Hallo prikkers,
Even een vraag.
Mijn Lightweight stond ineens te stomen en bijna te koken.
Ben op tijd gestopt . Wat zou de rede kunnen zijn waarom de temperatuur
binnen 5 minuten oploopt tot het rode vakje ven de temp.-meter.
De druk is goed en hij lekt geen water. Iets met de koelpomp?????
Wie weet raad?
Hiervoor nooit eerder problemen met koelen gehad.
Vr.gr. Jan
Hete motor.
Re: Hete motor.
Jan,
Pomp, zoals je zelf al aangeeft, thermostaat, misschien ook de dop van de radiateur. (Wat bedoel je met de druk? De druk van wat?) Klodder modder of zand in de radiateur, waardoor minder koelvermogen. Heb je geprobeert wat er gebeurt als je de kachel aan of uit zet. Loopt de ventilator, geen v-snaren gebroken?
Succes,
John
Pomp, zoals je zelf al aangeeft, thermostaat, misschien ook de dop van de radiateur. (Wat bedoel je met de druk? De druk van wat?) Klodder modder of zand in de radiateur, waardoor minder koelvermogen. Heb je geprobeert wat er gebeurt als je de kachel aan of uit zet. Loopt de ventilator, geen v-snaren gebroken?
Succes,
John
Re: Hete motor.
Hoi Jan,
alle goede antworden zijn eigenlijk al gegeven. thermostaat, pomp defect, acute verstoppingc of V-snaar... ja of natuurlijk acuut iets mis met je motor zelf maar die kans lijkt mij klein.
ik weet niet wat voor wagen je hebt maar het zou misschien ook een elektrisch probleempje kunnen zijn.
bv: in mijn 24V 2,25D heb ik eens een nieuwe temp sensor (merk Intermotor) gezet. deze gaf al wat vreemde waardes aan maar overleed zeer plotseling. hierdoor werd ik ff op het vekeerde been gezet en ging eerst m'n koelsysteem nakijken.
voel eens aan je onderste radiator slang, als deze heet is heb je echt een koel probleem. maar als je pomp niet werkt of je thermostaat gaat niet open werkt deze test helaas niet want het hete water komt daar niet. dan is een thermometer ergens in je blok steken de enige echte manier.
om kort te gaan: stel eerst vast of je daadwekrelijk een temp. probleem hebt of wat anders.
grtz,
Yuri
SIII 109D
met helaas teveel ervaring op dit gebied...
alle goede antworden zijn eigenlijk al gegeven. thermostaat, pomp defect, acute verstoppingc of V-snaar... ja of natuurlijk acuut iets mis met je motor zelf maar die kans lijkt mij klein.
ik weet niet wat voor wagen je hebt maar het zou misschien ook een elektrisch probleempje kunnen zijn.
bv: in mijn 24V 2,25D heb ik eens een nieuwe temp sensor (merk Intermotor) gezet. deze gaf al wat vreemde waardes aan maar overleed zeer plotseling. hierdoor werd ik ff op het vekeerde been gezet en ging eerst m'n koelsysteem nakijken.
voel eens aan je onderste radiator slang, als deze heet is heb je echt een koel probleem. maar als je pomp niet werkt of je thermostaat gaat niet open werkt deze test helaas niet want het hete water komt daar niet. dan is een thermometer ergens in je blok steken de enige echte manier.
om kort te gaan: stel eerst vast of je daadwekrelijk een temp. probleem hebt of wat anders.
grtz,
Yuri
SIII 109D
met helaas teveel ervaring op dit gebied...

Re: Hete motor.
V-snaar te slap.... of pomp defect.. zou ook thermostaat kunnen zijn. Zoals al gezegt is. Mijn temperatuur was ook hoger dan normaal.. lager waterpomp defect en snaar te slap. Nu ligt de waterpomp er af ... ga een nieuwe plaatsen maar moet even een pakking snijden omdat ik deze niet op voorraad heb. Wel nieuwe pomp liggen. pomp vervangen stelt niet veel voor.
Groet,
Martin
Groet,
Martin
Re: Hete motor.
Jongens , bedankt voor alle tips.
Door tijdgebrek ga ik er nu aan beginnen.
De motor is zo snel heet , zodat ik niet eens de garage haalt.
Dus moet het hier thuis gebeuren.
Vr.gr. Jan
P.S .Ik laat wel weten wat het was!