bekeuring gehad de laatste tijd? LEZEN
bekeuring gehad de laatste tijd? LEZEN
Golf van onterechte bekeuringen: zo haalt u alsnog uw gelijk
24-03-2004 - Bart Stein
Jarenlang heeft de politie op grote schaal met onjuist opgestelde radars gecontroleerd, zo is onlangs naar boven gekomen. Gelukkig kunt u in veel gevallen alsnog uw gelijk halen, ook bij boetes van jaren geleden. De Tuf-tuf Club wijst u de weg.
Onlangs kwam naar buiten dat de politie stelselmatig slordig omgaat met radarcontroles. De voorgeschreven hoek waaronder de radar op de weg moet staan werd jarenlang veelvuldig genegeerd, waarschijnlijk uit gemakzucht of onkunde van de controleurs. Het gevolg van een foute hoek is een afwijking in de gemeten snelheid. De hoek tussen de weglijn en de radarlijn moet tussen de 20 en 25 graden liggen. Is die kleiner, dan meet de radar een hogere snelheid dan werkelijk wordt gereden. Is de hoek daarentegen te groot, dan is de gemeten snelheid te laag.
Verkeerd opgesteld
In beide gevallen geldt dat niet is vast te stellen met welke snelheid de auto werkelijk heeft gereden, waarmee de basis voor de boete vervalt. Een jurist uit Limburg, Clemens Meerts, die zelf ooit de training snelheidscontroleur volgde, wist de hand te leggen op een sjabloon dat intern wordt gebruikt door de politie om bij foto?s waarop meerdere auto?s staan te bepalen welk voertuig de meting betreft. Het voertuig waarvan de kentekenplaat binnen een meetkundige driehoek valt, werd gemeten. Dit systeem heeft een onbedoelde, doch voor automobilisten prettige bijwerking: je kunt er namelijk ook mee blootleggen dat een radar verkeerd stond opgesteld.
Geseponeerd
Meerts legde het sjabloon op een tweetal foto?s van eigen bekeuringen en stelde vast dat in beide gevallen de radar verkeerd was opgesteld. Hij bracht de zaken naar de rechter en won; beide bekeuringen werden geseponeerd. Wij namen zelf de proef op de som, en ondergetekende legde het sjabloon over de vijf foto?s die hij nog had liggen. Twee van de vijf bekeuringen bleken nooit uitgeschreven te mogen zijn!
Nou kunnen er honderden foto?s op één rolletje en een radar wordt doorgaans opgebouwd en beweegt de rest van de dag niet. Als één bekeuring dus onterecht is, geldt datzelfde voor de honderden andere die op diezelfde dag en weg zijn uitgeschreven. Daarom kunnen we nu al concluderen dat vele tienduizenden bekeuringen, reeds lang geleden geïnd, onterecht zullen blijken.
Onterechte bekeuringen
De Tuftufclub biedt nu niet alleen het nieuwe bezwaarschrift voor mobiele boetes aan, met verzoek om een sjabloonfoto, maar ook het bewuste politiesjabloon zodat u zelf thuis kunt controleren of justitie geen fout heeft gemaakt. Mocht dit het geval zijn, dan horen wij dit graag van u; dat betekent namelijk dat er die dag honderden andere onterechte bekeuringen zijn gemaakt en die mensen kunt u weer helpen hun gelijk alsnog te halen. Wij zullen zo veel mogelijk datums en plaatsen waar met onjuist uitgelijnde radar is gecontroleerd publiceren.
Onderstaande voorbeeldbrief kunt u gebruiken om Mulderzaken, die tot aan de rechter zijn uitgeprocedeerd, te doen heropenen. Voor nieuwe zaken kunt u als vanouds terecht in onze zojuist ge-update TTC Bezwaarhulp.
bron: de Tuf-tuf Club
Re: bekeuring gehad de laatste tijd? LEZEN
Janzzen,
Bedankt voor het berichtje maar als ik heel eerlijk ben heb ik de schurft aan de mentaliteit die de Tuf Tuf Club voorstaat. Wat mij betreft hoef je dit soort berichten dus niet meer te plaatsen. Wellicht dat anderen daar anders over denken maar dan lees je dat wel.
Mvrgr, Hugo
Bedankt voor het berichtje maar als ik heel eerlijk ben heb ik de schurft aan de mentaliteit die de Tuf Tuf Club voorstaat. Wat mij betreft hoef je dit soort berichten dus niet meer te plaatsen. Wellicht dat anderen daar anders over denken maar dan lees je dat wel.
