Al enkele jaren staat mijn landrover 90 voor de deur. De inbrekersgilde dacht "daar zit niets in"
Afgelopen weekend dacht een beginnende inbreker dat er wat te halen viel en probeert met een schroevendraaier de voordeuren te openen. Dit lukte niet dus hebben ze een van de zij ruitjes (de kleine ruitjes naast de achterdeur) er eenvoudig uitgedrukt.
Het waren beginnende inbrekers want het enige wat ze gejat hebben is mijn lifehamer (snap jij het, snap ik het). Ik heb nu schade aan de sloten en het ruitje is eruit (maar heel).
Hoe krijg ik dat ruitje er nu gemakkelijk weer terug in de rubbers? Moet ik het raamrubber eruit halen of juist niet?
Ik heb gezocht op het prikbord en daar was een bericht over het plaatsen van een degelijk ruitje. Daar hadden ze het over een raampees. Wat is dat voor iets en heb ik dat nodig?
Ondertussen heb ik het ruitje maar vastgeplakt met ducktape. Dan blijft de regen iets buiten.
Alvast bedankt voor de reactie,
Onno
ruitje terug plaatsen
Re: ruitje terug plaatsen
Wij haalden altijd het rubber uit de sponning, touwtje ingevet in vaseline in de rubber sponning eromheen (strak), ruit met daaromheen de rubber en het touwtje in de sponning van de carrosserie onder in de carrosserie plaatsen van binnen uit), licht drukken en voorzichtig cm voor cm het touwtje aan de buitenzijde van de carrosserie langzaam eruit trekken, je rubber sluit dan weer mooi op de carrosserie aan en je ruitje zit er weer in. zorg wel dat je met 2 man bent...Kom je er niet uit bel me dan: 043 3063547
Groet the Green Needle
Groet the Green Needle
Inderdaad rubber om het raam en dan, zoals hiervoor beschreven, over de rand pielen met een touwtje.
Er zijn ook ramen (zoals de ronde bovenraampjes) die een rubberlijst hebben uit twee delen. Eerst doe het grote rubber om het raam en wurm je dat in het gat. Daarna doe je het andere rubber (dunne, vaak ronde rubberlijst ofwel pees genoemd) in de groef van de grote rubber lijst. Dit gaat het makkelijkst met een zogenaamde pezentrekker (handvat met haaks een klein rondje van metaaldraad).
Zeep of vaseline is daarbij altijd welkom. Zoals je waarschijnlijk weet glijdt droog rubber niet zo goed....
Succes met je klus het is niet ingewikkeld, maar wel wat gekl**t.
Er zijn ook ramen (zoals de ronde bovenraampjes) die een rubberlijst hebben uit twee delen. Eerst doe het grote rubber om het raam en wurm je dat in het gat. Daarna doe je het andere rubber (dunne, vaak ronde rubberlijst ofwel pees genoemd) in de groef van de grote rubber lijst. Dit gaat het makkelijkst met een zogenaamde pezentrekker (handvat met haaks een klein rondje van metaaldraad).
Zeep of vaseline is daarbij altijd welkom. Zoals je waarschijnlijk weet glijdt droog rubber niet zo goed....
Succes met je klus het is niet ingewikkeld, maar wel wat gekl**t.
Ik ga morgen direct aan de slag. The Green Needle, als het niet lukt bel ik direct op.
Bedankt voor alle uitleg,
Onno
Bedankt voor alle uitleg,
Onno