Oliedrukmeter SIII
Oliedrukmeter SIII
'navond,
Mijn Werkezeltje (2,25 ltr benzine) had zijn oliedrukmeter kapot (glaasje weg, naald omgebogen, met dank aan mijn kinderen) zodat ik op zoek ging naar vervanging.
Van een van onze medeprikkers kon ik een aardige meter overnemen (SIII 109" Stage I - oorsprong) maar als ik deze aansluit gaat de meter direct volledig naar max als het contact erop gaat. Massaaansluiting is goed, het wisselen van de 2 aansluitdraadjes geeft evenmin een gewenst resultaat (meter blijft op 0).
Wat gaat er fout; andere wweerstand/calibratieschaal in verhouding tot de aanwezige drukzender?
Wie kan mij wijzer maken en wie heeft evt. een passende meter.
Ik heb (en dat is dus eigenlijk een bijdrage voor het vraag- en aanbodprikbord) nu dus een bijzonder nette oliedrukmeter in de aanbieding (het inwendige is puik, ben ik verder met mijn tengels afgebleven; uiterlijk is inmiddels gereviseerd en dus ook keurig). Belangstelling?
Met vriendelijke groet,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Mijn Werkezeltje (2,25 ltr benzine) had zijn oliedrukmeter kapot (glaasje weg, naald omgebogen, met dank aan mijn kinderen) zodat ik op zoek ging naar vervanging.
Van een van onze medeprikkers kon ik een aardige meter overnemen (SIII 109" Stage I - oorsprong) maar als ik deze aansluit gaat de meter direct volledig naar max als het contact erop gaat. Massaaansluiting is goed, het wisselen van de 2 aansluitdraadjes geeft evenmin een gewenst resultaat (meter blijft op 0).
Wat gaat er fout; andere wweerstand/calibratieschaal in verhouding tot de aanwezige drukzender?
Wie kan mij wijzer maken en wie heeft evt. een passende meter.
Ik heb (en dat is dus eigenlijk een bijdrage voor het vraag- en aanbodprikbord) nu dus een bijzonder nette oliedrukmeter in de aanbieding (het inwendige is puik, ben ik verder met mijn tengels afgebleven; uiterlijk is inmiddels gereviseerd en dus ook keurig). Belangstelling?
Met vriendelijke groet,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Re: Oliedrukmeter SIII
Hi Bob,
Het lijkt erop dat de meter en de zender niet bij elkaar passen.
Zelf hebben we een oliedrukmeter van VDO ingebouwd, kost de wereld niet en werkt perfect.
Groet Ruud.
Het lijkt erop dat de meter en de zender niet bij elkaar passen.
Zelf hebben we een oliedrukmeter van VDO ingebouwd, kost de wereld niet en werkt perfect.
Groet Ruud.
Waarom niet matchend?: Oliedrukmeter SIII
OK Ruud,
maar ik wil ok graag begrijpen waarom niet en of dat evt. aanpasbaar is.
Overigens die VDO-meter welke prijsklasse moet ik ongeveer denken?
Bob
maar ik wil ok graag begrijpen waarom niet en of dat evt. aanpasbaar is.
Overigens die VDO-meter welke prijsklasse moet ik ongeveer denken?
Bob
Re: Oliedrukmeter SIII
Bob ik heb nog steeds belangstelling.... kun je hem misschien meenemen naar de prikkersdag?
Cheers bowy
Cheers bowy
Re: Oliedrukmeter SIII
Nog steeds?
maar ik neem ze mee hoor! Geen probleem, en daarbij komt dat ik niet zou durven weigeren omdat jij voor mij een einddemper meeneemt!
Alles goed verder? Lukt het nog steeds een beetje om studie met SIIa te combineren (en je magazijn op te ruimen)?
Bob
maar ik neem ze mee hoor! Geen probleem, en daarbij komt dat ik niet zou durven weigeren omdat jij voor mij een einddemper meeneemt!

Alles goed verder? Lukt het nog steeds een beetje om studie met SIIa te combineren (en je magazijn op te ruimen)?
Bob
Re: Oliedrukmeter SIII
Als de oliedrukmeter meteen helemaal omhoog gaat wil zeggen dat de draad van de meter naar de oliedruk zender direct aan massa ligt, en niet via de zender gaat.
De oliedrukzender van de stage one ligt zelf aan massa en de draad die er opzit komt vanaf de oliedruk meter, er staat dus spanning op die draad.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten
Frans Bonnes
De oliedrukzender van de stage one ligt zelf aan massa en de draad die er opzit komt vanaf de oliedruk meter, er staat dus spanning op die draad.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten
Frans Bonnes
Re: Oliedrukmeter SIII
Frans,
dit wijkt dus af van de 2,25 ltr benzine? Ik zal eens op de prikkers-cd's kijken of van beide motorenhet elktr. schema deze accesoire hebben opgenomen (volgens mij nl. niet).
