koeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Andries

koeling

Bericht door Andries »

zijn er meer mensen die bij hogere zomertemperaturen last hebben van oververhitting. (LR 109 diesel 2,25) Hoe verhelp je dit euvel? oliekoeler plaatsen? nieuwe radiator? Misschien 4-core radiator?Extra fan? Graag ervaringen hiermee.
Groet, Andries
schoentje

Re: koeling

Bericht door schoentje »

Die van mij wordt ook steeds heter!!!!!!!

Graag ook reacties mijn kant op!!!
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Termostaat niet goed? Ik heb er geen last van... heb wel een oliekoeler.
Als je geen koeler meer hebt zegt men dat je ook je termostaat moet veranderen.
Een die bij een andere temperatuur open gaat.Zelfs met 45 graden buitentemperatuur in spanje doet ie het nog prima.

Groet,
Martin
jo fo

Bericht door jo fo »

Waar komt het van, is de radiator wel schoon aan de buitenkant (geen moder tussen de ribben) Zijn de waterkanalen in de motor en radiator wel schoon. Werkt de oliekoeler wel en welke termostaat zit er in,bij welke temperatuur gaat die open. En als eerste beginnen met de termostaat er uit te halen. Dan koelt hij konstant werk dat niet dan is er iets met het water en olie.

jo fo li
Henk T

Bericht door Henk T »

Hoi,

Ik heb de LW 88 diesel omgebouwd met een elektrieke vin,
Deze schakelt via een sensor tussen de 87 en 93 graden
en dan staat de temp meter op half ook als de motor uit staat
kan het gebeurewn dat hij nog even na staat te koelen.
Kortom een eenrader.
De vin heb ik van een BX afgesloopt. past prima.

Henk...................
Yuri

Bericht door Yuri »

ben je wel echt last van een hoge temp... ??? de elektrische temp meters zijn ook niet alles, sterker nog, de aanduiding slaat vaak nergens op. als jij maar weet waar het naaldje staat als je motor 100gr C is. is te testen met een pannetje kokend water.
ander idee: ga een eindje rijden en draai VOORZICHTIG je radiateurdop los en hang er eens een echte thermometer in. dan weet je of hij ECHT het wordt of dat het de meters zijn.

ik heb soortgelijke problemen gehad en veel bleken aan het meetsysteem te liggen. toch heb ik ook wel eens een defecte thermostaat gehad.

wel vraag ik mij idd af hoe de temp zich houd bij een lange rit in een warme/hete omgeving. ik wil nl eigenlijk een 4-blads (civiele) fan gaan monteren ipv de mil 8-blads. volgens de boeken zou dat voldoende moeten zijn want de 8-blads is vooral voor stationair kracht leveren dus geen eigen rijwind.

toch had ik ook het idee dat mijn SIII 109 2,25D het afgelopen zomer erg heet kreeg toen ik een paar uut op de weg zat naar het zuiden, met kampeeruitrusting achterin en een omgevingstemp van 30-35gr en 85-90km/h maar ton waren mijn meters ook nog niet helemaal OK dus ik weet dat niet zeker.

wie heeft er ervaring met de civiele uitrusting (geen oliekoeler, 4-blads fan) in een echt warme omgeving??? Spanje bij 45gr vond ik al een goede test.

grtz,

Yuri
SIII 109D
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ah dat is een leuke oplossing.

Martin
Andries

Bericht door Andries »

Hoi,
bedankt voor alle reacties en suggesties.
Ik zet mijn ervaringen nog even op een rij:
het is 30 graden in Nederland, ik rijd met de 109 Stationwagon 2,25 diesel op de snelweg met OD ingeschakeld circa 95 km per uur....oja, ook nog met caravan erachter. De temperatuurmeter loopt op tot "stijf in de hoek" (stankwalmen slaan de cabine in!!) Stoppen dus. Thermostaat erin of eruit maakte niets uit.
Het is 42 graden in Zuid Frankrijk. Natuurlijk houdt de LR het niet uit op de Peage.
Ook weer met hoge snelheid, caravan, en OD ingeschakeld. Ik ga rijden op de route national...zo'n 80 km per uur, temperatuur loopt wel op, maar regelt als het ware terug zodra ik in een dorpje snelheid minder, schakel, en dus meer toeren maak. (mijn redenering: de waterpomp draait niet snel genoeg bij hoge snelheid met OD.)
Enfin: ik ga voor komende zomer extra fan en oliekoeler plaatsen.
Bedankt allemaal.
Groet Andries
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

kiijk ook eens op de sloop naar de fan van een bmw 3serie 6cil. erg makkelijk te instralleren.

suc6.

RoLandrover
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

hoi andries,
ik geloof dat het sowieso niet raadzaam is om met een ingeschakelde overdrive een caravan te trekken. de motor moet dan erg hard werken ook al lijkt het natuurlijk dat ie maar lekker weinig toeren draait maar hij zou het veel makkelijker hebben als je de overdrive met caravan niet gebruikt. ik denk dat je hele koelingsprobleem dan verdwenen is.

groet, tom
Plaats reactie