accuspanning
accuspanning
Auteur: Frank Geerts (---.dial.hetnet.nl)
Datum: 14-03-2004 16:52
Heb een 24 volt militaire wagen.
Accu's zijn leeg, slechts 24,3 volt.Startmotor draait niet rond.
Indien ik de auto aansleep en stationairtoerental verhoog komt de boordspaning op 26,5 volt.
Deze spanning heb ik ook aan de regelaar, de dikke bruine W+ aansluiting van het electrischschema.
Als ik gas geef begint de ventilator van de verwarming wel harder te blazen.
Dynamo doet het dus.
Accu's komen niet vol.Als ik de auto neerzet staat het massacontact uit.
Is de laadspanning te laag?
Frank Geerts
Datum: 14-03-2004 16:52
Heb een 24 volt militaire wagen.
Accu's zijn leeg, slechts 24,3 volt.Startmotor draait niet rond.
Indien ik de auto aansleep en stationairtoerental verhoog komt de boordspaning op 26,5 volt.
Deze spanning heb ik ook aan de regelaar, de dikke bruine W+ aansluiting van het electrischschema.
Als ik gas geef begint de ventilator van de verwarming wel harder te blazen.
Dynamo doet het dus.
Accu's komen niet vol.Als ik de auto neerzet staat het massacontact uit.
Is de laadspanning te laag?
Frank Geerts
Re: accuspanning
Mijn toyo is ook 24 volt en hij laadt bij stationair
toerental 28 volt.
Het is natuurlijk een ander merk, maar misschien heb
je er toch iets aan
toerental 28 volt.
Het is natuurlijk een ander merk, maar misschien heb
je er toch iets aan
Re: accuspanning
Hi,
De theoretische laadspanning moet zijn 2,4 Volt per cel = 28,8 Volt.
Hoe heb je de accu's gemeten? De enig juiste meting gaat met een zuurweger.
De accu spanning is geen indicatie voor de lading van de accu.
Hoever zakt de batterijspanning als je start of de verlichting aan zet.
Laat even weten,
Groet,
Ruud.
De theoretische laadspanning moet zijn 2,4 Volt per cel = 28,8 Volt.
Hoe heb je de accu's gemeten? De enig juiste meting gaat met een zuurweger.
De accu spanning is geen indicatie voor de lading van de accu.
Hoever zakt de batterijspanning als je start of de verlichting aan zet.
Laat even weten,
Groet,
Ruud.
Re: accuspanning
Frank,
als jou ventilator sneller gaat draaien als je gas geeft laadt je dynamo niet voldoende.
De opbrengst van de dynamo (90 Amp) bij stationair (+/- 1000 toeren) is ruim voldoende voor alle boordelektro met uitzondering van de volledige verlichting.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
als jou ventilator sneller gaat draaien als je gas geeft laadt je dynamo niet voldoende.
De opbrengst van de dynamo (90 Amp) bij stationair (+/- 1000 toeren) is ruim voldoende voor alle boordelektro met uitzondering van de volledige verlichting.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Re: accuspanning
Dank Aad,
Is duidelijk. Vind een laadstroom van 26,4 eigenlijk ook al te laag.
Heb nog een ander setje. Ga het vervangen.
Frank
Is duidelijk. Vind een laadstroom van 26,4 eigenlijk ook al te laag.
Heb nog een ander setje. Ga het vervangen.
Frank
Re: accuspanning
Een noodgreep is om de spanningsregelaar aan te passen,
Als je deze open maakt zie je een relais zitten en de eigenlijke regelaar.
Deze laatste heeft de volgende aansluitingen vlnr.
- A W F +HI +MED +LO
Waarschijnlijk zit de rode draad bij jouw op +MED, door deze op +HI te zetten, wordt de laadspanning ongeveer 1a 2 volt hoger, ben je in ieder geval al weer een stukje op weg.
Ik zou zeggen gewoon proberen, kijk ook je massa aansluitingen eens na, vaak wil hier door corrosie ook wel eens een voltje achter blijven.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
Als je deze open maakt zie je een relais zitten en de eigenlijke regelaar.
Deze laatste heeft de volgende aansluitingen vlnr.
- A W F +HI +MED +LO
Waarschijnlijk zit de rode draad bij jouw op +MED, door deze op +HI te zetten, wordt de laadspanning ongeveer 1a 2 volt hoger, ben je in ieder geval al weer een stukje op weg.
Ik zou zeggen gewoon proberen, kijk ook je massa aansluitingen eens na, vaak wil hier door corrosie ook wel eens een voltje achter blijven.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"