Vraagje over veren......

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marco Schepens

Vraagje over veren......

Bericht door Marco Schepens »

Hallo,

Ik heb al een tijdje nieuwe veren, dempers en evokit van Scorpion Londen onder mijn 110. Nu hebben de voorste veren aan een kant een kleinere spoed (de windingen zitten daar dichter bij elkaar, bijna tegen elkaar).

Ik heb deze kant nu bovenaan gemonteerd, maar vraag me nog steeds af wat het nut is van die kleinere spoed en of ik ze zo juist gemonteerd heb.

Iemand een zinnig antwoord??

Marco
Serious IIa

Re: Vraagje over veren......

Bericht door Serious IIa »

Daardoor kan hij verder uitveren, omdat er meer "rek" (lengte) in de veer zit. Maar of het nu boven of beneden moet? ik zou het beneden monteren omdat dat het bewegende punt is en dan dus niet de hele veer in beweging is voor dat stukje extra veerweg.

Cheers Bowy
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

is het niet een progresieve veer, een hele zachte veer voor comfort en bij verder doorveren stug? zoals de veren van E.T.

nu snap ik de verkopers niet want elke veer is toch progressief?
maar dat terzijde.

veren expert meld u!

hoe bevalt de evo kit?

gr,

RoLandrover

heeft iemand ooit zelf (geleidings) cones zoals scorpion, gemaakt tervoorkoming van uitzakken van de veren uit de bovenste 'schotel' waar de veer inzit? mijn as kan namelijk verder zakken dan dat de veren lang zijn. best ok eingelijk maar niet als ze er niet weer invallen bij inveren.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een progresieve veer wil zeggen dat naar mate de veer verder ingedrukt wordt, er een steeds grotere kracht nodig is om de veer over een bepaalde afstand in te drukken.
b.v. Aan het begin van de veerweg is een krachttoename van 100 N nodig om de veer 10 mm verder in te drukken, terwijl er aan het einde van de veerweg een krachttoename van 300 N nodig is om dezelfde veer 10mm verder in te drukken.
Bij een lineaire veer is op elk willekeurig punt van de veerweg dezelfde krachttoename nodig om de veer over een bepaalde afstand in te drukken. b.v. Aan het begin van de veerweg is een krachttoename van 100 N nodig om de veer 10mm verder in te drukken en aan het einde van de veerweg is ook een krachttoename van 100 N nodig om de veer 10mm verder in te drukken.

Dennis B.
Marco Schepens

Dennis,

Moet het stuk met de windingen dichter bij elkaar dan ook altijd boven?

Marco
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Op de site van Scorpion zit de kant met de kleinere spoed aan de onderkant, maar of dit perse moet zou ik niet weten.
Voor het veergedrag maakt het niets uit.

Dennis B.
Marco Schepens

Waar op de site?

Dennis,

waar op de site heb je dat gezien? Ik heb ook gezocht, maar niets gevonden.

Marco
Dennis101

Re: Waar op de site?

Bericht door Dennis101 »

Bij een foto van de extreme kit onder de schokdempers kun je dat het beste zien, daar staat een foto van een belaste veer. Op de andere foto's hangt de as aan de veer en dan zie je niks.
[www.scorpionracing.co.uk]

Dennis B.
Marco Schepens

Re: Waar op de site?

Vanmiddag even gekeken. Onderaan de site staan 6 fotootjes. Op een van de fotootjes zit de kleine spoed onder en op de andere boven. Ik weet het niet meer.

Toch net maar de veren omgedraaid omdat de kleine spoed tegen de dislocation cones kwamen. Nu opgelost.

Marco
Plaats reactie