Maar zo uit mijn hoofd begrijp ik de werking van de meter nu niet helemaal meer. Achterop de meter heb ik 2 aansluitingen (een groen, een groen/rood), een lampje met aansluiting (rood) en een massadraad (zwart) op de montagebeugel. Het huis van de meter fungeert dus als massageleider. Een van de twee aansluitingen (groen of groen/rood) moet dan de constante 12V spanning aanleveren, de ander moet naar de drukzender gaan die zelf via zijn huis weer aan de massa ligt. De oliedruk in het blok bepaalt de weerstand in deze zender en de mate waarin het aangeboden potentiaalverschil kan afvloeien naar de massa (verlies van stroomsterkte). De andere uitgang voor de resterende stroomsterkte (de constante 12V) loopt via de meter (met vaste weerstand) en is dus afhankelijk van de hoeveelheid stroomsterkte die overblijft naast de drukzender?
Is het dan niet mogelijk om de meter te calibreren door er een weerstand voor te schakelen?
Bob
dit wijkt dus af van de 2,25 ltr benzine? Ik zal eens op de prikkers-cd's kijken of van beide motorenhet elktr. schema deze accesoire hebben opgenomen (volgens mij nl. niet).
Maar zo uit mijn hoofd begrijp ik de werking van de meter nu niet helemaal meer. Achterop de meter heb ik 2 aansluitingen (een groen, een groen/rood), een lampje met aansluiting (rood) en een massadraad (zwart) op de montagebeugel. Het huis van de meter fungeert dus als massageleider. Een van de twee aansluitingen (groen of groen/rood) moet dan de constante 12V spanning aanleveren, de ander moet naar de drukzender gaan die zelf via zijn huis weer aan de massa ligt. De oliedruk in het blok bepaalt de weerstand in deze zender en de mate waarin het aangeboden potentiaalverschil kan afvloeien naar de massa (verlies van stroomsterkte). De andere uitgang voor de resterende stroomsterkte (de constante 12V) loopt via de meter (met vaste weerstand) en is dus afhankelijk van de hoeveelheid stroomsterkte die overblijft naast de drukzender?
Is het dan niet mogelijk om de meter te calibreren door er een weerstand voor te schakelen?
Bob
Re: Oliedrukmeter SIII
Gaat met mij prima, alleen Serious nog niet helemaal, moet nog veel aan gebeuren (zelfde lijst als 4 weken terug) heb afgelopen weekend wel eindelijk mijn bakkie ingebouwd. Hoop dat Dorris vrijdag klaar is (Roelof kan er biijna niet van slapen dat hij van het weekend waarschijnlijk kan rijden. ) dan kan ik eindelijk met Serious beginnen, denk dat hij volgende week zaterdag avond klaar is voor de prikkersdag. Moet in ieder geval nog een nieuwe vooras onder en nog wat andere kleine dingetjes..... (dus van het weekend met frisse tegenzin aan de slag )
Cheers Bowy
Cheers Bowy
Re: Oliedrukmeter SIII
Klopt gedeeltelijk.
De groene is de stroomaanvoer voor de meter. De groen/rood of groen/bruin gaat naar de oliedrukzender.Deze ligt zelf aan massa. En werkt als een potmeter. Hoe meer stroom hij doorlaat hoe meer stroom er door de meter gaat, hoe meer hij uitslaat.
Dan zal er nog een kleur aanzitten, ik denk rood/wit die is voor het lampje van de meterverlichting en de zwarte is de massa van het lampje.
Ik ben niet zo technische termen aangelegd, dus ik hoop dat je het snapt.
Groeten
Frans Bonnes
De groene is de stroomaanvoer voor de meter. De groen/rood of groen/bruin gaat naar de oliedrukzender.Deze ligt zelf aan massa. En werkt als een potmeter. Hoe meer stroom hij doorlaat hoe meer stroom er door de meter gaat, hoe meer hij uitslaat.
Dan zal er nog een kleur aanzitten, ik denk rood/wit die is voor het lampje van de meterverlichting en de zwarte is de massa van het lampje.
Ik ben niet zo technische termen aangelegd, dus ik hoop dat je het snapt.
Groeten
Frans Bonnes
Re: Oliedrukmeter SIII
Bedankt Frans,
dan werkt de oliedrukmeter dus omgekeerd evenredig ten opzichte van wat ik had verzonnen. Maar het principe is mij duidelijk. Wat die technische termen betreft, ik kom niet verder dan Q=V.I en daarmee kan ik meestal een heel eind komen. In dit geval heb ik gewoon wat teveel haast en heb nog niet de tijd genomen om eens goed na te denken. Ik zal eens aan het meten gaan om te kijken wat de weerstandswaarden zijn en of deze lineair verlopen. Mogelijk is er inderdaad iets te prutsen met een weerstandje.
