorden aan vuil te maken.
Indien je genoeg kennis en ervaring hebt om thuis een schakelaar aan te sluiten, dan lukt het je zeker ook om een kabelboom te maken.
Succes
muddy
zelf maken joh is leuk werk
en je kunt er meteen extra,s in verwerken zoals verstraalers en lier
heb een paar maanden geleden mijn kabel boom zelf gemaakt
aan begonnen zonder enkele kennis van zaken.
maar na een 3 avonden en een zondag.
werk alles perfekt.
en weet nu precies wat wat is altijd makelijk met storingen.
gr arjan
999 stukjes SIII 109 1980
ik zou je graag komen helpen maar het is zo ver vanuit brabant.
zelf maken joh is leuk werk
en je kunt er meteen extra,s in verwerken zoals verstraalers en lier
heb een paar maanden geleden mijn kabel boom zelf gemaakt
aan begonnen zonder enkele kennis van zaken.
maar na een 3 avonden en een zondag.
werk alles perfekt.
en weet nu precies wat wat is altijd makelijk met storingen.
gr arjan
999 stukjes SIII 109 1980
ik zou je graag komen helpen maar het is zo ver vanuit brabant.
Tijn,
Uit bovenstaande reakties blijkt dat zowel kopen als zelf doen een optie kan zijn. Ik heb beide als eens gedaan en moet zeggen dat kopen wel de makkelijkste manier is geweest. Het probleem wat ik tegenkwam met het zelf maken is dat je alles verrekte goed moet beschrijven omdat je eenvoudig weg niet alle draadkleurcombinaties (2x woordwaarde + gevulde koek) tot je beschikking hebt. Als je dus zelf een dradenboom in elkaar zet moet je het later van je eigen geheugen/beschrijving hebben als je wilt weten hoe iets aangesloten is. Daarnaast heb je ook nog te maken met verschillende soorten kabelschoentjes, stekkertjes en lampfittingen die je links/rechts nodig hebt. Als je die niet hebt en je besluit de oude te gebruiken krijg je weer extra verbindingen in je dradenboom en daardoor op termijn weer extra kans op storingen.
Het voordeel van kopen is dat de dradenboom met de juiste kleuren, fittingen etc. gemaakt wordt en dat je gewoon in een Haynes manual kunt kijken hoe een en ander aangesloten moet worden. Als je van te voren even bedenkt welke extra's (lampen, schakelaars etc.) je nodig hebt kunnen die bij fabricage gewoon in de nieuwe dradenboom verwerkt worden. Ik heb zelf ook een dradenboom van Autosparks gekocht en was aangenaam verrast door de kwaliteit en gemak van het monteren.
Mvrgr, Hugo
Uit bovenstaande reakties blijkt dat zowel kopen als zelf doen een optie kan zijn. Ik heb beide als eens gedaan en moet zeggen dat kopen wel de makkelijkste manier is geweest. Het probleem wat ik tegenkwam met het zelf maken is dat je alles verrekte goed moet beschrijven omdat je eenvoudig weg niet alle draadkleurcombinaties (2x woordwaarde + gevulde koek) tot je beschikking hebt. Als je dus zelf een dradenboom in elkaar zet moet je het later van je eigen geheugen/beschrijving hebben als je wilt weten hoe iets aangesloten is. Daarnaast heb je ook nog te maken met verschillende soorten kabelschoentjes, stekkertjes en lampfittingen die je links/rechts nodig hebt. Als je die niet hebt en je besluit de oude te gebruiken krijg je weer extra verbindingen in je dradenboom en daardoor op termijn weer extra kans op storingen.
Het voordeel van kopen is dat de dradenboom met de juiste kleuren, fittingen etc. gemaakt wordt en dat je gewoon in een Haynes manual kunt kijken hoe een en ander aangesloten moet worden. Als je van te voren even bedenkt welke extra's (lampen, schakelaars etc.) je nodig hebt kunnen die bij fabricage gewoon in de nieuwe dradenboom verwerkt worden. Ik heb zelf ook een dradenboom van Autosparks gekocht en was aangenaam verrast door de kwaliteit en gemak van het monteren.
Mvrgr, Hugo
Hoi Tijn,
In de UK worden goede nagemaakt van inmiddels betere materialen. Ik heb destijds via Warwick 4x4 een nieuwe laten maken voor de SIIA. Je hoeft alleen je chassisnummer op te geven. Ik meen dat het destijds 120 pound heeft gekost. Voor dat bedrag ga ik niet zelf klussen. Electra is leuk en is makkelijk op te pakken, maar het vreet weer tijd om het allemaal uit te zoeken. Er worden al genoeg wielen uitgevonden. Ik ben meer een werktuigbouwer.
Groet,
Adriaan
In de UK worden goede nagemaakt van inmiddels betere materialen. Ik heb destijds via Warwick 4x4 een nieuwe laten maken voor de SIIA. Je hoeft alleen je chassisnummer op te geven. Ik meen dat het destijds 120 pound heeft gekost. Voor dat bedrag ga ik niet zelf klussen. Electra is leuk en is makkelijk op te pakken, maar het vreet weer tijd om het allemaal uit te zoeken. Er worden al genoeg wielen uitgevonden. Ik ben meer een werktuigbouwer.
Groet,
Adriaan
mijn nieuwe draadboom voor de serie III kostte bij AutoRega beduidend minder dan de genoemde 120 pond. Trekken door het chassis is lastig als je alleen bent, maar het gaat. Aansluiten met passende steker voor en kloppende kleurcodes achter is fluitje van een cent. Nieuwe draadbomen zijn vervaardigd voor Defender, dus je hebt in een serie III sowieso twee aders over. Verder is het niet moeilijk om langs de omwikkelde draadboom enkele aanvullende aders te plakken. Zelf maken lijkt me erg lastig i.v.m. kleurcodes, aftakkingen bij tank en naar linksachter, enz. In de nieuwe draadboom zitten ook de rubber doorvoertules voor het chassis en het plaatwerk bij de achterlichten al verwerkt. Kortom: een wel erg fanatieke DIY-er doe het zelf gaat doen.
Groet, Andries.
Groet, Andries.
Compleet kopen.
Als ik de prijzen zie, kan je ze er zelf bijna niet voor maken.
Informeer maar eens wat een rolletje draad kost.
Je gaat echt schrikken
Als ik de prijzen zie, kan je ze er zelf bijna niet voor maken.
Informeer maar eens wat een rolletje draad kost.
Je gaat echt schrikken