Mvrgr, Hugo
ik persoonlijk vind het niet zozeer spreken van een rotmentaliteit van de tuftufclub dan wel van de nederlandse overheid en het politieapparaat. foute meting is foute meting. de overheid wil dat iedereen zich aan (de tot in het belachelijke) opgestelde regeltjes houd en degene die daar toezicht op moeten houden lappen ze vervolgens flink aan de laars. nee, ook ik ben niet voor woest scheuren en een vrijbrief voor zware verkeersovertredingen, maar de schijnheiligheid van justitie en politie als het gaat over het"millieu, verkeersveiligheid, fileprobleem" wat tot nu toe eigenlijk word gebruikt als een soort extra wegenbelasting mag wat MIJ betreft best eens wat meer aan het licht worden gebracht. eindelijk eens een club die zn bek wel open doet over wat iederen weet maar te moe, te afgestompt of wat dan ook is om er iets tegen in te brengen. als dit soort berichten mij een vette bekeuring kunnen besparen zal ik het niet nalaten.
janzzen
janzzen
Jan,
helemaal mee eens, alhoewel het doel niet alle middelen heiligt.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
helemaal mee eens, alhoewel het doel niet alle middelen heiligt.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
ach,
Ik vind het beetje zielig allemaal. Fout is fout, dat hebben we ooit met elkaar afgesproken en iemand moet dat controleren. Die TUFTUFclub bestaat uit welhaast militante, ongemanierde CRX rijders die altijd wel wat zoeken en vinden.
Als politieman (overigens op recherchezaken) weet ik uit ervaring dat er heel secuur met de bonnen wordt omgegaan. Ze worden 3x gecontroleerd en bij twijfel in de prullenbak gegooid.
Vraagje: Als je vrouw, man of kind wordt aangereden, misschien wel dodelijk (1500 keer per jaar) zou het dan misschien toch wel aardig zijn om te weten of iemand 50 reed of 60. Dat had dan toch een leven gescheeld ! (remweg verschil van 22 meter)
Verder zou het mislopen van deze inkomsten gecompenseerd worden met andere belasting maatregelen zoals BPM verhoging of wegenbelasting verhoging.
Als de borden allemaal in 60 of 90 werden verhoogd bij 50 en 80 wegen dan reed men wederom te hard, dat is ook onderzocht. Er is nu eenmaal ergens een grens.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Hoe dan ook, Laro rijders rijden in het algemeen best netjes.
Serge Xena ( die heus ook weleens een bon heeft gehad)
Ik vind het beetje zielig allemaal. Fout is fout, dat hebben we ooit met elkaar afgesproken en iemand moet dat controleren. Die TUFTUFclub bestaat uit welhaast militante, ongemanierde CRX rijders die altijd wel wat zoeken en vinden.
Als politieman (overigens op recherchezaken) weet ik uit ervaring dat er heel secuur met de bonnen wordt omgegaan. Ze worden 3x gecontroleerd en bij twijfel in de prullenbak gegooid.
Vraagje: Als je vrouw, man of kind wordt aangereden, misschien wel dodelijk (1500 keer per jaar) zou het dan misschien toch wel aardig zijn om te weten of iemand 50 reed of 60. Dat had dan toch een leven gescheeld ! (remweg verschil van 22 meter)
Verder zou het mislopen van deze inkomsten gecompenseerd worden met andere belasting maatregelen zoals BPM verhoging of wegenbelasting verhoging.
Als de borden allemaal in 60 of 90 werden verhoogd bij 50 en 80 wegen dan reed men wederom te hard, dat is ook onderzocht. Er is nu eenmaal ergens een grens.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Hoe dan ook, Laro rijders rijden in het algemeen best netjes.
Serge Xena ( die heus ook weleens een bon heeft gehad)
Als je een vette bekeuring krijgt heb je toch al veel te hard gereden, en maken die paar extra kilometers meetverschil ook niet meer uit.
Te hard is te hard.
Frans Bonnes
Te hard is te hard.
Frans Bonnes
even voor de duidelijkheid, ik heb geen hekel aan agenten, ik ben geen crx rijder maar stoor me wel aan het vreemde ,selektieve beleid van het ministerie en justitie. ik woon in een woonwijk, op de verbindingsweg dwarsdoor de wijk word erg hard gereden, er spelen altijd kinderen op straat, uitritten zijn onoverzichtelijk en toch vinden en aantal randdebielen het nodig on met die opgefokte shit golfjes snoeihard door de wijk te blazen. bij "wijkinspraak"ronden hebben we en masse gevraagd om drempels, niet dus , is te duur, aanvraag bij de politie om af en toe te controleren gaat ook niet door, "is niet rendabel" was het letterlijke antwoord, alsof het leven van mijn dochte,r die ook buiten speelt, minder waard is dan het salaris van een paar blauwen die in een auto zitten om bonnen uit te schrijven waar het echt belangrijk is. laten we eerlijk zijn, al die tientjes bonnen op de snelweg voor een paar km te hard doen niets voor de handhaving van de wet, roept alleen maar ergernis op. ga luisteren naar wat er leeft onder de mensen en stel daar het beleid op vast. ik weet dat jullie hier als agenten ook niets aan kunnen doen maar mij als burger word het wel eens zwaar ten moede door dit soort toestanden
janzzen
janzzen
Even terug komen over dat 50 of 60 km verhaal, als een persoon iemand doodrijdt met een snelheid van 50 km per uur, dan had die bestuurder, als ie 60 reed, waarschijnlijk die persoon niet geraakt, omdat ie dan voorbij dat punt was....