help bijna brand
help bijna brand
Hallo Prikkers,
Vanmiddag even een dvd-tje wegbrengen.
kom ik bij de videotheek motor uit,en gelijk komt me de rook en schroeilucht tegemoed.
snel uitstappend zie ik witte rook onder de motorkap vandaan komen.
Wel even schrikken,zag de laro al in rook opgaan.
motorkap open,met de letherman snel de accu los,hoewel de auto niet meer op contact staat komt er een raar gierend geluid uit de dynamo.
de draden die daar heen lopen zijn helemaal weg geschroeid.
vooral de draad van de solonoide naar de dynamo is hellemaal weg.
Hoe kan dit gebeuren???
Ik heb afgelopen weekend wel enkele draden vervangen waaronder het eerste stukje draad van de solonoide naar de dynamo.
Hier heb ik bij gebrek aan andere draad iets dikker (2.5) tussen gezet die ik weer verbonden heb met het laatste stuk draad wat nog aan de dynamo zat (1.5)
kan het hier door komen?? dat het dunnere stukje draad te heet werdt???
Ik heb het stekkertje van de dynamo losgemaakt, en ben daarna weer naar huis gereden.
Kan dit de reden zijn?? wie heeft antwoord.
alvast bedankt groet (Jan.T sIII 88" 2.25 diesel '79)
Vanmiddag even een dvd-tje wegbrengen.
kom ik bij de videotheek motor uit,en gelijk komt me de rook en schroeilucht tegemoed.
snel uitstappend zie ik witte rook onder de motorkap vandaan komen.
Wel even schrikken,zag de laro al in rook opgaan.
motorkap open,met de letherman snel de accu los,hoewel de auto niet meer op contact staat komt er een raar gierend geluid uit de dynamo.
de draden die daar heen lopen zijn helemaal weg geschroeid.
vooral de draad van de solonoide naar de dynamo is hellemaal weg.
Hoe kan dit gebeuren???
Ik heb afgelopen weekend wel enkele draden vervangen waaronder het eerste stukje draad van de solonoide naar de dynamo.
Hier heb ik bij gebrek aan andere draad iets dikker (2.5) tussen gezet die ik weer verbonden heb met het laatste stuk draad wat nog aan de dynamo zat (1.5)
kan het hier door komen?? dat het dunnere stukje draad te heet werdt???
Ik heb het stekkertje van de dynamo losgemaakt, en ben daarna weer naar huis gereden.
Kan dit de reden zijn?? wie heeft antwoord.
alvast bedankt groet (Jan.T sIII 88" 2.25 diesel '79)
Re: help bijna brand
Lijkt wel of je dynamo als start motor is gaan werken?
Van dik naar dun is niet wenselijk maar als het al eerder 1,5 mm2 was lijkt me
het geen probleem om het op te lengen met een 2,5 mm2 maar nooit andersom.
succes ermee,
jeroenm
Van dik naar dun is niet wenselijk maar als het al eerder 1,5 mm2 was lijkt me
het geen probleem om het op te lengen met een 2,5 mm2 maar nooit andersom.
succes ermee,
jeroenm
Jan,
Jeroen heeft op zich gelijk als hij zegt dat het geen probleem is een dunne draad met een iets dikkere te verlengen ALS de verbindingen/lassen maar goed zijn. Het enige waar ik mee zit is dat je het over 1,5 en 2,5 kwadraat (of mm) draden hebt. In mijn beleving is de laaddraad die tussen dynamo en solenoid zit een stuk dikker dan dat. Een te dunne draad op deze plaats kan leiden (draad is namelijk ongezekerd) tot nare zaken. Het rare gierende geluid kan de diode brug zijn geweest maar dan heeft die nu wel zijn beste tijd gehad.
Ik zou zeggen... tussen dynamo (ACR 16) en solenoid moet een draad met een buitendiameter van zeker 4mm doorsnede liggen en de contacteinden moeten met goede kabelschoenen verbnden zijn aan de terminals van dynamo en solenoid.
mvrgr, Hugo
Jeroen heeft op zich gelijk als hij zegt dat het geen probleem is een dunne draad met een iets dikkere te verlengen ALS de verbindingen/lassen maar goed zijn. Het enige waar ik mee zit is dat je het over 1,5 en 2,5 kwadraat (of mm) draden hebt. In mijn beleving is de laaddraad die tussen dynamo en solenoid zit een stuk dikker dan dat. Een te dunne draad op deze plaats kan leiden (draad is namelijk ongezekerd) tot nare zaken. Het rare gierende geluid kan de diode brug zijn geweest maar dan heeft die nu wel zijn beste tijd gehad.
Ik zou zeggen... tussen dynamo (ACR 16) en solenoid moet een draad met een buitendiameter van zeker 4mm doorsnede liggen en de contacteinden moeten met goede kabelschoenen verbnden zijn aan de terminals van dynamo en solenoid.
mvrgr, Hugo
Hi Jan,
dat gierende geluid zou dat ook je startmotor geweest kunnen zijn?.
