Aan The Dude

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Andries

Aan The Dude

Bericht door Andries »

Hoi, Martijn,
op vr/aanb pagina staat iets over lichtschakelaar LW.
Groet Andries
Jan W

Re: heen en weer en op en neer

Bericht door Jan W »

He hier krijg je een heel mooi kastje en muur gevoel van

JW
the_dude

Re: heen en weer en op en neer

Bericht door the_dude »

Ok ik ga kijken alvast bedankt.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
theironnurse

Re: Aan The Dude

Bericht door theironnurse »

Ik heb je site bekeken... duse een militaire uitvoering. Deze heeft standen.
De Duitse versie met K hoort waarschijnlijk bij de Mercedes Benz die momenteel rondrijdt bij KL.

Doe me een lol bel Ron Bolleboom, die heeft ze liggen. Wil je nieuwe ga ik voor jouw aan het werk.

Het is een militaire schakelaar, druk je het pinnetje in het midden in, kun je de blokkering op het handgreepje verplaatsen, daardoor komt ie op oorlogsverlichting.

Het is maar dat je het weet...

Groet,

The Iron Nurse
Gilbert
the_dude

Bericht door the_dude »

Wat moet een nieuwe schakelaar kosten dan ?
Ik weet hoe de schakelaar werk(wist ik tot voor kort niet) maar de schakelaar is rot al je em aandrukt doet die het soms wel en dan weer niet het lijkt een beetje op windows ;-) je weet nooit hoe die reageert.
Beetje irritant een onbetrouwbare schakelaar.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Andries

Bericht door Andries »

nu weet ik hoe het werkt....druk op het pinnetje. Vandaar dat ik maar drie standen vond. Maar de mijne wil, zelfs bij pinnetje indrukken niet verder draaien. Vandaar dat Ron B hem los bij me achterin had laten liggen. En het eigenaardige is dat mijn in de auto gemonteerde schakelaar zonder pinnetje alle 5 standen doorschakelt.
Groet, Andries
theironnurse

Andries,

Je kunt deze schakelaars ”onklaar” maken door het pinnetje eruit te halen zodat de blokkering niet meer werkt.
Hierdoor krijg je meer ”ruimte” op je schakelaar, om bijvoorbeeld andere electronische dingen aan te sturen, want bij de meesten zit er geen oorlogsverlichting meer op , maar je kunt er bijvoorbeeld wel andere verlichting erop aan sluiten. Let wel op: je hebt maar één keuze qua aansturing.

Groet,

The Iron Nurse
Gilbert
Frans

Bericht door Frans »

Ik denk, dat die zonder pinnetje van het engelse leger zijn.
Mijn schakelaar heeft 3 standen naar links voor "normale" verlichting en 2 standen naar rechts voor "oorlogsverlichting"
En die met pinnetje zal wel weer zo iets typisch nederlands zijn.

Frans Bonnes (101FC GS)
theironnurse

Frans,
Dat klopt. Typisch Nederlands, gefabriceerd in Duitsland. Op jouw 101 zit het originele Engelse schakelwerk, alleen de Nederlanders zagen dit systeem niet zo zitten, omdat zij destijds vaak ook met de Duiters qua uitrusting/materiaal op één level wouden zitten. Standaardiseren volgens NATO eisen.

Maar op zich zijn het goede schakelaars.

The Iron Nurse

Gilbert
Frans

Bericht door Frans »

Gilbert schrijft
Maar op zich zijn het goede schakelaars.

Alleen het enige nadeel aan die schakelaars is dat ze in een Landrover zitten.
En dus vochtig worden, ook van binnen en dan gaan oxideren. Ze kunnen dan heeeeel heet worden. Alle stroom voor de verlichting gaat namelijk door de schakelaar.
Het is daarom beter om de verlichting via een relais te gaan schakelen.

Groeten Frans Bonnes
theironnurse

Dat klopt...

Maar ik gebruik speciale wax die dit soort dingen voorkomt. Als je leger gerelateerd wil blijven rondrijden (op een paar kleine aanpassingen na) vindt ik het juist zo leuk om dit te doen.

Maar goed... zo heeft iedereen een reden om datgene te doen wat hem het beste lijkt. De juiste werking en geleiding in het elektrisch circuit is natuurlijk het meest belangrijke...

Groet,

Gilbert
the_dude

Bericht door the_dude »

Volgens de bekende wegen zijn ze schakelaars vaak rot, en ze worden dus ook schaars.
Ben er zelf ook niet kapot van, het lijkt wel windows de ene keer werkt het prima en dan anders keer geeft die de vinger.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
theironnurse

Martijn,

Ik kan aan nieuwe komen... er wordt altijd gezocht binnen de bekende wegen... ik orienteer mij alleen op militaire goederen die met Land Rovers te maken hebben gehad (dus nieuw spul).

Je moest eens weten wat er nog allemaal aan nieuwe onderdelen in MOB complexen liggen.

Dus als ik eentje voor je moet opsnorren dan hoor ik dat wel...

Groet

Gilbert
Andries

Bericht door Andries »

Daar blijf ik aan denken als ik nog eens iets militairs nodig heb, zoals bijvoorbeeld de electrische schakelaars die boven op de brandstofomschakelaar zitten in de LW. Die zetten de brandstofmeter en het lage-brandstof-waarschuwings-lampje om (letterwaarde?)Weet je daar ook aan te komen?
groet, Andries
Plaats reactie