Hopelijk reageert Aad Groothuizen ook op dit priksel. Hij lijkt haast vergroeid met al dit soort spul en weet akelig veel. Aad, graag jouw mening!
Groetjes,
Bob
dan werkt de oliedrukmeter dus omgekeerd evenredig ten opzichte van wat ik had verzonnen. Maar het principe is mij duidelijk. Wat die technische termen betreft, ik kom niet verder dan Q=V.I en daarmee kan ik meestal een heel eind komen. In dit geval heb ik gewoon wat teveel haast en heb nog niet de tijd genomen om eens goed na te denken. Ik zal eens aan het meten gaan om te kijken wat de weerstandswaarden zijn en of deze lineair verlopen. Mogelijk is er inderdaad iets te prutsen met een weerstandje.
Hopelijk reageert Aad Groothuizen ook op dit priksel. Hij lijkt haast vergroeid met al dit soort spul en weet akelig veel. Aad, graag jouw mening!
Groetjes,
Bob
Re: Oliedrukmeter SIII
Bowy,
houd moed! Als ik zie hoe snel jij een motorwissel uit kan voeren (24-1-04 jl.!) dan denk ik dat het best in orde komt.
En wat frisse tegenzin betreft, het feit dat ik nu aan het prikken ben is een gevolg van hetzelfde verschijnsel. Ik neem nu even een break van een klus waar ik een bloedhekel aan heb, waar ik me uit verantwoordelijkheidsgevoel aan verbonden heb maar te weinig ervaring in heb; financiele administratie voor een grote (=kapitaalkrachtige) vrijwilligersorganisatie. En ik kan je verzekeren, als je ergens niet erg goed in bent, wel de verplichting voelt maar er geen lol in hebt; dan is het taaie kost!
Ik hoop dan ook gauw weer tijd te kunnen maken voor 't Werkezeltje!
Groetjes & Suc6!
Bob
houd moed! Als ik zie hoe snel jij een motorwissel uit kan voeren (24-1-04 jl.!) dan denk ik dat het best in orde komt.
En wat frisse tegenzin betreft, het feit dat ik nu aan het prikken ben is een gevolg van hetzelfde verschijnsel. Ik neem nu even een break van een klus waar ik een bloedhekel aan heb, waar ik me uit verantwoordelijkheidsgevoel aan verbonden heb maar te weinig ervaring in heb; financiele administratie voor een grote (=kapitaalkrachtige) vrijwilligersorganisatie. En ik kan je verzekeren, als je ergens niet erg goed in bent, wel de verplichting voelt maar er geen lol in hebt; dan is het taaie kost!
Ik hoop dan ook gauw weer tijd te kunnen maken voor 't Werkezeltje!
Groetjes & Suc6!
Bob
Re: Waarom niet matchend?: Oliedrukmeter SIII
Hi Bob,
De prijs van de VDO weet ik zo niet, navragen bij de handel.
Aanpassen met weerstanden gaat wel maar je schaal is dan niet linear meer, dus geen betrouwbare meting.
Als je een zender hebt van 0-10 Bar en een meter van 0-5 Bar is de aanpassing met weerstanden te groot en daardoor de meetfout ook. Dat bedoelde ik met matchen.
Groet, Ruud.
De prijs van de VDO weet ik zo niet, navragen bij de handel.
Aanpassen met weerstanden gaat wel maar je schaal is dan niet linear meer, dus geen betrouwbare meting.
Als je een zender hebt van 0-10 Bar en een meter van 0-5 Bar is de aanpassing met weerstanden te groot en daardoor de meetfout ook. Dat bedoelde ik met matchen.
Groet, Ruud.
Re: Oliedrukmeter SIII
Kijk heb ik er ook nog wat aan! De oliedrukmeter in mijn Stage1 geeft soms een periode meteen max aan ipv een normale druk zoals hij dat meestal doet. Ik had steeds niet zoveel zin om de oorzaak te zoeken, maar het lijkt er op dat het is wat jij aangeeft.
Ramon
Ramon
Re: Oliedrukmeter SIII
Hee Bob,
Had jij ook niet zo'n mooi zwaailicht te koop
'Kweet nl. nog een grappig autootje waar die heeel mooi op zou passen.....
Groet
Kitty
Had jij ook niet zo'n mooi zwaailicht te koop
'Kweet nl. nog een grappig autootje waar die heeel mooi op zou passen.....
Groet
Kitty
Re: Oliedrukmeter SIII
Sorry Kitty,
niet te koop, wil ik zelf nog restaureren en monteren.....
Groet,
Bob
niet te koop, wil ik zelf nog restaureren en monteren.....
Groet,
Bob