Een wisselstroomdynamo kan geen rare geluiden maken, en diodebruggen gaan meestal zwijgend dood. Ik weet niet wat je allemaal hebt veranderd cq gerepareerd dus een oordeel vellen van hieruit is erg moeilijk. Auto electriciteit is een vak apart, zeker in het ongezekerde circuit bij Laad dynamo en startmotor.
Succes, Ruud.
dat gierende geluid zou dat ook je startmotor geweest kunnen zijn?.
Een wisselstroomdynamo kan geen rare geluiden maken, en diodebruggen gaan meestal zwijgend dood. Ik weet niet wat je allemaal hebt veranderd cq gerepareerd dus een oordeel vellen van hieruit is erg moeilijk. Auto electriciteit is een vak apart, zeker in het ongezekerde circuit bij Laad dynamo en startmotor.
Succes, Ruud.
dynamo en solenoid hebben niets met elkaar te maken.
solenoid is een relay voor de startmoter en als daar wat misgaat, wel dan krijg je een leuk gierend geluidje
alleen als je een gelijkstroom dynamo hebt dan zou die kunnen gaan gieren maar dan moet je v snaar gebroken zijn want hij is nooit sterk genoeg om met een goede snaar te gaan draaien ergo je start bedrading is geheel naar de knoppen en het tandwiel op je startmoter ?? je starterkrans op je vliegwiel????? hoop dat je geluk hebt met die twee
solenoid is een relay voor de startmoter en als daar wat misgaat, wel dan krijg je een leuk gierend geluidje
alleen als je een gelijkstroom dynamo hebt dan zou die kunnen gaan gieren maar dan moet je v snaar gebroken zijn want hij is nooit sterk genoeg om met een goede snaar te gaan draaien ergo je start bedrading is geheel naar de knoppen en het tandwiel op je startmoter ?? je starterkrans op je vliegwiel????? hoop dat je geluk hebt met die twee
Jan,
Ik heb een blik bruine camo verf voor je besteld, maar ik wist niet dat je voor een eventuele â€Âzwarte†uitvoering ging, moet ik ook een brandblusser (5kg) en nieuwe LR voor je regelen...
Zoals in mijn vorige berichtjes, electro is niet mijn sterkste kant, maar hoop dat met de gegeven opties er iets mee kunt...
Je dorpsgenoot...
Groet,
Gilbert
Ik heb een blik bruine camo verf voor je besteld, maar ik wist niet dat je voor een eventuele â€Âzwarte†uitvoering ging, moet ik ook een brandblusser (5kg) en nieuwe LR voor je regelen...
Zoals in mijn vorige berichtjes, electro is niet mijn sterkste kant, maar hoop dat met de gegeven opties er iets mee kunt...
Je dorpsgenoot...
Groet,
Gilbert
iedereen bedankt voor de reacties.
ga straks maar eens aan de slag.
en met het tandwiel op mijn startmoter en de starterkrans op mijn vliegwiel,
lijkt me niets aan de hand want hij starte gisteren na dit alles weer normaal.
en gilbert bedankt voor het bestellen van de verf.
Ben je vandaag ook thuis??
kom ik even langs om bij jou onder de motorkap te kijken hoe alles zit.
groet Jan.T (sIII 88" 2.25 diesel'79)
ga straks maar eens aan de slag.
en met het tandwiel op mijn startmoter en de starterkrans op mijn vliegwiel,
lijkt me niets aan de hand want hij starte gisteren na dit alles weer normaal.
en gilbert bedankt voor het bestellen van de verf.
Ben je vandaag ook thuis??
kom ik even langs om bij jou onder de motorkap te kijken hoe alles zit.
groet Jan.T (sIII 88" 2.25 diesel'79)
Re: help bijna brand(ik ben een &*^%$#)
Ja,ik heb het probleem gevonden.......
Ik ben net onder de motorkap gadoken en wat blijkt...
Heb ik met mijn stomme kop de dikste daad (ja idd die van 4mm)vergeten te bevestigen aan de solonoide. de kabel lag gewoon los op de startmotor!!!!
Dus door mijn eigen stomme fout bijna mijn laro kwijt
Nu maar gauw al die draden in het geheel vervangen,en waarschijnlijk een nieuwe dynamo (wel zonder deze zat er pas half jaar onder ).
Maar het had erger gekunt.
nogmaals bedankt voor de reacties.
groet Jan.T
Ik ben net onder de motorkap gadoken en wat blijkt...
Heb ik met mijn stomme kop de dikste daad (ja idd die van 4mm)vergeten te bevestigen aan de solonoide. de kabel lag gewoon los op de startmotor!!!!
Dus door mijn eigen stomme fout bijna mijn laro kwijt
Nu maar gauw al die draden in het geheel vervangen,en waarschijnlijk een nieuwe dynamo (wel zonder deze zat er pas half jaar onder ).
Maar het had erger gekunt.
nogmaals bedankt voor de reacties.
groet Jan.T
Re: help bijna brand(ik ben een &*^%$#)
Gelukkig dat de oorzaak je zo voor de ogen lag...
Succes
Gilbert
Succes
Gilbert