Vraagje voor Dennis101

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
LW

Vraagje voor Dennis101

Bericht door LW »

Dennis, waar bevind zich de "drukregelklep" van de oliekoeler-circuit zich? Zit ie vlakbij het filter, in dat tussenblokje tussen filterelem en het blok, of is het het plastic "dingetje met veer en kogel, dat direct op de koeler zelf is geschroefd??
De regelklep voor de normale regelklep zit in de pomp, dat heb ik inmiddels geleerd.
Bedankt alvast !!
gr
LW
Dennis101

Re: Vraagje voor Dennis101

Bericht door Dennis101 »

In de meeste gevallen zitten ze tegen de koeler aan geschroefd, maar hij kan ook midden in de leiding tussen het filter en de koeler zitten. In het laatste geval zit hij in de overgang tussen de slang en de leiding.
Gezien jouw beschrijving zit hij bij jou direct tegen de koeler.

Dennis B.
LW

Bericht door LW »

Hoi Dennis,
Da's snel zeg !!
Mijn bypass loopt dus nu NIET langs de oliekoeler-drukregelaar. Zou dus moeten resulteren in een lagere oliedruk (geen weerstand in de bypass omdat de doliekoeler-drukregelaar niet in de bypass is opgenomen). De oliedruksensor ( op 't filter) is nieuw en geeft geen signalen van een te lage druk o.i.d., ook niet bij laag stationair. Sensor is wel in orde want bij stilstaande motor brand de indicatoer.
Mijn conclusie was dat e.e.a. dan in orde is, of heb je een andere adviezen?
gr.
LW
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als de bypass rechtstreeks vanaf het tussenstuk in het carter overstort lijkt mij dat toch niet zo'n goed idee. Waarschijnlijk is de weerstand in de lijn met de bypass voldoende om de drukschakelaar open te houden (ergens rond de 0,7 bar dacht ik).
Probleem is alleen dat de oliedruk in het blok niet verder toe zal nemen, en altijd met een vrij lage oliedruk zal werken. Dat lijkt mij niet juist.
Een betere oplossing is een drieweg kraan tussen de regelklep en de koeler.
In de ene stand loopt de olie via de regelklep door de kraan naar het carter terug, en in de andere stand via de kraan door de koeler.
Nog handiger is natuurlijk een thermostaat.

Dennis B.
Plaats reactie