metaal verlijmen / plaatwerk lijmen
metaal verlijmen / plaatwerk lijmen
Ik was vandaag bij een kennis met meer dan gemiddeld technisch en autotechnisch inzicht. Hij heeft me geadviseerd om bij het vervangen van de hoeken van de onderzijde van de deuren (die zijn aan het rotten geslagen) nieuwe onderkanten te buigen en die te lijmen met metaallijn die tegenwoordig veelvuldig in de automobiel industrie gebruikt wordt. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Bram
Bram
Re: metaal verlijmen / plaatwerk lijmen
een groot gedeelte van een vliegtuig word al jaren gelijmd (of had ik dat beter niet kunnen vertellen )
willem
willem
Meeste rally en sportauto's worden ook gelijmd omdat het sterker is en lichter.
Van vliegtuigen wist ik nog niet.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Van vliegtuigen wist ik nog niet.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
araldit, kost een paar centen maar wat het vastheeft laat het alleen maar op ZEEEER nadrukkelijk verzoek weer los... (lees, haakse slijper..)
ber worden zelfs motorframes mee in elkaar geplakt
janzzen
ber worden zelfs motorframes mee in elkaar geplakt
janzzen
Re: allemaal waar, maar...
Mijn vraag was eigenlijk of iemand ervaring heeft met het plakken. Dus is bv. Araldit goed te verwerken voor de gemiddelde hobbyist?
Re: allemaal waar, maar...
Araldit is een epoxyharssysteem, de laatste tijd zijn er nog weinig vliegtuigen onderdelen verloren dus waarschijnlijk wel een goeie lijm Araldit wordt tegenwoordig zelfs gebruikt om computers beeldschermen ed aan de tafel te lijmen om diefstal tegen te gaan. Araldit is dus ook slagvast.
ok Bram, ik ben eens gaan zoeken en navragen voor je, in principe is het voor een gewone hobbiist goed te doen om araldit te verwerken. het is "gewoon" een twee componenten epoxyhars. als je de instrukties op de verpakking eerst goed leest ivm de mengverhoudingen mag het eigenlijk geen probleem opleveren. persoonlijk heb ik geen ervaring met araldit maar wel met andere epoxy soorten dus voor eventuele vragen kun je me mailen.
janzzen
janzzen
Araldite wordt in de (vis) hengelbouw gebruikt om de handvatten en reelhouders aan de blanks vast te lijmen.
Met een beetje geluk kun je het in kleinere hoeveelheden krijgen bij een hengelsportzaak die ook aan zelfbouw doet.
Dennis B. ( die zijn hengels op de traditionele manier bouwt, dus kurk, Velpon en jachtlak).
Met een beetje geluk kun je het in kleinere hoeveelheden krijgen bij een hengelsportzaak die ook aan zelfbouw doet.
Dennis B. ( die zijn hengels op de traditionele manier bouwt, dus kurk, Velpon en jachtlak).
Araldite zou normaal in tubes te verkrijgen moeten zijn.
Heb het zelf gebruikt in tubes van ca. 100 ml. bij mijn vorige baas voor het verlijmen van rvs aan polyester banden.
Gewoon 1:1 mengen en smeren maar.
Een ander alternatief is de aluminium lijm die in de carroserie bouw gebruikt wordt.
O.a. van Wurth te krijgen in speciale kitkoker, heel vlgs mij gewoon karroserielijm.
Wij gebruiken het voor het verlijmen van RVS, is nooit meer los te krijgen.
Gr.
Marc
Heb het zelf gebruikt in tubes van ca. 100 ml. bij mijn vorige baas voor het verlijmen van rvs aan polyester banden.
Gewoon 1:1 mengen en smeren maar.
Een ander alternatief is de aluminium lijm die in de carroserie bouw gebruikt wordt.
O.a. van Wurth te krijgen in speciale kitkoker, heel vlgs mij gewoon karroserielijm.
Wij gebruiken het voor het verlijmen van RVS, is nooit meer los te krijgen.
Gr.
Marc
Ik heb zelf een ordinaire 2 componenten epoxylijm gekocht bij een ordinaire bouwmarkt en je krijgt dan een dubbelloopsstube waarbij je in 1 knijp dezelfde hoeveelheid van beide componenten eruit krijgt. Goed mengen en met lijmklemmen de delen een dag of zo vastzetten en dat is het.
De RVS afzuigkap hangt al een jaar of 5 en is nog niet uit elkaar gevallen.
De RVS afzuigkap hangt al een jaar of 5 en is nog niet uit elkaar gevallen.
Er zijn inderdaad veel soorten. Met de meeste epoxylijmen moet je metaal op metaal of andere kunststoffen kunnen lijmen. Altijd even naar bijsluiter kijken of je voor bepaalde materialen primers nodig hebt. Bij aluminium moet je zeker uitkijken. Dit metaal gaat niet altijd samen met composieten (bv carbon/epoxy). Dit reageert op elkaar, waardoor het delamineert (ervaring uit watersport).
Je kunt ook een goede kit gebruiken, bv sikaflex.
Succes ermee.
Je hebt al een hoop goede adviezen.
Je kunt ook een goede kit gebruiken, bv sikaflex.
Succes ermee.
Je hebt al een hoop goede adviezen.